بخش‌نامه‌ها و سرفصل‌های قدیمی خیزش علمی را محقق نمی‌کنند/ فعالیت‌های غیرشبکه‌ای تلاش دانشگاه‌ها را هدر می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد بیرجند با اشاره به وظایف وزارت علوم در جهت تحقق خیزش علمی عنوان کرد: تغییر، اصلاح و بازنگری بخش‌نامه‌ها از وظایف وزارت علوم است. علم و دنیا تغییر کرده و نمی‌توان با آن سرفصل قبلی در مسیر جدید حرکت کنیم.

محمدجواد ثقة الاسلامی، رئیس مرکز تحقیقات دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چگونگی تحقق خیزش جدید علمی اظهار کرد: مهمترین مشکلی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، پراکنده‌کاری است. یعنی دانشگاه‌ها و حوزه‌های مختلف با هدف یکسان کار می‌کنند؛ اما به دلیل پراکنده بودن اقداماتی که حول یک محور مشخص نیست، هرکدام تک‌روی می‌کنند. این باعث هدررفتن انرژی این افراد و به نتیجه نرسیدن می‌شود.

وی افزود: تشکیلات اجرایی چه در دانشگاه‌ها و چه در دستگاه‌های دولتی باید در یک راستا و با محوریت قرار دادن موضوعات مختلف هم سو شده و با هم کار کنند. برای مثال، در دانشگاه آزاد بیرجند، بخشی به نام "میزهای تخصصی" تشکیل دادیم. هدف این بخش است که در حوزه‌های مختلف اساتید و کارشناسان جمع شده و به مشکلات منطقه‌ای ، فرا منطقه‌ای و ملی بپردازند.

رئیس مرکز تحقیقات بیان کرد: اولین پیشنهاد ما در وهله اول اتحاد دانشگاه‌های مختلف برای حل این مسائل است. با گسترش این "میزهای تخصصی" و هم‌فکری، حداقل در میان شهرستان‌ها که امکان تردد راحت‌تر است، به نتایج بهتری خواهیم رسید.

ثقة الاسلامی تصریح کرد: دومین پیشنهاد که رهبری نیز به آن اشاره کردند، جهش علمی است. در این جهش "مقاله" جایگاه سابق را ندارد. اقدامات باید براساس حل مساله باشد. با بیان مسئله که مبتنی بر مشکلات جامعه است زودتر به نتیجه می‌رسیم. اگر علم را مبنا قرار دهیم و از آن برای حل مشکلات استفاده کنیم موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: امروز در مسائل اقتصادی، نظامی، فرهنگی حتی در مسائل بازاریابی، بررسی مشکلاتی که بر اساس مبنای علمی اتفاق افتاده، موفق‌تر بوده است. برای مثال، در موضوع انرژی که امروزه مشکلاتی را فراهم کرده به سوالاتی بر میخوریم، نا ترازی انرژی را به چه صورت حل کنیم؟ از صفحات خورشیدی استفاده کنیم. آیا محدودیتی در صفحات خورشیدی نداریم؟ اگر بومی سازی شود بهتر نیست؟ در سرمایه گذاری در بخش انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی می تواند در نا ترازی انرژی کمک کند؟ برای حل این مسائل باید به پتانسیل‌های موجود در استان خود بپردازیم. آنها را شناسایی کرده و به کار بگیریم. برای شناخت این پتانسیل ها به اساتید دانشگاهی و برای حل این مشکلات و افراد متخصص می رسیم. در این موضوع وزارت نیرو ذی‌نفع است و باید به میان بیاید و بودجه برای حل مشکلاتش را در اختیار دانشگاه قرار دهد.

ثقة الاسلامی با اشاره به وظایف وزارت علوم در جهت تحقق خیزش علمی عنوان کرد: تغییر، اصلاح و بازنگری بخش‌نامه‌ها از وظایف وزارت علوم است. علم و دنیا تغییر کرده و نمی‌توان با آن سرفصل قبلی در مسیر جدید حرکت کنیم. شاید در برخی مفاهیم پایه موثر باشند؛ اما در کل از جنبه کاربردی‌ بودن خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاهیان از مشکلاتی که در مسائلی آموزشی-علمی وجود دارد مطلع هستند؛ ولی باید به این نکته توجه کرد، که هر مشکلی بر مبنای دانش فعلی قابل حل نیست و نیاز به تحقیقات میدانی باشد. این تحقیقات میدانی را دانشجو در قالب رساله دکتری یا پایان نامه ارشد می تواند انجام دهد. مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که برخی مشکلات چون در سطح استانی است امکان استخراج مقاله از آن‌ها در نشریات مختلف جهانی وجود ندارد. پس نباید دفاع رساله دکتری و پایان نامه ارشد را منوط به ایجاد مقاله کرد. اگر به دانشجویان گفته شود که با حل مسائل مشکلات استان در پایان‌نامه‌های خود نیاز به ارائه مقاله نیست، این موضوع به عنوان یک اهرم تشویق برای دانشجویان خواهد بود و هدف‌گذاری خوبی انجام می‌شود. البته که باید به موضوع اعتبارات و بودجه های پژوهشی توجه بیشتری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1253190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =