دانشگاه آزاداسلامی با بازنگری سرفصل‌ رشته‌ها مسائل به‌روز صنعت و جامعه را حل می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پیشرو در حوزه علم و فناوری به اختیار در بازنگری سرفصل‌های دانشگاهی نیاز داشت تا بتواند با بروزرسانی و کارآمدسازی محتوا و سرفصل‌های دروس دانشگاهی راحت‌تر نیاز جامعه و صنعت را برآورده کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بروزرسانی و کارآمدی مباحث و سرفصل‌های دانشگاهی ضرورتی انکارناپذیر است که از ابتدای تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره بر آن تاکید شده است و مدیران نظام آموزشی و سیاست‌گذاری آموزش عالی همواره در سخنان خود بر لزوم بازنگری در سرفصل های دروس دانشگاهی تأکید داشتند اما گاهی بروکراسی‌ها و تغییر در ارکان سیاست‌گذاری و اجرایی نظام آموزش عالی باعث شده که این مهم به کندی پیش رود.

دانشگاه آزاد اسلامی در چند ماه گذشته توانسته مجوز بازنگری سرفصل رشته‌های غیرعلوم پزشکی را اخذ کند. این خبر را دکتر بیژن رنجبر رئیس دانشگاه در سفر خود به مشهد مقدس بازگو کرده که زین پس اختیار بازنگری سرفصل دروس و واحدهای غیرعلوم پزشکی به خود دانشگاه واگذار شده است موضوعی که در صورت اجرای صحیح می‌تواند روند کارآمدی محتواهای آموزشی را تسهیل کند.

در همین زمینه و برای بررسی ضرورت‌های بازنگری سرفصل رشته‌های دانشگاهی با دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد و استان یزد گفتگو کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

اشکذری در خصوص ضرورت‌ها و الزامات بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های مطرح دنیا و تا حدودی دانشگاه‌های ایرانی در مسیر نسل پنجم شدن حرکت می‌کنند. دانشگاهی که می‌خواست تحول آفرین باشد و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) با اتکا بر این ظرفیت علمی همه مقدرات کشور متحول شود و مبدا این تحولات باید دانشگاه باشد پس برای تحول به بازنگری جدی در سرفصل‌های درسی آن هم مبتنی بر اقتضائات و پیشرفت‌های علم و فناوری نیاز داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ادامه داد: در حوزه دانشگاه تحول‌گرا حداقل چند عنصر مهم داریم. اساتید که طبیعتا استادان باید بروز شوند عنصر دوم دانشجوست که با تلاش، توانمندی، دانش و امیدی که به درس خواندن دارد یکی از عناصر مهم دانشگاه تحول آفرین است. عنصر سوم محیط علمی و دانشگاهیست که باید مبتنی بر تحولت و اقتضائات روز جامعه علمی باشد. عنصر چهارم و حیاتی بحث محتوا و سرفصل دروس دانشگاهیست که از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دهقانی اشکذری تشریح کرد: در حال حاضر که دانشگاه‌های روز دنیا در لبه و پرتگاه علم و فناوری حرکت می‌کنند و با آمدن هوش مصنوعی انقلاب عظیمی در عرصه علم و فناوری شکل گرفته است شاید کارآمدی و بروزرسانی آنی و لحظه‌ای محتواهای کتب و واحدهای درسی از ضروریات است و دانشگاه‌های مطرح دنیا در تلاشند که محتواهای آموزشی خود را مبتنی بر این تحولات بروزرسانی کنند و به نوعی بازنگری در سرفصل دروس ایجاد شود تا فاصله تحولات با آموزش دانشگاهی کمتر شود که این موضوع ضرورت بازنگری مداوم در سرفصل‌های دروس دانشگاهی را نشان می‌دهد.

او در ادامه افزود: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی با اتکا بر ظرفیت و جامعیت جغرافیایی و خرد جمعی تعداد بالایی استاد و دانشجو در زمره پیشتازان دانشگاهی ایران قرار دارد و این مسأله را بسیاری از بزرگان نظام و روسای قوا اذعان دارند. از طرفی سند تحول و تعالی دانشگاه که در میانه مسیر قرار دارد راه را برای پرچمداری علمی این نهاد علمی هموارتر کرده است اما دانشگاه آزاد برای پیمودن مسیر تحولی و رسیدن به قله‌های علم و نوآوری باید قدرت اختیار بیشتری داشته باشد تا این گستره جغرافیایی واحدهای دانشگاهی بتوانند در یک شبکه جامع هم مسیر شوند و دانشگاه را به مأموریت‌های ویژه که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده است، برسانند.

دهقانی درخصوص روند بازنگری سرفصل‌های درسی گفت: گاهی بخاطر دیوان‌سالاری و بروکراسی‌های اداری به قدری درگیر مسائل می‌شویم که اصل موضوع بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی به حاشیه کشانده می‌شود یا به کندی پیش می‌رود که شاید اصل موضوع منتفی شود و از نیاز صنعت و جامعه عقب بیفتد. پس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پیشرو در حوزه علم و فناوری به این اختیار نیاز داشت تا بتواند با بروزرسانی و کارآمدسازی محتوا و سرفصل‌های دروس دانشگاهی راحت‌تر نیاز جامعه و صنعت را برآورده کند.

او در ادامه تشریح کرد: یک طرح و اقدام مناسبی در استان یزد با درایت و حمایت شهید طهرانچی انجام شد تحت هنوان دانشگاه جوار صنعت که در ذیل آن برخی از نیازهای صنایع خلاق و بزرگ استان در قالب تاسیس رشته‌های دانشگاهی جدید برطرف شد وقتی دانشگاه آزاد در جای جای کشور پهناور ایران اسلامی واحد دارد و برای حل مسائل مختلف صنایع اقدامات متنوعی شکل گرفته است باید بروکراسی نظام اداری بر تحولات این دانشگاه کمتر باشد تا حل مسائل جامعه به عنوان وظیفه اجتماعی دانشگاه با سرعت بیشتری انجام شود.

دهقانی اشکذری با بیان اینکه جنس بازنگری سرفصل‌های واحدهای دانشگاهی در علوم مختلف مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه متفاوت است؛ ادامه داد: با توجه به ماهیت صنعتی بودن رشته های فنی و مهندسی بازنگری سرفصل‌های این دروس باید مبتنی بر نیازها و پیشرفت های صنایع باشد اما در حوزه هنر سرفصل‌ها باید مبتنی بر هنر روز و اتکا بر پیشینه تمدنی ایران که بتواند خلاقیت و نوآوری را بیشتر کند؛ کارآمد شوند. از طرفی یکی از وجوه تمایز رشته‌های علوم انسانی جنبه معنوی و الهی این رشته هاست که باید تلاش کنیم جهت‌گیری الهی رشته های علوم انسانی بیشتر باشد همانطور که حضرت آقا میفرمایند دانشگاه 3 وظیفه دارد تولید علم، تربیت عالم و جهت گیری این 2 که این جهت گیری در حوزه علوم انسانی ملموس تر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: همایش جهت‌گیری الهی در دروس تخصصی هفته آینده 22 آبان ماه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها در دانشگاه آزاد یزد برگزار می‌شود که محققان با ارسال 460 اثر کاربردی یک ظرفیت عظیم دانشی برای این همایش تولید کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در ادامه با ذکر یک نمونه از واگذارب اختیار بیشتر به دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع ارتقای اساتید اشاره کرد و افزود: با اخذ مجوز ارتقای اساتید و افزایش هیئت‌های بررسی مسیر ارتقا برای استادان دانشگاه هموارتر شد و در همین یکی دو سال گذشته تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد یزد به درجه استاد تمامی ارتقا یافتند این افراد سابقا هم توانایی و الزامات این ارتقای مرتبه علمی را داشتند اما به دلیل همین بروکراسی‌ها گاها پرونده‌های ارتقا در میان هیئت‌های گزینش و بررسی گیر می‌کرد و واگذاری برخی اختیارات تحولات عظیمی در حوزه دانشی دانشگاه آزاد ایجاد کرد که این مسائل مهم با تعامل نزدیکتر دانشگاه و دولت به عبارتی رابطه خوب دانشگاه با بخش‌های مختلف وزارت علوم راحت‌تر حل می‌شود که خوشبختانه در زمان ریاست دکتر رنجبر شاهد روند تعاملات خوب دانشگاه و دولت برای حل مسائل مختلف مردم و جامعه علمی هستیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1285962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =