نبود بازار کار عامل کاهش داوطلبان رشته‌های مهندسی/ مدرک آموزش عالی دیگر جذاب نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نبود بازار کار را عامل اصلی کاهش تعداد داوطلبان رشته‌های مهندسی دانست.

پیروز حناچی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد دلایل کاهش تعداد داوطلبان رشته‌های مهندسی اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل کاهش تعداد داوطلبان در رشته‌های مهندسی، کمبود بازار کار است. هم‌اکنون شرایط کشور به گونه‌ای است که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی متقاضی ندارند. برای مثال، تعداد مهندسان معمار بیشتر از نیاز کشور است. طبق آمار موجود، جمعیت معماران در ایران به یک میلیون نفر می‌رسد. به این معنی که برای افراد حرفه‌ای بستر کار فراهم نیست. فضای سرمایه‌گذاری در کشور به اندازه‌ای نیست که مشکلات جوانان، مخصوصا پسران که عنصر کلیدی در خانواده‌ها هستند را حل می‌کند.

مدرک آموزش عالی دیگر جذاب نیست

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل جذب کمتر دانشجویان در رشته‌های فنی در دانشگاه‌ها این است که شاید مدرک آموزش عالی دیگر به اندازه کافی جذابیت ندارد.

حناچی با اشاره به این که تعداد دختران در دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: دختران ۶۰ درصد از ورودی دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. اولین دلیل افزایش تعداد دختران این است که، دانشگاه تنها عرصه‌ قابل دسترس برای دختران است که هیچ مانعی در مقابل آن وجود ندارد. دلیل دوم رقابت و انگیزه‌ بیشتر دختران برای ورود به دانشگاه است. در مقابل دلیل کاهش ورود پسران به دانشگاه شامل تقاضای کمتر، امکان شکست در رقابت با دختران و متقاضی نبودن آن‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: میزان علاقه به رشته‌های فنی مخصوصا در پسران کاهش یافته است. این رشته، از جنس رشته‌هایی است که دانشجو بخشی از تجربه را در دانشگاه و مابقی را در بازار کار کسب می‌کند. برای مثال اگر به آگهی‌های استخدام نگاه کنیم، معمولا مهندس عمران با ۱۵ سال سابقه کار می‌خواهد. به این معنا که بخش عمده آموزش حرفه‌ای بر اثر تجربه حاصل می‌شود و همه در دانشگاه نیست. پس زمانی که کار به اندازه کافی نباشد، تجربه هم به اندازه کافی حاصل نخواهد بود.

وی در خصوص پیوسته کردن مقطع کارشناسی ارشد خاطرنشان کرد: پیوسته کردن مقطع کارشناسی ارشد در بعضی از رشته‌های مهندسی شاید انگیزه‌ای برای تحصیل داوطلبان ایجاد کند؛ اما مانند پاک کردن صورت مسئله می‌شود. کاهش تقاضا با این تغییر حل نمی‌شود. این کار فقط تقاضا را بیشتر می‌کند که مقطعی است.

حناچی در پاسخ به این سوال که علت وارد نشدن افراد به دانشگاه‌ها چیست، تاکید کرد: علت وارد نشدن افراد به دانشگاه، نداشتن دورنمایی از آینده، میزان حقوق کم و پیدا نکردن کار متناسب با رشته دانشگاهی است که سبب می‌شود داوطلبان علاقه‌ای برای ورود نداشته باشند. همچنین در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت این مشکل برطرف نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران کمبود بودجه در کارهای پژوهشی دانشگاه‌ها را فرعیات این موضوع دانست و اظهار کرد: همه افراد پژوهشگر نیستند و افرادی هم حرفه‌ای هستند که اگر بستر فراهم شود، وارد محیط کار می‌شوند.

خبرنگار: سیما بابایی اصل

انتهای پیام/

کد خبر: 1236803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =