ناآگاهی و تخلیه نادرست هیجانات، عوامل اصلی مصرف مواد مخدر در دانشجویان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ناآگاهی دانشجویان و راه‌های نادرست تخلیه هیجانات آن‌ها را دو عامل اصلی گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه دانشجویی دانست.

بهرام بختیاری سعید عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که عوامل سوق دهنده دانشجوها به مصرف مواد مخدر دو گروهند، اظهار کرد: دسته اول مربوط به عدم آگاهی یا آگاهی‌های ناقص و غلط است که سرچشمه آن‌ها را در تجربه‌ها، تبلیغات و اطلاعات اشتباهی که به خصوص در فضای مجازی منتشر می شود، می توان یافت؛ اطلاعاتی نظیر اینکه بعضی از مواد مخدر اعتیاد آور نیستند، کاربرد پزشکی دارند و یا عوارض و خطر کمتری نسبت به دیگر موارد دارند و اثرات آن ها زودگذر است.

وی افزود: دانشگاه‌ها با برگزاری جلسات مختلف و انتقال آگاهی‌های درست با مدارک و شواهد منطقی و علمی که به آسانی برای دانشجو قابل درک باشند و همچنین با زبانی که به دور از هرگونه نصیحت و تهدید آن ها نسبت به عواقب این کار باشد، می توانند برای رفع ناآگاهی و یا آگاهی‌های ناقصی که بین دانشجویان وجود دارد اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با دومین دسته از این عوامل گفت: قشر نوجوان و جوان مملو از انرژی است و مسئله هیجانات و کنترل احساسات و عواطف در این رده سنی، مسئله ای به شدت حائز اهمیت به شمار می رود که متاسفانه توجه به این عوامل چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها سبک شمرده می‌شود و یا حتی اصلا به آن توجهی نمی‌شود. این اتفاق در حالی رخ می دهد که محیط به شدت می تواند روی هیجانات و احساسات تاثیرگذار باشد و بدیهی است که در صورت عدم توجه به هدایت درست هیجانات این قشر و ایجاد محدودیت‌های نادرست برای آن‌ها، این احساسات و هیجانات تبدیل به اضطراب، لجاجت و سپس منجر به تنش‌های درونی می‌شوند که در نهایت می‌توانند فرد را به سمت و سوی نادرست برای تخلیه این تنش‌ها و اضطراب‌ها و به عنوان مثال مصرف مواد مخدر بکشانند.

بختیاری خاطرنشان کرد: دانشگاه برای ایجاد محیط مناسب برای دانشجویان، باید برنامه ریزی‌های خود را در مسیر تخلیه درست انرژی و هیجانات آن‌ها قرار دهند. به عبارت دیگر، از انرژی روانی دانشجویان به صورت بهینه باید استفاده شود.

وی در ادامه در رابطه با نحوه برنامه ریزی درست و صحیح برای هیجانات و احساسات و عواطف دانشجویان تاکید کرد: اگر ما بتوانیم برنامه‌ها را از دانشجوها دریافت کنیم به گونه‌ای که مجری برنامه‌ها خود دانشجویان باشند و با نظارت روی اجرای آن‌ها به تخیله درست این هیجانات کمک کنیم، می‌شود فضایی را ایجاد کرد که در آن شادی، امید و در نهایت مصرف درست انرژی جریان داشته باشد.

عضو هیئت علمی روانشناسی بر این باور است که نباید فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشجویان را جدا از هم بدانیم به گونه‌ای که دو محیط جدا به حساب بیایند، بلکه با انجام این دو فعالیت در کنار هم می توان محیطی سرشار از امید و شادی که در نهایت خروجی آن به تخلیه صحیح انرژی می انجامد را پدید آورد و به این صورت جوانان برای تخلیه انرژی خود به مصرف مواد مخدر و انجام سرگرمی‌های زودگذر روی نخواهند آورد.

بهرام بختیاری تصریح کرد: برای مقابله با مسئله شیوع مصرف مواد مخدر بین دانشجویان می‌توان از مشاورهایی که در این زمینه فعالیت دارند و تحقیقاتی را انجام داده اند کمک گرفت که به راهنمایی درست و صحیح دانشجویان در رابطه با سوال های شان بپردازند.

وی در پایان در رابطه با میزان توجه دانشگاه‌ها به مسئله مصرف مواد مخدر بین دانشجویان بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌ها و سرمایه گذاری‌های زیادی برای حل این مسئله انجام می‌شود، اما برای برخورد جدی‌تر به همکاری و همدلی بیشتر دانشگاه‌ و دانشجویان وجود دارد به طوری که برنامه‌ای کلی به صورت یکسان بین دانشگاه‌ها شکل بگیرد و با هماهنگی دنبال شود.

خبرنگار: محمد صحرانورد

انتهای پیام/

کد خبر: 1199763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =