سهم ۴۵ درصدی دانشگاه آزاد خوزستان از آموزش عالی استان/ ۸ مدرسه جدید سما راه‌اندازی می‌شود 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از سهم 45 درصدی این دانشگاه از آموزش عالی استان خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در حال حاضر قریب به ۷۰ هزار دانشجو دارد که پیش بینی میکنیم برای سال تحصیلی جدید حداقل ۲۸ هزار نفر ورودی را جذب کنیم.

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به شکل‌گیری رویکرد حل مسأله در دانشگاه آزاد اسلامی و واگذاری مأموریت ویژه به هر واحد بر اساس ظرفیت های منطقه ای اظهار کرد : با توجه به تعداد بالای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان در ساختار دانشی جدید دانشگاه ۱۲ دانشکده موضوعی برای واحد اهواز و در سطح استان در مجموع حدود ۴۸ دانشکده مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند بازنگری، ایجاد و همچنین جابه جایی برخی رشته ها بر اساس ظرفیت ها و ماموریت مناطق آغاز شده است، ادامه داد: به طور مثال در منطقه سوسنگرد که ظرفیت های بزرگی در حوزه انرژی دارد در حال جابه جایی رشته های مرتبط به این حوزه از مناطقی که بر اساس اطلاعات آمایشی این رشته ها با اقبال زیادی روبه رو نیست به سوسنگرد هستیم.

افروس با تاکید بر اینکه برای سال تحصیلی جدید بازنگری در سرفصل های رشته ها نیز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: به طور مثال با تعدادی از پتروشیمی های منطقه ماهشهر هماهنگی های لازم به عمل آمده و با برخی رشته های صنعتی مرتبط با پتروشیمی ها کارگروه هایی ایجاد شده است تا با ترکیبی از دانشگاه و صنعت اینها بتوانند بازنگری سرفصل ها را انجام بدهند و انشالله بتوانیم دانشجویان بیشتری را جذب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند بازنگری در سرفصل ها به صورت جدی در حال انجام است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم متناسب با نیاز صنعت بازنگری رشته ها را به اتمام برسانیم تا هم فارغ التحصیلان این رشته ها کارایی لازم را برای بخش صنعت داشته باشند و هم جذب دانشجوی بیشتری داشته باشیم.

پیش‌بینی جذب ۲۸ هزار دانشجو جدید در دانشگاه آزاد خوزستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در حال حاضر قریب به ۷۰ هزار دانشجو دارد که پیش بینی میکنیم برای سال تحصیلی جدید حداقل ۲۸ هزار نفر ورودی را جذب کنیم با توجه به جابه جایی های بسیار خوبی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین رشته های مهارتی داشتیم این میزانی است که حتما انتظار داریم محقق شود بنابراین اینکه تعداد دانشجویان اضافه شود نیز دور از انتظار نیست.

افروس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد از ظرفیت آموزش عالی استان خوزستان در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: بسیار خرسندیم که سهم قابل توجهی را در این حوزه به خود اختصاص داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: از منظر دانش آموزی نیز با اینکه در مهرماه سال گذشته ۷ هزار و ۳۰۰ دانش آموز داشتیم امیدواریم با دریافت مجوز راه اندازی ۸ مدرسه جدید در استان بتوانیم این آمار را به نزدیک ۱۰ هزار دانش آموز برسانیم هر چند که ظرفیت های بسیاری داریم که اگر از آنها استفاده کنیم قطعا آمار دانشجویان و دانش آموزان ما بیشتر از این ارقام خواهد بود.

تغییر سرفصل دروس مهارتی متناسب با نیاز صنعت

افروس بیشترین استقبال دانشجویان استان خوزستان را در رشته های روانشناسی، علوم تربیتی، حسابداری، آموزش ابتدایی و حقوق دانست و گفت: عمده این استقبال مربوط به رشته های حوزه علوم انسانی میشود که یک علت آن به این مهم باز میگردد که در رشته های علوم انسانی زمینه های اشتغال بیشتری نسبت به گذشته فراهم شده است اما یک علت آن هم این است که در رشته های فنی مهندسی جذابیت ایجاد نکرده ایم که با تغییر رویکردی که در دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تغییر سرفصل ها بر اساس دروس مهارتی شکل گرفته است قطعا جذابیت رشته ها افزایش خواهد یافت و توازن در رشته ها برقرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های نسل‌های چهار و پنج دانشگاه‌هایی هستند که توجه به مسائل چه مسائل اجتماعی، چه تربیتی و چه اقتصادی همیشه سرلوحه کارشان بوده و حتی در بعدهایی مانند معنویت هم دانشگاه به شکل جدی وارد می‌شود. این موضوع به‌خصوص در دانشگاه آزاد با سند تحول و تعالی دنبال شده و اگر به این سند نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم به نوعی ارتباط با جامعه و مردم در آن لحاظ شده است.

افروس افزود: امروز دانشگاه آزاد فعالیت‌هایی را در مراکز رشد و پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری انجام می‌دهد که می‌تواند آنها را با هماهنگی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و... در سطح روستای شاخص دنبال و اقدام به ایجاد دفاتر کسب‌وکار کند، حتی می‌تواند با مشارکت شهرداری‌ها و ادارات کار دفتری را به‌صورت مشترک در سطح شهرها برپا کند، یعنی می‌شود دفاتر مشاوره‌های کسب‌وکار علمی و دفاتر کسب‌وکارهای نوین از سوی دانشگاه ایجاد شود. همچنین دانشگاه آزاد می‌تواند فراخوان مراکز رشد و پارک‌ها را در مناطق پرتردد منتشر کند و افرادی را که احیانا ایده و نظر و فکری دارند به‌سمت مراکز رشد سوق دهد. با این کار هم دانشگاه دیده می‌شود و هم رسالت‌های دانشگاه به ویژه در بحث تحقق شعار سال انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =