به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، «لازم میدانم انتقاد صریح خود را نسبت به مواضع رئیسجمهور و وزیر خارجه اسبقمان اعلام کنم که دقیقاً در شرایطی که مسیر همکاریهای راهبردی ما با کشور روسیه درحال پیشرفت است با مواضع خود به این مسیر لطمه زدند.»
بیشتر بخوانید؛
اظهارات روحانی ماهیتی داشت که نمیشد نسبت به آن سکوت کرد/ تضعیف «روابط راهبردی ایران» با موضعگیریهای نسنجیده
این تذکر رئیس مجلس که صبح یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴ در صحن علنی مجلس خطاب به حسن روحانی و محمدجواد ظریف مطرح شد، به سرعت تبدیل به دستمایه طوفانهایی از هجمهها علیه رئیس مجلس شد.
کار تاجایی پیش رفت که آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات با ادبیاتی تند خطاب به محمدباقر قالیباف نوشت: «لیاخوف فقط یک نام در تاریخ ایران نیست.» و همانطور که پیشبینی میشد، حسامالدین آشنا، مشاور دولت حسن روحانی نیز وارد گود شد و در توئیتی نوشت: «۱.خوب نیست هر نوشتهای را که بدستتان میدهند با صدای بلند بخوانید ۲. آنجا که میدانیم آقای روحانی اخیراً درباره روسیه بیانی نداشتهاند ۳. جمع بستن چین و روسیه در مواضع و تحلیلهای مسئولان نظام، شایسته نیست.»
البته روابط عمومی مجلس نیز پس از هجمههایی از این دست اطلاعیهای صادر کرد و نوشت: «در پی نطق رئیس مجلس و تأکید وی بر تقدم منافع ملی بر منافع جناحی، برخی رسانهها و فعالان سیاسی، این سخنان را بهگونهای تحریف کردهاند که گویی دفاع از مواضع شرکای راهبردی ایران که در برابر فشارهای آمریکا و اروپا و شورای امنیت، کنار ایران قرار گرفتهاند، به منزله دفاع از یک کشور خاص است. این رویکرد، مصداق آشکار تخریب گفتمان وفاق ملی است.»
با این حال دامنه انتقادات تند محفلی به ریاست مجلس شورای اسلامی از سویی و واکاوی عملکرد هشت ساله دولت حسن روحانی و اظهارات ماههای اخیر وی در زمینه راهبردهای کلان دستگاه دیپلماسی کشور، همچنان در محافل سیاسی و رسانهای داغ است.
به منظور بررسی بیشتر ریشه ماجرا و اثرات آن بر منافع ملی، در راهروهای مجلس شورای اسلامی با عباس پاپیزاده عضو هیات رئیسه مجلس و بهنام سعیدی دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام دادهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:

از کمکهای کشورهایی که در شرایط جنگی ما را تنها نگذاشتند، استقبال میکنیم
عباس پاپیزاده در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر منفی سخنان حسن روحانی و محمد جواد ظریف در روابط راهبردی کشورمان با شرکای راهبردی نظیر روسیه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: اولویت هر کشوری در زمینه مسائل روابط خارجی تامین «مصالح ملی» است. در همین راستا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به دو بخش تقسیم شده است که بخش نخست آن شامل محورهای تغییرناپذیر و منبعث از قانون اساسی و فلسفه انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه افزود: اما بخشی از دیپلماسی ما نیز سیال و قابل تغییر است. هر کشوری که علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اقدامی کند، قطعا در روابط با آن کشور تجدیدنظر خواهیم کرد اما هر کشوری که بویژه در شرایط بحرانی کمکی انجام دهد، روابط ما با آن کشور تعمیق پیدا میکند. در شرایطی که آمریکا و کشورهای غربی با ناجوانمردی مقابل کشور ما ایستادهاند و حتی خاک ما را مورد هجوم نظامی قرار دادند، از کمکهای سیاسی و نظامی کشورهایی که در این این روزها ما را تنها نگذاشتند، استقبال میکنیم.
ارسال «پیامهای دوگانه» به خارج خلاف «وحدت» و «انسجام ملی» است
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به آرایش جدید قدرت در جهان کنونی و شرایط خطیری که کشور با آن مواجه است، گفت: دنیا در حال حرکت به سمتی است تا شبکه متفاوتی از قدرتهای فعلی را شکل دهد و دستهبندیها در حال تغییر است. در چنین وضعیتی اگر افرادی که پیشتر مسئولیت ریاستجمهوری و دستگاه سیاست خارجی کشور را به عهده داشتند، مواضعی بر خلاف تصمیم نظام را اعلام کنند، آن را بر خلاف «وحدت» و «انسجام ملی» میدانیم زیرا باعث ارسال «پیامهای دوگانه» از جمهوری اسلامی به خارج از کشور میشود.
پاپیزاده در ادامه تصریح کرد: یکی از دغدغههایی که معمولا طرفهای مقابل ما دارند این است که از کشور ما به جهان خارج یک پیام واحد و مشخص مخابره شود تا آنها نیز بدانند که با چه سیاستی در مقابل جمهوری اسلامی ایران مواجه هستند. بنابراین راهبرد کلان ما ضمن حمایت از کشورهای همسایه و گسترش روابط با آنها، گسترش تبادلات سیاسی و نظامی با کشورهایی است که از منافع ما حمایت میکنند.
اظهارات اخیر آقایان روحانی و ظریف یکطرفه و غیرمنصفانه بود
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی جریانهای سیاسی در واکنش به انتقاد اخیر رئیس مجلس از اظهارات آقایان روحانی و ظریف، آن را منافی حق «آزادی بیان» و ایده «وفاق» دانستند، آیا واقعا اینگونه است؟ گفت: حق آزادی بیان با حق «توهین» و «تهمت زدن» به افراد متفاوت و در این زمینه نماینده مجلس، مقام سابق کشور و ... هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اظهارات هدفمندی که اخیرا آقای روحانی و ظریف نسبت به روابط راهبردی و ارکان نظام داشتند، یک طرفه و غیرمنصفانه بود.
عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از عملکرد دوران رئیسجمهور دولت اعتدال گفت: عملکرد دوران اجرایی خودشان (حسن روحانی) عملکردی ضعیف و پر از ابهام بود و حالا آن ضعفها را به دیگران نسبت میدهند، بلاخره هشت سال سکانداری اقتصاد کشور در دستان آقای روحانی و مجموعه اقتصادی وی بود. اصلا نمیخواهیم آقای روحانی را خارج از مجموعهاش نقد کنیم. فقط کافی است پاسخهای مدیران آقای روحانی به نقد عملکردهای آن دوران را بررسی کنید تا واقعیت را دریابید.
روحانی در مسائل کارشناسی با تحکم و دیکتاتوری رفتار میکرد
پاپیزاده افزود: مثلا اظهارات آقای سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی درباره قیمتگذاری نرخ ارز و تحکم آقای روحانی و دیکتاتوری وی در این زمینه - که کاملا غیرکارشناسی بود - را ببینید. وقتی فردی با این اظهارات مواجه میشود واقعا تاسف میخورد که سکان اجرایی کشور در دست رئیسجمهوری بوده که اصلا نظر کارشناسی بانک مرکزی را قبول نداشته و قیمت ارز را شخصا – بدون بهرهمند بودن از سابقه تحصیلات یا کار اقتصادی - تعیین میکرد و در نتیجه این رفتار میلیاردها دلار ارز نابود شد.
وی در ادامه به نقد عملکرد اقتصادی حسن روحانی در سایر حوزهها پرداخت و گفت: سیاستهای اجرایی دولت آقای روحانی در زمینه سکه و طلا را ببینید، در این زمینه نیز با تحکمی که آقای روحانی نسبت به سیاستهای بانک مرکزی داشتند، تمام نظرات کارشناسی کنار گذاشته میشود و بعد به آقای سیف اجبار میکنند که به هر میزانی که وی میتواند سکه به قیمت روز وارد بازار کند.
تصمیمهای غیرکارشناسی آقای روحانی زمینهساز حوادث سال ۹۸ شد
پاپیزاده با اشاره به آثار تصمیمهای غیرکارشناسی اقتصادی دولت روحانی بر شکلگیری حوادث سال ۱۳۹۸ گفت: در اثر چنین تصمیماتی سال ۱۳۹۷ به یکباره قیمت سکه یک سیر غیرقابل پیشبینی طی کرد و کشور از ارز تخلیه شد. تنشهای سال ۱۳۹۸ نیز اغلب ناشی از همین تصمیم فردی و غیرکارشناسی آقای روحانی در زمینه عرضه یا بهتر بگوییم نابودی ذخیره طلای کشور بود.
وی در ادامه تصریح کرد: در نهایت خروجی چنین وضعیتی خود را به شکل یک تورم افسارگسیخته نشان داد که هم بورس را در سال ۱۳۹۹ از شرایط عادی خارج کرد، بورسی که در ابتدا دولت مردم را به سرمایهگذاری در آن تشویق کرده بود و هم به مردم آسیب جدی در سایر حوزهها وارد کرد.
عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به اهانت اخیر روحانی نسبت به نمایندگان مجلس با دستاویز قرار دادن آرای آنها گفت: هر نوع انتخابی در کشور ما بر اساس قانون اساسی است. آقای روحانی، روسای جمهور پیش و پس از وی با همین قانون از مردم رای کسب کرده و مسئولیتی را به عهده گرفتند. خود جناب روحانی با یک اختلاف رای ناچیز توانست رئیسجمهور شود و همه رقبا و منتقدان نیز در آن زمان به این قانون احترام گذاشتند هر چند این امکان وجود داشت که اشکالاتی را وارد کنند.
دستگاههای نظارتی به بررسی عملکرد دوران ریاستجمهوری آقای روحانی بپردازند
وی سپس با طرح این پرسش که چگونه آقای روحانی چند دوره با همین قانون نماینده مجلس و رئیسجمهور شده و حالا از آن ایراد میگیرد، تصریح کرد: وی این روزها به دلیل فرار از عملکرد ضعیف دولتش که منجر به ایجاد چالش برای کشور شد، منتقد درصد رای نمایندگان مجلس و سیاستهای نظام شده است. بعد از چندین سال هنوز پسلرزههای تصمیمهای آقای روحانی به مردم آسیب وارد میکند و دستگاههای نظارتی باید به بررسی عملکرد وی در زمان ریاستجمهوری بپردازند.
پاپیزاده در واکنش به برخی اتهامات اخیر به رئیس مجلس مبنی بر اینکه وی حامی منافع روسیه در ایران است، گفت: اظهارات پوپولیستی ادبیات رایج برخی جریانهای سیاسی و سران برخی احزاب است. اما باید به آنها خاطرنشان کرد که قانون اساسی فصلالخطاب در هر موضوعی است؛ در چنین شرایطی وقتی عدهای یکی از ارکان اصلی کشور را که مجلس است، تهدید میکنند و از اصطلاحاتی مانند به توپ بستن استفاده میکنند، واقعا جای تاسف دارد.
هجمه اخیر علیه رئیس مجلس دیکتاتوری و خودزنی سیاسی است
عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه افزود: این نوع مواجهه برخی احزاب با انتقاد رئیس مجلس نادیده گرفتن حق مردم، دیکتاتوری و خودزنی سیاسی است. اما صرف نظر از طعنههای تاریخی باید گفت نقد رئیس مجلس کاملا در راستای «منافع ملی» بود و هیچ ارتباطی با حمایت از روسیه نداشت.
پاپیزاده با تاکید بر اینکه ممکن است در شرایطی منافع ملی ما ایجاب کند تا با کشوری مانند روسیه یا چین رابطمان را قدرتمندتر کنیم تا درآمد کسب کنیم و از آن برای رفاه مردم استفاده کرده و تحریمها را دور بزنیم، گفت: در شرایطی که آمریکا و اروپا کشور و مردم ما را تحریم کرده و اجازه دادوستد معمولی و حتی ورود دارو به کشور را نمیدهند، آیا نباید فرصت برقراری ارتباط با کشورهایی که میخواهند با ما روابط تجاری داشته باشند را مغتنم بدانیم؟
وی با تسری مغتنم شمردن روابط با کشورهای شرقی به حوزه سیاسی تاکید کرد: همین وضعیت در حوزه سیاسی و نظامی نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در شرایط فعلی روسیه و چین به عنوان دو کشوری که حق وتو دارند از جمهوری اسلامی ایران حمایت میکنند و تاکنون اجازه جدی شدن فرایند اسنپبک را ندادهاند. حالا سوال این است که از این پشتیبانی که به نفع مردم است، استقبال کنیم یا آن را رد کنیم؟
پاپیزاده در ادامه افزود: برخی جریانهای سیاسی متاسفانه مسائل حزبی خود را نسبت به منافع ملی ارجح قرار میدهند و منافع مردم را فدای منافع گروهی خود میکنند. البته باید گفت ما با هیچ کشوری برای همیشه عقد اخوت نبستهایم. در جنگ ۱۲ روزه و پس از آن دیدیم که کشورهای غربی بر شدت تحریمهای خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران افزودند که موجب تجدیدنظر در روابط با آنها خواهد شد.

همه مسئولان در یک کشتی نشستهاند و اظهارات اختلافافکن از هیچ مقامی پذیرفتنی نیست
بهنام سعیدی نیز در پاسخ به پرسشی درباره علت حملات سنگین علیه رئیس مجلس در پی یک تذکر به خبرنگار ایسکانیوز گفت: متاسفانه علیه رئیس مجلس در ادوار مختلف شاهد تحرکات و مخالفتهایی بودیم و خواهیم بود زیرا وی در مسیر وحدت و انسجامی که مقام معظم رهبری تبیین کردند، حرکت میکند. ما نیز انتظاری که به عنوان نماینده مجلس از قوای سه گانه داریم این است که همه در مسیر وحدت و منافع ملی گام بردارند.
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقادات از اظهارات وحدت شکن برخی مسئولین سابق کشور گفت: در شرایط فعلی به میان آوردن سخنانی که به انسجام و وحدت ملی کشور ضربه وارد میکند، از هیچ فردی و مقامی پذیرفتنی نیست. به هر حال همه این مجموعه در یک کشتی نشستهاند و اظهارات اختلافافکن بیشترین آسیب را به مردم وارد میکند.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط موثر با کشورهای منطقه و سایر شرکای بینالمللی گفت: پس از جنگ ۱۲ روزه نیز همچنان از سوی کشورهای غربی و آمریکا مورد تهدید قرار میگیریم بنابراین نمیتوانیم به بهانه دعواهای سیاسی از روابط خوبی که با برخی کشورهای شریک و همپیمان داریم چشمپوشی کنیم.
مواضع اخیر آقای قالیباف منطبق با «منافع ملی» بود
سعیدی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از این کشورها، ما را در شرایط دشوار اخیر یاری کردند و اقدامات امریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. پس به عنوان یکی از نمایندگان مجلس مواضع اخیر آقای قالیباف را اصولی، انقلابی و منطبق با «منافع ملی» میدانم.
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که اظهارات اخیر آقایان روحانی و ظریف چه تاثیر در روابط راهبردی ما با شرکایی مانند چین و روسیه میگذارد؟ گفت: چهرههای شناخته شده ما - حتی اگر اکنون صاحب منصب نیستند - نباید سخن یا شائبهای را مطرح کنند که به همکاری با هم پیمانهای جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد شود.
نباید اقدامی کنیم که هم پیمانهای ما دلسرد شوند
سعیدی در ادامه افزود: شرایط کنونی ما ایجاب میکند که بیشتر به دنبال همراه کردن سایر کشورها با خود باشیم تا این که آنها را از خود برانیم. حمله رژیم صهیونیستی به ایران را بیش از ۱۰۰ کشور محکوم کردند و برخی نیز در سازمان ملل از قدرت خود استفاده کرده و حمایت بیشتری از مردم کردند، بنابراین نباید به جای قدردانی، اقدامی کنیم که باعث دلسردی آنها شود.
وی در واکنش به این انتقاد که آیا اظهارات رئیس مجلس به «وفاق» میان قوه مجریه و مقننه لطمه وارد نمیکند؟ گفت: اظهارات ایشان دقیقا در راستای تحکیم «وفاق» و همدلی بود. معتقدم مجلس، قوه قضائیه و دولت با هم همراه هستند و هجمههای اخیر نیز نمیتواند خللی به روابط دولت و مجلس وارد کند. دیدگاه دولت در روابط خارجی در چارچوب راهبرهای کلان نظام است و آقای پزشکیان نیز بارها تاکید کرده است که در این چارچوب با جهان تعامل میکنند. البته این مساله باعث نمیشود در کمیسیون سیاست خارجی از وظایف نظارتی خودعقبنشینی کنیم.
سیاست خارجی دولت در هماهنگی با مجلس است
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: تصمیماتی که دولت در حوزه سیاست خارجی اتخاذ می کند در هماهنگی با مجلس است البته گاهی اختلاف نظرهایی پیش میآید که آنقدر مهم نیست که مشکلساز شود. با این وجود وزیر محترم خارجه با حضور در کمیسیون، آن اختلاف را با همفکری سایر نمایندگان حل و فصل میکند. در جنگ ۱۲ روزه نیز با همین همراهی و همفکری توانستیم دشمن را شکست بدهیم.
وی در واکنش به اظهارات اهانتآمیز روحانی خطاب به نمایندگان مجلس به علت درصد آرای آنها نیز گفت: مجلس بر اساس قانون تشکیل شده و نمایندگان نیز بر اساس قانون وارد مجلس شدهاند، اگر هر نماینده ای با هر درصدی که به مجلس راه یافته، پایبند قانون باشد کسی نمیتواند به وی اهانتی کند.
سعیدی در پایان تصریح کرد: دلیلی ندارد اگر کسی حرفی باب میلش نبود، مجلس را به رگبار اهانت ببندد، برای ما صرفا حاکمیت قانون معیار و مبنا است. آقای روحانی با همین مجالس سالها نماینده و رئیسجمهور بود، اگر ایرادی وارد است به آن زمان نیز وارد است بنابراین ایشان به جای اظهارات تفرقهافکنانه بهتر است پاسخگوی عملکرد خود باشد.
به گزارش ایسکانیوز؛ حق آزادی بیان در کشور ممکن است این تصور را برای برخی از چهرههای سیاسی ایجاد کند میتوانند آزادانه به انتقاد سیاستهای کلان کشور بپردازند، البته این امر در سطح داخلی نه تنها مضموم نیست بلکه در مواردی نیز موجب کاهش کاستیها میشود اما گاهی بازتاب آن در سطح جهانی، عاملی برای لطمه به منافع کشور میشود. بر این اساس شایسته است تا شخصیتهای تاثیرگذار بیش از بیان هر سخنی عواقب آن را نیز در سطح بینالمللی مورد ارزیابی قرار دهند.
انتهای پیام/
نظر شما