گزینه‌های تصدی وزارت علوم دولت چهاردهم/ اسم‌هایی که مجلس روی آن‌ها حساس می‌شود

برخی منابع اسامی گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم را منتشر کرده‌اند. در این گزارش به بررسی سابقه این افراد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های هر دولتی است. چرا که این وزارتخانه متصدی آموزش جوانان کشور بوده و نقش مهمی در هدفمندی پژوهش و فناوری در کشور دارد. برخی منابع اسامی گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم را منتشر کرده‌اند. اسامی که بررسی متن و حاشیه مسئولیت‌های پیشین آن‌ها ممکن است حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در فرآیند اخذ رای اعتماد برانگیزد. ایسکانیوز به بهانه تحلیف پزشکیان به عنوان رئیس جمهور چهاردهم، به بررسی گزینه‌های مطرح برای وزارت علوم می‌پردازد؛

فرجی دانا؛ تنها وزیر علوم استیضاح شده

رضا فرجی دانا یکی از گزینه‌های مطرح شده به عنوان وزیر پیشنهادی علوم است. فرجی دانا پیش‌تر در دولت یازدهم بر صندلی وزارتخانه تکیه زده بود؛ اما در نهایت استیضاح شد.

استیضاح فرجی‌دانا ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ با ۱۴۵ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای مأخوذه رای آورد و از وزارت علوم برکنار شد. روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم ساعاتی پس از استیضاح فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزرات علوم و فرجی‌دانا را به عنوان مشاور رئیس‌جمهوری در امور علمی و آموزشی منصوب کرد.

از جمله سمت‌های فرجی دانا می‌توان به ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، ریاست دانشگاه تهران، مشاور عالی رئیس دانشگاه تهران، وزیر علوم در دولت یازدهم، مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین دبیر فرهنگستان علوم، بین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اشاره کرد.

گفتنی است، فرجی دانا متولد ۱۳۳۹ در قم و استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است.

آمد و رفت توفیقی به وزات علوم؛ وزیر علوم، سرپرست وزارتخانه، مشاور وزیر

جعفر توفیقی یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت عوم است. توفیقی هم پیش‌تر در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ پس از استعفای مصطفی معین، در دولت هشتم به ریاست سید محمد خاتمی برای مدت دو سال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود. همچنین شصت و هفت روز از ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ تا ۵ آبان ۱۳۹۲ که رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم از مجلس رأی اعتماد گرفت، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

پس از رای اعتماد گرفتن فرجی دانا از مجلس، توفیقی به عنوان مشاور عالی وزیر علوم معرفی شد. این انتخاب حواشی زیادی به همراه داشت. تا جایی که ۸۲ نماینده مجلس اقدام به ارسال تذکری کتبی برای وی کردند. چند روز بعد ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او درخواست کردند در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله کند و خواستار تجدیدنظر در بعضی از این انتصابات شدند.

برخی معتقدند برخی انتصابات فرجی دانا مانند انتخاب توفیقی موجب شد وی اولین کارت زرد مجلس را گرفته و نه ماه بعد توسط مجلس استیضاح و برکنار شود.

از جمله سمت‌های توفیقی می‌توان به وزیر علوم برای مدت ۲ سال، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ در دولت هشتم به ریاست سید محمد خاتمی، سرپرست وزارت علوم به مدت شصت و هفت روز در دولت حسن روحانی. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت (وابسته به وزارت نفت ایران) در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ اشاره کرد.

گفتنی است، توفیقی متولد ۲۹ اسفند ۱۳۳۴ و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است.

نیلی احمدآبادی؛ گزینه رد شده وزارت علوم

محمود نیلی احمدآبادی هم در مهرماه ۱۳۹۳ و پس از استیضاح فرجی دانا در نامه‌ای توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد. جلسه بررسی صلاحیت نیلی ۷ آبان ۱۳۹۳، در مجلس شورای اسلامی برگزار شده و با کسب ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شد.

نیلی در دوران فعالیتش به عنوان استاد تمام گروه مهندسی متالورژی و مواد دانشکده فنی دانشگاه تهران و رئیس سابق دانشگاه تهران (بیش از هفت سال) فعالیت کرد است.

گفتنی است، نیلی احمدآبادی متولد ۱۳۳۵ و استاد تمام گروه مهندسی متالورژی و مواد دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

مجتبی صدیقی؛ عامل استیضاح فرجی دانا؟

مجتبی صدیقی یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی تصدی وزارت علوم است که ردی از وی در ماجرای استیضاح فرجی دانا دیده می‌شد. برخی رسانه‌ها ادعا کردند که انتصاب صدیقی از سوی فرجی دانا یکی از دلایل استیضاح وی به حساب می‌آید.

از جمله سمت‌های صدیقی می‌توان به عضویت هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون دانشجویی وزارت علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان دولت روحانی، معاونت فرهنگی آموزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مدیرکلی بورس و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد.

صدیقی متولد ۱۳۳۸ و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

ستاری؛ معاون خوشنام علمی رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم

سورنا ستاری یکی دیگر از گزینه‌های تصدی وزارت علوم است که در سال ۱۳۹۲ و با آغاز دولت یازدهم، از سوی روحانی به عنوان معاون علم و فناوری و همچنین ریاست بنیاد ملی نخبگان منصوب شد. ستاری جوان‌ترین عضو کابینه یازدهم بود و نگاه جدی و مخالفت سرسختانه او با اقتصاد مبتنی بر منابع نفتی و خام فروشی به خوبی در جامعه شناخته شد.روحانی با انتخاب دوباره و روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور دولت دوازدهم، او را برای چهار سال دیگر به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری معرفی کرد.

از جمله سمت‌های ستاری می‌توان به فعالیت به عنوان دانشیار دانشگاه صنعتی شریف و رئیس کمیسیون علم و فناوری شورای راهبردی روابط خارجی، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد. و.ی همچنین در سال ۱۳۸۴، به عنوان مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت انتخاب شد، اما یک سال بعد از سمتش استعفا داد. در ۱۳ مهر ۱۳۹۲ با حکم رئیس‌جمهور وقت حسن روحانی به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری منصوب شد.

وی در ۲ مهر ۱۳۹۲ با حکم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، به عنوان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت منصوب گردیده بود که پس از انتصاب به سمت معاونت علمی رئیس‌جمهور در بیست و نهم همان ماه جای خود را به حمیدرضا کاتوزیان داد. روحانی در ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ در زمان مذاکرات مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرا، ستاری را دوباره به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد.

گفنتی است، ستاری متولد سال ۱۳۵۱ و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =