به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در آستانه شب یلدا، بازار میوه و ترهبار بیش از هر زمان دیگری در مدار توجه شهروندان نشسته است. به ویژه که در چنین موسمی سهم میوههایی چون انار، هندوانه و خرمالو در بالا رفتن سقف تقاضای شهروندان به چشم میآید. اما انتشار نامهای هشدارآمیز دربارهی احتمال نوسانات قیمتی و التهاب بازار میوه و ترهبار، به نگرانیهایی دامن زده است. در این شرایط، بار مسوولیت اتحادیه بارفروشان میوه و ترهبار هم از جهت نقشی که در تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی و کنترل التهابات برعهده دارد، سنگینتر خواهد بود.
اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان، که افزایش قیمتها نسبت به سال گذشته را اتفاقی طبیعی دیده مواردی مانند خشکسالی، کمبود برق یا کاهش حضور اتباع بیگانه به عنوان نیروی کار اصلی در حوزهی کشاورزی کشور را نشانه میرود و وقتی همهی این عوامل را کنار هم میچیند پازل گرانیها را کامل شده تحویلمان میدهد. البته نسخهی شفابخش او برای گذر آرام و بیحاشیه از بزنگاه شب یلدا، عرضهی انبوه میوه در میادین است تا با چنین تمهیدی و در شرایط عدم ماندگاری این اقلام، قیمتها در سراشیب ریزش بیفتند و صدایی به اعتراض و نارضایتی از مردم بلند نشود.
او همچنین دلالهای این بازار را هم در دو گروه واسطهی ضرور و غیرضرور طبقهبندی میکند و آنچه در اساسنامهی سازمان میادین درباره سپردن غرفههای فروش به کشاورزان آمده را در مقام راه حل نهایی برای مهار واسطهگری و کنترل قیمتها مینشاند.
در ادامه گفتگوی ایسکانیوز با اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان تهران را میخوانید:
بازار میوه و ترهبار در شرایط کنونی بحرانی نیست
اکبر یاوری درباره نامهی هشدارآمیز بازرس کل امور شهرداریهای سازمان بازرسی کل کشور درمورد تأمین و توزیع کالاهای ضروری و ارزاق عمومی (میوه و ترهبار، محصولات پروتئینی و فرآوردههای لبنی) گفت: وجود چنین هشدارهایی به معنای بحرانی بودن وضعیت بازارهای میوه و ترهبار نیست. در میدانهای میوه و ترهبار تهران عرضه به اندازه کافی انجام شده و حتی مازاد هم داریم. در کل کشور هم عرضه به اندازه کافی وجود دارد. یعنی ما بحران عرضه نداریم. اما قیمت این اقلام مانند دیگر حوزهها نسبت به سال گذشته با افزایش 30 تا 35 درصدی همراه بوده که طبیعی هم هست. چون ما که تولیدکننده نیستیم، ما توزیعکنندهایم. طبیعی بودن این افزایش قیمت هم به این برمیگردد که کشاورزان نهادههای کشاورزی را به دلار میخرند، اما محصولشان را به ریال میفروشند. ضمن اینکه امسال با خشکسالی، بیبرقی، بیآبی، افزایش نهادههای کشاورزی و خروج اتباع بیگانه از کشور روبرو بودهایم. حدود پنجاه درصد از این اتباع بیگانه در حوزه محصولات کشاورزی مشغول کار بودند. همه این عوامل در قیمت نهایی عرضه شده برای مصرفکننده مؤثر بوده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا باید با توجه به کاهش قدرت خرید مردم منتظر افزایش نارضایتی عمومی باشیم، گفت: بعید میدانم چنین اتفاقی رخ دهد، چون محصولات کشاورزی قابلیت نگهداری طولانی ندارند. نگهداری این محصولات یک پروسه زمانی مشخصی دارد و باید به سرعت در بازار عرضه شود. در حوزههای دیگر شاید از اول تا آخر هفته قیمتها چندبار تغییر کنند، اما بازار میوه و ترهبار تابع عرضه و تقاضاست و اگر عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، خودبهخود قیمتها ریزش میکند. چون بارفروش نمیتواند محصولش را پیش خودش نگه دارد. امکانات سردخانهای و انبارداری برای این کار وجود ندارد. پس چارهای جز فروش زیر قیمت باقی نمیماند .
کاهش قیمتها در شب یلدا
یاوری در واکنش به اینکه با توجه به عرضه زیاد میوه در بازار، باید منتظر کاهش قیمتها باشیم، توضیح داد: به طور کلی محصولات شب یلدا مثل هندوانه یا خرمالو نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته، اما این محصولات شرایطی مانند خشکبار ندارند که ماندگاری طولانی داشته باشند. متولی تولید هم وزارت جهاد کشاورزی است و مسئولیت ما توزیع این اقلام است. اگر وزارت جهاد کشاورزی مسأله صادرات و دغدغههای کشاورزان را مدیریت کند، انگیزهی تولید برای سال بعد از دست نمیرود. اگر کشاورز متضرر شود، ممکن است سال بعد دست به ریسک کمتری بزند و حجم تولید پایین بیاید.
نقش واسطهها و دلالها در بازار میوه و ترهبار
رئیس اتحادیهی بارفروشان تهران درباره اینکه در میادین میوه و ترهبار برخی از فروشندگان نقششان در واسطهگری و دلالی را کتمان نمیکنند، اذعان کرد: اگر منظور از دلال، واسطهی غیرضرور باشد، چنین چیزی را در میادین میوه و ترهبار نداریم. اما به معنای دیگری در میادین واسطه داریم که به دلایل زیادی وجود این واسطهها ضروری است. اینها در حکم کاتالیزور هستند و به کار سرعت میدهند. البته در میادین تهران نرخهای مصوبی هست که هیچ بارفروش یا واسطهای نمیتواند نرخی بالاتر از آن را عرضه کند. به این دلیل که میدان ترهبار ساختاری متمرکز دارد و نیروهای بازرسی و قضائی و نمایندگان وزارتخانه هم در آنجا مستقرند و روزهای یکشنبه این نرخگذاری انجام میشود.
او ادامه داد: اما چرا این واسطهها حکم کاتالیزور دارند؟ در کلانشهری مانند تهران طرح ترافیکی زوج و فرد اجرا میشود. در این شرایط یک مغازهدار باید قبل از ساعت شش صبح محصولات مغازهاش را مهیا کند. این فرد اگر بخواهد آن هفتاد قلم محصولی که فهرستش در نرخنامه اتحادیه بارفروشان آمده را خودش تهیه کند، زمان زیادی را باید صرف کند. مثلا اگر ساعت 10 شب به میدان ترهبار مراجعه کند و برای هر محصولی پانزده دقیقه زمان صرف کند، تا ساعت 14 بعدازظهر روز بعد هم کارش به پایان نمیرسد. پس این کار را به واسطههای ضروری میسپارد و آنها هم نمیتوانند این اقلام را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به او بفروشند.
وی افزود: نظارتها هم یا باید از مبدا باشد و جلوی آن واسطههایی که بار را از کشاورز در شرایط نامساعد مالی میخرند گرفته شود یا باید این نظارتها در سطح شهر و در مقابل خردهفروشها انجام شود. در سطح میدان تخلفی رخ نمیدهد.
کمبود امکانات در میادین میوه و ترهبار
یاوری درباره اینکه در زمینه امکانات و تجهیزات مورد نیاز در میادین، چه کمبودها یا ضرورتهایی باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: طبق اساسنامه سازمان میادین، غرفهها باید در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا عرضه به صورت مستقیم انجام شود و حذف واسطهها اتفاق بیفتد. با این تمهید، محصولات میان واسطههای گوناگون دست به دست نمیشود و مردم اقلام مورد نیازشان را با قیمت مناسبتری خریداری میکنند.
یاوری در پاسخ به این پرسش که اتحادیه بارفروشان در آستانه شب یلدا چه نوع تدابیر یا تمهیداتی برای جلوگیری از التهاب و نوسانات قیمتی در بازار میوه و ترهبار را در دست اقدام دارد، گفت: تدبیر ما عرضه زیاد محصولات است. البته اگر موارد غیرقابل پیشبینی مانند سیل رخ دهد که دیگر دست همه ما بسته خواهد بود. اما در شرایط کنونی بعید میدانم جهش قیمتی چندانی اتفاق بیفتد. الان بارفروشها در میادین بارهایشان دپو شده و دنبال مشتری میگردند تا این محصولات خراب نشود.
وی در واکنش به اینکه آیا مردم نگران بالا رفتن قیمت میوهی شب یلدا باشند، گفت: امکان افزایش قیمت تا بیست یا سی درصد وجود دارد. اما اصلاً کمبود عرضه وجود ندارد.
خبرنگار: محمد شفیعی مقدم
انتهای پیام /
نظر شما