2 ژن جدید توسط دانش آموختگان دانشگاه آزاد شهرکرد به ثبت رسید

2 ژن جدید در پایگاه داده NCBI آمریکا توسط دانش آموختگان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد شهرکرد به ثبت رسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دو ژن جدید از دو باکتری استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس توسط مریم صفرپور با همکاری توحید پیری دانش‌آموختگان دکتری تخصصی ژنتیک و بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد شهرکرد در پایگاه داده NCBI آمریکا به ثبت رسید.

به گفته این پژوهشگران، ژن های rRNA از دو باکتری استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس گونه TP71 ثبت شدند. این دو ژن کد کننده RNA ربیوزومی (rRNA) هستند. RNA ریبوزومی رایج ترین شکل RNA است که در سلول‌ها یافت می‌شود و مولکول‌هایی هستند که در ساختار ریبوزوم‌ها شرکت می‌کنند. ریبوزوم‌ها اندامک‌هایی هستند که وظیفه سنتز پروتئین‌ها را برعهده دارند.

مریم صفرپور در این خصوص گفت: RNA همراه با DNA و پروتئین، سه ماکرومولکول اصلی می‌باشند که برای همه گونه‌های شناخته شده زیستی، ضروری هستند.

وی افزود: این دو ژن ثبت شده، دو rRNA باکتری هستند و از اجزای اصلی سلولی محسوب می‌شوند. RNA‌ های ریبوزومی نوعی RNA غیر کد کننده هستند و در سنتز پروتئین نقش دارند.

دانش آموخته دکتری ژنتیک یادآور شد: طی پروژه تحقیقاتی به توالی دو ژن جدید در باکتری‌های استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس برخوردیم که در پایگاه‌های داده ژنومی معتبر وجود نداشتند. پس از اطمینان از صحت جدید بودن ژن‌های مذکور، توالی آنها به پایگاه داده NCBI آمریکا ارسال و داوری انجام شد و در نهایت اسامی این دو ژن، به نام این دانش آموختگان در پایگاه داده NCBI آمریکا ثبت شد.

فرشید خیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: مریم صفرپور فارغ التحصیل دکترای تخصصی ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، حدود 10 سال فعالیت در حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی را در سابقه علمی خود به ثبت رسانده و نتیجه آن مقالات علمی در مجلات معتبر بین المللی است که همگی با نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به چاپ رسیده‌اند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1205400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =