جزئیات جدیدی از شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد اسلامی + پاسخ به سؤالات پرتکرار

ثبت درخواست میهمانی و نقل و انتقال از ۱۲ الی ۳۱ تیرماه از طریق سامانه monada.iau.ir برای تمامی دانشجویان و پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد اسلامی در صورت احراز شرایط عمومی و اختصاصی آئین نامه نقل و انتقال، امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با آغاز فصل نقل و انتقالات همواره سوال‌های متعددی برای دانشجویان متقاضی مطرح می‌شود و با توجه به اینکه فرصت چندانی تا پایان مهلت ثبت درخواست باقی‌ نمانده است برآن شدیم تا با ارائه جزئیات جدید و پاسخ به سوالات پرتکرار دانشجویان در این زمینه به تشریح شرایط عمومی و اختصاصی نقل و انتقالات در این فصل بپردازیم.

ثبت درخواست میهمانی و نقل و انتقال از ۱۲ تیرماه الی ۳۱ تیرماه از طریق سامانه monada.iau.ir برای تمامی دانشجویان و پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد اسلامی در صورت احراز شرایط عمومی و اختصاصی آئین نامه نقل و انتقال که فایل آن در سامانه موجود می باشد امکانپذیر است و تمامی مراحل از ثبت نام اولیه درخواست تا اتمام موفق درخواست در واحد مقصد از طریق سامانه منادا به صورت سیستمی انجام پذیرفته و قابل رویت و پیگیری است.

در صورت بروز هر گونه مشکلی پاسخگوئی از طریق آدرس اعلام شده در سامانه مذکور در دو قسمت سوالات متداول و قسمت پاسخگوئی متمرکز از سوی کارشناسان اداره کل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی انجام می پذیرد.

آیا امسال شرایط جدیدی نسبت به سال گذشته اعمال شده است؟

بله. درخصوص ماده ۱۲-۱ (انتقال براساس جدول همترازی) شرایط کمی تغییر کرده است و در سامانه به عنوان ماده ۱۲-۴ قابلیت ثبت درخواست برای دانشجویان وجود دارد که با توجه به ظرفیت های اعلام شده از سوی واحدهای مبدا و مقصد کمیسیون نقل و انتقال سازمان در این خصوص تصمصم گیری میکند.

جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی برخی واحدهای دانشگاهی در موافقت یا مخالفت با انتقال

این اقدام به منظور اجرای عادلانه انتقال و به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی از سوی برخی واحدهای دانشگاهی در موافقت یا مخالفت با انتقال بوده است البته همچنان ظرفیت اعلامی از سوی هر دو واحد مبدا و مقصد نقش مهمی در تصمصم گیری از سوی اعضای کمیسیون نقل و انتقال خواهد داشت.

مورد دیگر که شامل تغییرات شده است براساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجوئی ثبت درخواست برای فرزندان و همسر کارکنان و همسر اعضای هیات علمی دانشگاه صرفا از بدو پذیرش امکان پذیر است.

نتیجه بررسی درخواست های نقل و انتقال و میهمانی چه زمانی اعلام می شود؟ فرآیند رد یا قبول درخواست توسط چه کسانی و به چه صورت است؟

رسیدگی به درخواست های میهمانی و انتقال دانشجویان به صورت سیستمی و اتوماتیک انجام پذیرفته و قبل از شروع ثبت نام و انتخاب واحد نتیجه براساس جدول پیوست در آئین نامه و صرفاٌ از طریق سامانه منادا قابل مشاهده و پیگیری است.

ماده ۱ تا ۱۱(مواردی که دانشجویان حائز شرایط آئین نامه می باشند مانند ماده های ازدواج، متارکه، فوت، چند دانشجوئی و... و. مطابق با فرآیندهای مشخص شده در جدول مذکور؛ واحدهای دانشگاهی مبدأ، مقصد و ادارت مربوطه نظیر مرکز امور شاهد و ایثارگران، کمیسیون پزشکی استان، مرکز امور هیات علمی و ...موظف به رسیدگی و پاسخگوئی به درخواست ها حداکثر تا ۷۲ ساعت هستند و در مورد ماده های ۱۲-۴ و ۱۲-۲ و ۱۲-۳؛ اعلام نتیجه به دو صورت است:

الف:سیستم به صورت اتوماتیک پس از اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در رشته/محل های دانشگاهی درخواست ها را بررسی می نماید و اگر مجاز در ظرفیت اعلام شده باشد درخواست وی مورد موافقت قرار می گیرد و امتیاز لازم را کسب می کند.

ب:مواردی که پس از بررسی اتوماتیک خارج از ظرفیت پیشنهادی واحدهای دانشگاهی مبدأ و مقصد بودند در کمیسیون موارد خاص نقل و انتقال دانشجوئی با حضور اعضا و بررسی دقیق پارامترهایی نظیر رشته/محل های بحرانی، جنسیت، مقطع و ... درخصوص میهمانی آنان تصمصم گیری و رای صادره حداکثر تا کمتر از ۲۴ ساعت از سوی کارشناسان و از طریق سامانه منادا ابلاغ می گردد.

شرایط نقل و انتقال و میهمانی به تهران و کلانشهرها به چه شکلی است؟

براساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجوئی؛ هر دانشجو در صورت احراز شرایط عمومی و اختصاصی و در صورت دایر بودن رشته/محل امکان نقل و انتقال و میهمانی به هر واحد دانشگاهی را دارد و حتی در ماده ۱۲-۲ به دانشجویان امکان انتخاب پنج واحد دانشگاهی به عنوان مقصد داده می شود تا در صورت عدم کسب امتیاز در راستای تسهیل روند نقل و انتقال واحد بعدی از سوی سیستم و اعضای کمیسیون نقل و انتقال بررسی شود.

انتقال به واحد علوم و تحقیقات ممنوع است

لیکن تنها محدودیتی که در رشته/محل های دانشگاهی وجود دارد ممنوعیت انتقال به واحد علوم و تحقیقات براساس دستور ریاست عالی دانشگاه است و تنها استثنا در این مورد دانشجویان شاهد و ایثارگر حائز شرایط انتقال از بدو پذیرش هستند که انتقال به واحد علوم و تحقیقات برای رشته هایی که واحد مجری دیگری در شهر تهران ندارند مانند رشته دامپزشکی و یا علوم تغذیه و ... قابل بررسی خواهد بود.

آیا طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در بحث شرایط نقل و انتقال و میهمانی در نظر گرفته شده است؟

بله؛ در راستای حمایت از طرح جوانی و افزایش جمعیت نیز برای دانشجویان زنی که در دوران تحصیل دارای فرزند خردسال شوند تا پایان سال دوم شیردهی میهمانی امکانپذیر است.

برای فارغ التحصیلان مدارس و هنرستان های سما امتیاز ویژه ای وجود دارد؟ شرایط انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد به دانشگاه های دولتی و بالعکس به چه شکلی است؟

انتقال و میهمانی دانش آموزان مدارس سما با هدف حمایت از دانش آموزانی که از ابتدا در این مدارس به تحصیل پرداخته اند تحت عنوان ماده ۱۱ شرایط اختصاصی آئین نامه به شرح زیر در دو بند آمده است:

انتقال پذیرفته شدگان فارغ‌التحصیل هنرستان ها و دبیرستان‌های سما:

۱۱-۱-درخواست میهمانی فارغ‌التحصیلان هنرستان ها و دبیرستان‌های سما که حداقل ۳ سال آخر دوره تحصیلی خود را در مدارس سما گذرانده باشند در مقاطع کاردانی و کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته) ، پس از تأیید معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه، در صورت دایر بودن رشته/ گرایش و مقطع تحصیلی از بدو قبولی امکان‌پذیر است.

۱۱-۲- درخواست انتقال دانشجوی متقاضی (بند ۱-۱۱)پس از دو نیمسال میهمانی به شرط پیشرفت تحصیلی در واحد دانشگاهی مقصد(گذراندن حداقل ۲۴ واحد درسی در طی دو نیمسال میهمانی با کسب معدل ۱۴) پس از ارسال کارنامه تحصیلی دو ترم میهمانی امکان پذیر است.

*درخصوص میهمانی یا انتقال دانشجویان سایر دانشگاه های کشور به دانشگاه آزاد اسلامی یا بالعکس ، در آئین نامه ای تحت عنوان ماده ۱۴ و ۱۵ گنجانده شده است که اهم ویژگی آن ها به شرح زیر است:

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل کشور به دانشگاه آزاد اسلامی:

- دانشگاه محل تحصیل دانشجو از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی باشد.

۱۴-۲- برابر آیین‌نامه آموزشی منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشد.

۱۴-۳- موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ) و واحد دانشگاهی مقصد اخذ شده باشد.

۱۴-۴- مشکل نظام‌ وظیفه نداشته باشد.

۱۴-۵- رشته/گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در واحد مقصد دایر باشد.

تبصره۱: انتقال یا میهمانی دانشجویان رشته های گروه پزشکی(دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و...) در صورت موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ)، واحد دانشگاهی مقصد و شورای آموزشی علوم پزشکی دانشگاه پس از تایید کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه امکان‌پذیر است.

تبصره۲: پذیرش دروس گذرانده شده برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مورد تأیید وزارتین در صورت داشتن تقاضای انتقال با توجه به ضوابط آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و پرداخت هزینه معادل‌سازی واحدها امکان پذیر خواهد بود.

تبصره۳: در صورت میهمانی به واحد های دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو مطابق با سایر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهریه خود را پرداخت می‌نماید.

میهمانی یا انتقال دانشجویان گروه علوم پزشکی به سایر دانشگاه ها ممنوع است

ماده ۱۵: انتقال یا میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌های داخل کشور:

در صورت درخواست دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی برای انتقال یا میهمانی به یکی دیگر از دانشگاه‌های داخل کشور با توجه به موارد ذیل مراتب در کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی بررسی می‌گردد.

۱۵-۱- برابر آیین‌نامه آموزشی منع تحصیلی نداشته باشد.

۱۵-۲- موافقت واحد مبدأ اخذ و ارائه گردد.

۱۵-۳- موافقت دانشگاه مقصد اخذ و ارائه گردد.

۱۵-۴- مشکل نظام ‌وظیفه نداشته باشد.

۱۵-۵-رشته/گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در دانشگاه مقصد دایر باشد.

تذکر- برای دانشجویان گروه پزشکی میهمانی و انتقال به سایر دانشگاه ها ممنوع است.

تبصره۱: در صورت موافقت با انتقال دانشجو هزینه انتقال مطابق فرمول زیر محاسبه و به حساب واحد مبدأ واریز می‌گردد.

مقاطع کاردانی و کارشناسی و دکترای حرفه‌ای

هزینه انتقال = تعداد واحد باقیمانده r شهریه ثابت یک ترم

۲۰

مقطع کارشناسی‌ارشد

هزینه انتقال = تعداد واحد باقیمانده r شهریه ثابت یک ترم

۸

تبصره۲: در صورت موافقت با میهمانی، دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابت در هر نیمسال به واحد مبدأ می‌باشد.

تبصره۳: انتقال دانشجویان مقطع دکترای تخصصی از دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌ها ممنوع می‌باشد.

شرایط نقل و انتقال به "واحد الکترونیک"به چه صورت است؟ آیا دانشجویان واحدهای دیگر می توانند اقدام کنند؟

میهمانی یا انتقال از واحد الکترونیک براساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجوئی و به لحاظ غیرحضوری بودن ممنوع است اما اگر دانشجوئی در واحدی پذیرفته شده باشد و به دلیل مشکلات و یا هر دلیل متقاضی میهمانی یا انتقال به واحد الکترونیکی باشد در صورت دایر بودن رشته/محل بلامانع است.

در نقل و انتقال و میهمانی از چه کسانی(شرایط خاص) هزینه ای دریافت نمی شود؟

کلیه متقاضیانی که حائز شرایط اختصاصی آئین نامه نقل و انتقال می باشند یعنی ماده های ۱ تا ۱۱ از پرداخت هزینه جبرانی برای انتقالی یا میهمانی مندرج در ماده ۱۳ معاف هستند.

آیا در گروه و رشته های خاصی هم محدودیت وجود دارد؟

بله؛ با توجه به محدودیت در رشته های گروه علوم پزشکی و برخی رشته/محل های بحرانی نظیر حقوق تهران شرق که با ورود و خروج دانشجو در واحدهای مبدا و مقصد توازن واحد به هم می خورد و در برخی موارد در واحد مبدا به دلیل رسیدن دانشجو به حداقل امکان؛ کلاس به حد نصاب نمی رسد و در واحدهای مقصد در رشته هایی نظیر پزشکی، دامپزشکی، پرستاری، مامایی، علوم تغذیه، حقوق، معماری، عمران و... و. به دلیل بالا رفتن تعداد دانشجو واحد امکان پذیرش دانشجو را ندارد این موضوع در هنگام برگزاری جلسات کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی به صورت توازن لحظه های رشته/محل به اعضا نمایش داده می شود و با توجه به این مهم درخصوص دانشجویان تصمیم گیری صورت می پذیرد.

درخصوص واحد علوم و تحقیقات هم که مشخصاٌ علت اعمال محدودیت در بالا اشاره شد.

اگر دانشجویان در پروسه نقل و انتقال شکایتی داشته باشند از چه طریق می توانند مطرح کنند؟

با عنایت به اینکه براساس شیوه نامه اجرایی در آئین نامه حد و حدود اجرایی برای واحدهای دانشگاهی مشخص گردیده واحد ها ملزم به اجرا هستند و در صورتی که کوتاهی یا قصوری انجام گیرد، حوزه بازرسی و نظارت و رسیدگی به شکایات می بایست به عنوان بازوی اجرایی وارد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =