شرایط اعطای بورس تحصیلی / تمام دانشجویان دکتری تا ۱۴۰۶ بورسیه می‌شوند

آئین‌نامه جامع اعطای راتبه تحصیلی(بورس) به دانشجویان ایرانی، وزارت علوم را مکلف کرده که تمام دانشجویان دوره دکتری تا سال ۱۴۰۶ بورسیه شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بورس تحصیلی به معنای کمک هزینه‌ای است که دولت‌، دانشگاه‌ها، خیرین به دانشجویان با استعداد یا کم بضاعت می‌دهند تا بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. دانشجویان با اخذ بورسیه تحصیلی می‌توانند با هزینه کم یا حتی بدون هزینه به اهداف شغلی آینده و تحصیلی خود برسند. البته این دانشجویان بیشتر متعلق به دوره‌های تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

به منظور تامین نیازهای آموزشی و تخصصی دانشگاه‌های کشور و موسسات آموزشی وابسته، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت سالانه تعدادی از دانشجویان(قبول شدگان در کنکور سراسری) را بورس تحصیلی داخل می‌کند. در این ارتباط نیز سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تعریف بورس‌های کوتاه مدت داخل و خارج از کشور قصد دارد تا به دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سهمیه تخصصی برای آشنایی با سایر دانشگاه‌ها و استادان را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات برنامه وزارت علوم برای بورسیه صنعت دانشجویان

بنابراین هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحول آموزش عالی، ارتباط مؤثر جامعه، صنعت و دانشگاه، تأمین اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی، گسترش دیپلماسی علمی و عدالت آموزشی، افزایش امید و انگیزه بین دانشجویان، آئین‌نامه جامع اعطای راتبه تحصیلی (بورس) به دانشجویان ایرانی را تصویب کرده است.

بر اساس این آیین‌نامه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه دارد با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه، به منظور دستیابی به اهداف بسط عدالت آموزشی، هدفمندسازی آموزش و پژوهش‌های دانشگاهی و هدایت آنها به سمت رفع نیازهای کشور، تأمین بخشی از هیئت علمی مورد نیاز، تضمین آینده شغلی و ایجاد انگیزه، امید و نشاط میان دانشجویان نسبت به تدوین و ابلاغ انواع مختلف راتبه تحصیلی (بورس) اقدام کند.

هدف از اعطای بورس تحصیلی چیست؟

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است با سازمان بهزیستی کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی همکاری کند. این همکاری با هدف استفاده از ظرفیت خیرین و واقفین در راستای بسط عدالت آموزشی و حمایت مادی و معنوی از دانشجویان کم بضاعت است؛ چرا که باید ضمن شناسایی این دانشجویان، تمهیداتی را فراهم کند که تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل (۵۰) درصد و تا پایان سال ۱۴۰۶، کل دانشجویان کم بضاعت از مزایای فراهم شده توسط خیرین و واقفین برخوردار شوند.

استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی دانشجویان دکتری تا ۱۴۰۶

دانشجویان دکتری با اولویت افراد معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان با انجام پایان نامه یا رساله خود در راستای طرح (پروژه) مذکور در قالب راتبه تحصیلی (بورس) از مقرری ماهیانه‌ای که توسط این کارفرمایان پرداخت شده، بهره‌مند شوند.

به گونه‌ای که تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل (۵۰) درصد دانشجویان دکتری و تا پایان سال ۱۴۰۶ کل دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تسهیلات این راتبه تحصیلی (بورس) به صورت مقرری ماهانه معادل (۵۰) درصد تا (۸۰) درصد حقوق استادیار پایه یک دانشگاه‌های دولتی برخوردار شوند. حضور پژوهشگران پسادکتری در شرکت‌های دانش بنیان جهت طی دوره مزبور با رعایت ضوابط مربوط مجاز است.

علاوه بر آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه دارد با هدف امکان اشتغال دانشجویان و هدفمند کردن آموزش در نظام آموزش عالی کشور، با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی، کشور، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط همکاری داشته باشد.

آئین‌نامه جامع اعطای راتبه تحصیلی (بورس) به دانشجویان ایرانی، وزارت علوم را مکلف کرده است که با احصای رشته‌های مورد نیاز بخش‌های غیر دولتی، شرایطی را فراهم کند تا دانشجویان در صورت تحصیل در رشته‌های مورد تقاضای بنگاه‌های اقتصادی، ضمن برخورداری از حمایت و مقرری معین در حین تحصیل در قالب راتبه تحصیلی (بورس) که توسط بنگاه مربوطه پرداخت می‌شود، پس از پایان تحصیل نیز در آن بنگاه مشغول به کار شوند.

همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف توسعه تبادل دانشجو و پژوهشگر بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخلی و خارجی و گسترش دیپلماسی علمی، شرایط لازم در خصوص اعزام دانشجویان به دوره‌های کوتاه مدت تحقیقاتی خارج از کشور به میزان حداقل (۱۰) درصد ورودی دانشجویان دوره دکتری در هر سال را فراهم کند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه دارند که ضمن شناسایی و احصا نیروی انسانی متخصص مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی و هدایت دانشجویان به سمت این رشته‌ها، بستر بهره‌مندی آنها از راتبه تحصیلی (بورس) و پرداخت مقرری ماهانه در حین تحصیل توسط دستگاه اجرایی و استخدام فرد، بعد از فارغ تحصیلی را فراهم کنند.

جذب اعضای هیئت علمی از میان فارغ التحصیلان بورسیه

با هدف تأمین اعضای هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، وزارت موظف است با همکاری وزارت امور خارجه سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد را برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دکتری و پسادکتری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر داخل و خارج از کشور بورس نماید؛ به طوری که حداقل (۲۰) درصد از اعضای هیأت علمی به کار گرفته شده در هر فراخوان جذب از میان مشمولین این راتبه تحصیلی (بورس) باشد.

گفتنی است، امکان ادامه تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشجویان بورسیه شده امکان پذیر است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه دارد بر دانشگاه‌ها نظارت کند تا از انطباق مداوم اهداف، برنامه‌ها و منابع آنها با استانداردهای نظارتی، تسهیل بهبود مستمر و حفظ منافع ذی‌نفعان از جمله دانشجویان، کارکنان و عموم مردم اطمینان داشته باشد. همچنین دستگاه‌های اجرایی مجازند در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به هزینه‌کرد اعتبارات پژوهشی در قالب بورس‌های وزارت اقدام کنند.

در پایان می‌توان گفت؛ هزینه‌هایی که در چهارچوب این آئین نامه در قالب اعطای راتبه تحصیلی (بورس) صورت می‌گیرد با تأیید شورای مرکزی بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صددرصد به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =