تفاوت دیدگاه با استاد، چالش دوران دانشجویی/ برخی در دفاع از پایان نامه دچار مشکل می‌شوند

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: برخی استادان به دانشجویانی که جهت گیری و سوگیری سیاسی غیرهمسو با آنان دارند، واکنش نشان می‌دهند.

امیرحسین شمشیری مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سیاست زدگی برخی اساتید دانشگاه‌ها و برخورد نامناسب با دانشجویانی که هم نظر با آنان نیستند، اظهار کرد: این موضوع نه تنها در دانشگاه تهران وجود دارد؛ بلکه بسیار هم پر رنگ است.

بیشتر بخوانید:

بایدها و نبایدهای تعامل بین استاد و دانشجو/ برخی اساتید از موقعیت شغلی دانشجویان سوءاستفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه من هم مانند بسیاری از دانشجویان دیگر از این موضوع آسیب دیده‌ام، گفت: من دانشجویی هستم که سطح درسی قابل قبولی دارم؛ اما در کارنامه‌ام ۳ نمره ۱۰ وجود دارد. علت هم این است که استادان این دروس عضو هیئت رئیسه دانشکده حقوق بودند. ما در برهه‌ای از آنان انتقاداتی داشتیم و این استادان نیز به همین منظور از ما نمره کم دادند. 

شمشیری با اشاره به اینکه سیاست زدگی در رابطه استاد و دانشجوی مختص دوران کارشناسی نیست، گفت: من بعد از ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیز شاهد این موضوع بودم. گاهی دانشجو از استاد پرسشی را مطرح می‌کند؛ اما اساتید با گارد بسته به سوال او پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال ما به یک استاد نقد کردیم که چرا کتاب احمد کسروی را به عنوان منبع مطالعاتی برای درس مبانی حقوق عمومی به دانشجویان معرفی کرده است و این کتاب بی‌طرف نیست. این استاد با ژست روشنفکری به دانشجو توهین می‌کند که «تو متوجه نیستی یا ذهن بسته‌ای داری». در واقع به دانشجویان برچسب خورده می‌شود. 

این فعال دانشجویی ادامه داد: پاسخ اساتید فقط به کم کردن نمره ختم نمی‌شود؛ بلکه در سطح وسیع‌تر برخی از دانشجویان در دفاع از پایان نامه خود با مشکل مواجه می‌شوند؛ زیرا با استاد بحث سیاسی کردند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: یکی از دوستانم رتبه یک کنکور را در رشته علوم قرآن به دست آورد؛ اما در مصاحبه دانشگاه تهران رد شد. چون موضوع پایان نامه وی با فضای سنتی و شرق شناسی که مد نظر اساتید بود؛ تفاوت داشت. اکنون او دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس است؛ چراکه موضوعات مطالعاتی وی با اساتید آن دانشگاه همخوانی دارد.

به انزوا کشاندن اساتید انقلابی

این دانشجوی دانشگاه تهران تصریح کرد: برخی استادان به دانشجویانی که جهت گیری و سوگیری سیاسی غیرهمسو با آنان دارند، واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر آن، فارغ از نبود تحمل، جریانی وجود دارد که می‌خواهد برخی دانشجویان از دانشگاه حذف شده یا نمرات پایین بگیرند. از سوی دیگر باز همین جریان به دنبال آن است که  از برخی دانشجویان هم فکر خود، حمایت کند. 

وی با بیان اینکه می‌خواهند برخی از دانشجویان حزب الهی را از محیط دانشگاه حذف کنند، گفت: من قصد دفاع از دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی یا حزب الهی را ندارم، ولی در واقعیت شاهد اینگونه اتفاقات هستیم.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به ماجرای جلسه دفاع لیلا حسین زاده در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:  وی دانشجوی اخراج شده بود، هر کس هم این موضوع را تکذیب کند، دروغ می‌گوید. برگزاری این جلسه  نشان می‌دهد که طیفی از استادان نگاه چپی دارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1203290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =