تعداد دانشجویان طرح پویشی از مرز ۳۳ هزارنفر گذشت/ استخدام ۴ هزار دانشجو در پنج سال گذشته

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طی پنج سال اخیر نتیجه اجرای طرح پویش، استخدام ۴ هزار دانشجو در صنایع کشور بوده است و امروز تعداد دانشجویان طرح پویشی از مرز ۳۳ هزار نفر عبور کرده است.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در نشست هم‌اندیشی شبکه علمی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی استان تهران که در واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: توسعه مهارت‌های فناوری و کارآفرینی در دانشگاه بسیار حائز اهیمت و موضوع مورد بحث ما است. ساختار دانشی جدید دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد دانشگاه در عرصه دانشگاه را تغییر داد.

وی ادامه داد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از اتفاقات بسیار مهمی است که در دانشگاه از سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن شروع شد و برمبنای آن دانشکده‌ها از علم‌محور باید به مسئله‌محور تغییر رویکرد بدهند و قرار بر این است رشته‌ها را متناسب با حل مسئله تغییر دهند. به هم‌ریختگی عجیب در رابطه با رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و مأموریت گروه‌های آموزشی مشخص نبود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ساختار دانشی متاثر از سند تحول و تعالی است، تصریح کرد: نظم‌دهی دقیق رشته‌ها با رسالت و ماموریت گروه‌های آموزشی باید انجام شود. در اکثر رشته‌ها بزرگترین معضل ما این بود که دانشجویان صلاحیت مرتبط با رشته خود و شغل آموزشی خود را به دست نمی‌آوردند چون به کلاس درس محدود شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: باید به زیست‌بوم مهارتی دانشگاه آزاد توجه کنیم. در نسل اول، دانشگاه آزاد، کلاس داشت و مباحث نظری آموزش داده میشد و بعضا کارگاه هایی هم برای بعضی مباحث وجود داشت.

نادی با بیان اینکه هدف دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی طراحی و استخراج الگوهای تربیتی برای نظام آموزشی کشور است، ادامه داد: در نسل دوم به این نتیجه رسیدیم بچه ها را از بحث کلاس و درس به محیط واقعی ببریم و بازدید برای آنها بگذاریم و سعی کردیم فضا را از حالت نظری محض خارج کنیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از آنجایی‌که محیط واقعی بستر گسترده ندارد به تنش میخوریم و به این دلیل شبیه‌سازی کردیم. در نسل سوم به این نتیجه رسیدیم خودمان یک شبیه سازی کارخانه در کارگاه انجام دهیم مثلا کلینیک های مشاوره را راه اندازی کردیم که خطی ایجاد شد اما باز هم با واقعیت تفاوت داشت. نسل چهارم کمی متعالی تر شد و فعالیت های کاربنیان تعریف شد مثلا کودکستان بزنیم و دانشجویان رشته پیش دبستان کار یاد بگیرند اما دانشجو حق ندارد کار کند و فقط میتواند در محیط بماند در علوم انسانی این فضا را تجربه کردیم اما نتیجه واقعی که شبکه شغلی کارآموزده بود کسب نشد.

وی راجع به تفکر و مدل نسل پنجم و راه‌اندازی دانشکدگان هم گفت: هنوز هم برای رشته های مهارتی روی کاغذ امتحان میگیریم در آموزش عالی خطاهایی کردیم مثلا آمدیم فنی حرفه ای، علمی کاربردی و... را ایجاد کردیم در صورتی که باید کلیت آموزش و تفکر را اصلاح کنیم نه اینکه جزیره ای عمل کنیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قوس مهارت نسل پنجمی است که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و در دنیا مورد بحث است، اظهار کرد: ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی مثل دانشگاه فنی حرفه ایی نگاه متمایزی بود؛ اما کارساز نبود ‌و اگر می خواهیم شایستگی شکل بگیرد باید رویکرد را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۵ هزار دانش‌آموز و ۸۲۶ مدرسه سما داریم که به ۹۰۰ مدرسه نیز خواهد رسید، تصریح کرد: دانش آموز پایه هفتم وقتی رفت هشتم باید بتواند انگلیسی صحبت کند اینها مسائل حوزه مهارت در نسل پنجم است.

نادی با اشاره به برگزاری رویداد صدرا و طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از چهار سال قبل به دلیل خلایی که وجود داشت، مقرر شد دانشجوها به محیط واقعی کار اعزام شوند و ۹۶۰ ساعت کارورزی و کارآموزی پویش را تجربه کند که در تعدادی واحدها انجام نشد و از سال گذشته براساس رویداد صدرا تصمیم بر آن شد تا از مجموعه‌های سازمانی رشته ها برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آید و کاربینی در دانشگاه و کارورزی در محیط واقعی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار کارآمادگی دانشجویان در دانشگاه آزاد سنجیده میشود تا بدانیم جریان آموزشی ما چه تاثیری داشته است. طی پنج سال اخیر نتیجه اجرای طرح پویش، استخدام ۴ هزار دانشجو در صنایع کشور بوده است و امروز تعداد دانشجویان طرح پویشی از مرز ۳۳ هزار نفر عبور کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =