تیری که از بیخ گوش ترامپ رد شد یا تیغی که گوشش را برید!

مجید فرخی*

گروه بین الملل ایسکانیوز- انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به یک نمایش مضحک تبدیل شده که حتی صدای خود آمریکایی‌ها را درآورده است. از دو نامزد حاضر در رقابت‌ها یکی سلامت جسمی و روانی ندارد و دیگری هم دارای پرونده‌های متعدد قضایی و محکومیت است. این نمایش فقط چند صحنه «اکشن» کم داشت که آن هم شب گذشته اتفاق افتاد. پیش‌تر که تاکر کارلسون از ترور به عنوان تنها راه جلوگیری از پیروزی ترامپ در انتخابات صحبت کرده بود، شاید کسی باور نمی‌کرد که این پیش‌بینی امکان وقوع داشته باشد اما ترور نافرجام دیشب رئیس جمهور سابق در پنسیلوانیا نشان داد که هیچ چیز در عرصه سیاسی بی‌سر و سامان ایالات متحده دور از ذهن نیست.

تقریبا یک سال پیش تاکر کارلسون مجری با سابقه فاکس نیوز در یک مصاحبه با دونالد ترامپ چند بار در مورد احتمال ترور شدن از رئیس جمهور سابق و پرحاشیه آمریکا سوال کرد که ترامپ در پاسخ گفته بود: «آنها حیوانات وحشی و افرادی بیمار هستند». البته باید به این نکته هم اشاره کرد که ترور رئیس جمهور و نامزدهای ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا مسئله تازه‌ای نیست و قبلا هم سابقه آن وجود داشته است. رابرت کندی -نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات- در سال 1968 در جریان رقابت‌های انتخاباتی ترور شد. برادر بزرگتر او -جان اف کندی- که سی و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود نیز در روز جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در شهر دالاس ایالت تگزاس به قتل رسید.

با این حال هنوز برای قضاوت در مورد حادثه پنسیلوانیا زود است. ترامپ شخصیت بسیار پیچیده‌ای دارد و تا کنون بارها نشان داده که برای دستیابی به اهداف خود به هر کاری دست می‌زند. اینکه ترور نافرجام پنسیلوانیا ساختگی بوده یا نه هنوز مشخص نیست اما او از همین الان استفاده تبلیغاتی از این رویداد را آغاز کرده و به نظر می‌رسد که حتی بیش از پیش به پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری نزدیک شده باشد.

هر چند که قبل از این ترور نافرجام با توجه به عملکرد بسیار ضعیف جو بایدن در مناظره اول بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که در صورت ماندن بایدن در انتخابات، پیروزی ترامپ تا حد زیادی محتمل است. اما ترامپ همیشه تهدیداتی که علیه‌اش وجود دارد را به فرصت تبدیل می‌کند. نمونه‌اش هم محکومیت در دادگاه‌های آمریکاست. رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که مستندات زیادی علیه‌اش وجود دارد، بارها ادعا کرده که محاکمه وی توسط رقبایش برای جلوگیری از ورود مجدد او به کاخ سفید طراحی شده است.

به هر ترتیب، یک رویداد کم نظیر دیگر در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا رخ داد و حال باید منتظر ماند و دید که تا روز 5 نوامبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۵ آبان ۱۴۰۳ اتفاق غیرمنتظره دیگری رخ خواهد داد. روند اتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نشان می‌دهد که این نمایش به این سادگی پایان نخواهد یافت و احتمال رخ دادن حوادث دیگر در آن وجود دارد. فارغ از اینکه چه اتفاقات دیگری رخ دهد و چه کسی پیروز نهایی این انتخابات باشد، اعتبار جهانی آمریکا رو به افول است. کشوری که تا چند وقت پیش خود را قوی‌ترین دموکراسی جهان می‌دانست، اکنون حتی افکار عمومی داخلی را هم نمی‌تواند اقناع کند.

کارشناس مسائل بین الملل*

انتهای پیام/

کد خبر: 1236774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =