افشای تخلف‌های مالی در پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی ملی چین

وزارت علوم و فناوری چین اخیرا گزارشی از ۵ مورد تخلف مالی در پروژه‌های تحقیقای دانشگاهی ملی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم و فناوری چین اخیرا با انتشار گزارشی مواردی از چند تخلف مالی در پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی ملی چین را افشا کرد. دولت چین برای محققاتی که در این پرونده‌ها دخیل بودند، مجازات‌هایی مانند محرومیت از پروژه‌های تحقیقاتی دولتی برای ۷ سال و افزودن نام آن‌ها به پایگاه داده ملی تخلفات دانشگاهی بود.

وزارت علوم و فناوری چین و سایر سازمان‌های دولتی این کشور پیش‌تر بارها به دلیل ناتوانی در نظارت بر تخلفات با وجود قوانین شدید و مجازات‌های سنگین، با انتقاد مواجه شده بودند.

در گزارشی که از سوی وزارت علوم و فناوری چین منتشر شد به ۵ مورد تخلف اشاره شده است. یک مورد مربوط به ژوئن سال ۲۰۲۳ بود که توسط ژائو ران از دانشگاه کشاورزی چین برای برنامه تحقیق و توسعه ملی رهبری می‌شد. این پروژه در راستای برنامه تحقیقاتی بزرگ سال ۲۰۲۱ برای حمایت از صنایع راه‌اندازی شده بود. پس از بررسی‌های وزاتخانه مشخص شد که این پروژه در شاخص‌های اصلی، محتوای تحقیق، روش‌های تحقیق و نوآوری اصلی مرتکب سرقت ادبی شده است. به همین دلیل، تامین مالی این پروژه متوقف شد.

پروژه دیگر مربوط ژانگ کیاژن از یک آزمایشگاه تحقیقاتی غیرانتفاعی است که بررسی‌ها نشان داد؛ پروپوزال این طرح از طرح‌های قبلا تایید شده سرقت کرده است. در نتیجه ژانگ به مدت سه سال از پروژه‌های با بودجه عمومی محروم شده و نام او نیز در پایگاه داده تخلفات ثبت شد.

آزمایشگاه یونگ جیانگ هم یکی دیگر از موارد تقلب علمی بود. پروپوزال این آزمایشگاه شامل پاراگراف‌هایی بود که اصل یکپارچگی تحقیقات علمی را نقض می‌کنند. کارشناسان معتقدند که یکپارچگی تحقیقات علمی نه تنها رکن حیاتی تحقیقات علمی است، بلکه خط پایانی است که هر محققی باید به آن پایبند باشد. کوی پینگ مدیر آزمایشگاه یونگ جیانگ، گفت: هر شکلی از رفتار نادرست دانشگاهی توهین به صداقت تحقیقات علمی و انحراف از علم است. آزمایشگاه از عدم صداقت آکادمیک دفاع نمی‌کند، سرپوش نمی‌گذارد یا از آن چشم پوشی نمی‌کند و مستقیماً با مشکل مواجه می‌شود.

یکی دیگر از موارد تقلب مربوط به درخواست چن هاوتای از موسسه تحقیقات دامپزشکی برای برنامه ملی تحقیق و توسعه ۲۰۲۳ بود. این پروژه هم به سرقت علم متهم شده و اعضای آن به مدت ۳ سال از انجام هر گونه فعالیت با بودجه عمومی منع شدند و نام آنها در پایگاه داده نقض یکپارچگی تحقیقات علمی ثبت شد.

مورد دیگری که توسط وزارت علوم و فناوری چین افشا شد، مربوط به سان بیچنگ معاون سابق بیمارستان نانجینگ گولو است که سعی کرده بود با لابی برای برنامه تحقیقاتیش بوجه دولتی دریافت کند. اقدام سان بیچنگ لو رفت و به مدت هفت سال از شرکت در فعالیت‌های تحقیقاتی با بودجه عمومی منع شد. سایر افراد شرکت‌کننده در پروژه هم به مدت سه سال محروم شدند و همه اسامی آنها در پایگاه اطلاعات تخلفات ثبت شده است.

کارشناسان معتقدند افزایش رقابت بین محققان جوان برای دریافت بودجه‌های تحقیقاتی منجر به استفاده از لابی یا توسل به تقلب شده است. اخیر مشخص شد که ۲ دانشمند برنده جایزه از دانشگاه‌های ملی برتر که مرتکب تخلف برای گرفتن پروژه‌های ملی شده بودند، جزو ۲۱ محقق برتر چین بودند. جی جی استاد دانشگاه مهندسی عمران و معماری پکن یکی از این افراد بود که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از طریق تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی با کارشناسان احتمالی بودجه تماس گرفت. جی رئیس دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل است. وی در دهه گذشته بیش از ۶۰ پروژه تحقیقاتی ملی، استانی و وزارتی را انجام داده و بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر کرده است.

یانگ لیجون استاد دانشکده انرژی، نیرو و مهندسی مکانیک در دانشگاه برق شمال چین (NCEPU) استاد دیگری است که مرتکب تخلف شده است. هر دو دانشمند به مدت سه سال از درخواست برای پروژه‌های با منابع مالی دولتی منع شدند. جی همچنین به مدت پنج سال از فعالیت در پروژه های ملی محروم شد.

با وجود افشاگری از سوی وزارت علوم و فناوری چین، دانشگاهیان این کشور معتقدند که مجازات متخلفان به ندرت اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =