غول‌های تجهیزات پزشکی سالانه چقدر پول درمی‌آورند؟

ارزش بازار تجهیزات پزشکی در جهان در سال 2024 حدود 637 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود که تا سال 2029 ارزش این بازار به 893 میلیارد دلار برسد. اما چه کسی در این بازار پررقابت پیشتاز است؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ براساس مقاله‌ای که در «مجله انجمن قلب آمریکا» در ژانویه 2023 منتشر شد، از آنجا که افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات مرتبط با افزایش سن هستند، حدود 70 درصد از افراد بالای 70 سال به احتمال زیاد به اختلالات قلبی عروقی مبتلا می‌شوند و بیش از دو سوم با عوارض غیرقلبی عروقی مرتبطند.

مقاله دیگری که در دسامبر 2022 در «مجله بین‌المللی علوم پزشکی» منتشر شد، اشاره کرد که بروز دیس ریتمی قلبی (هر گونه تغییر در تعداد ضربان قلب یا نظم ضربان قلب)، از جمله برادی آریتمی (ضربان قلب خیلی آهسته) و تاکی آریتمی (افزایش ضربان قلب تا بیش از 100 ضربان در ثانیه)، با افزایش سن افزایش می‌یابد. بنابراین، بیش از 80 درصد تجهیزات مربوط به ضربان‌ساز در آمریکا برای تسکین علائم ناشی از برادی کاردی مورد نیاز بوده است.

بنابراین، جمعیت سالمندان در معرض خطر بالای ابتلا به اختلالات قلبی عروقی هستند، که انتظار می‌رود تقاضا برای جراحی‌های قلب و دستگاه‌هایی که به نظارت منظم بر وضعیت قلب کمک می‌کنند و رشد بازار را افزایش می‌دهد.

افزایش بار بیماری‌های مزمن در سرتاسر جهان همچنین تقاضا برای خدمات درمانی موثر و پیشرفته شامل روش‌های مختلف تشخیصی و جراحی را افزایش می‌دهد. بنابراین، تقاضا برای تجهیزات پزشکی در سراسر جهان در حال افزایش است. به عنوان مثال، داده‌های منتشر شده توسط سازمان دیابت کانادا گزارش داد که در سال 2023 در کانادا حدود 5/88 میلیون نفر یا حدود 15 درصد از جمعیت، به دیابت نوع یک و 2 مبتلا بوده اند. پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2033 به حدود 7/41 میلیون مورد دیابت برسد.

به طور مشابه، در مقاله‌ای که در «مجله سلامت عمومیBMC » در ژانویه 2024 منتشر شد، اشاره شد که شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه در بین افراد بالای 40 سال 12/64 درصد بوده است. همین شیوع بیماری‌هایی چون دیابت و انسداد ریه تقاضا را برای دستگاه‌های مختلف پزشکی مخصوص نظارت منظم بر وضعیت بیمار را افزایش می‌دهد.

همچنین تمرکز روزافزون بر توسعه دستگاه‌های پزشکی با تکنولوژی پیشرفته و افزایش عرضه محصولات به رشد بازار کمک می‌کند. مثلا شرکت «ارتوفیکس مدیکال» در نوامبر 2023 قطعه‌ای را تولید کرد که ساختاری متخلخل و موج مانند دارد و برای انجام روش‌های جوش دادن مهره‌های ستون فقرات کاربرد دارد. این قطعه به شکلی طراحی شده است که نیروهای فشاری را به درستی توزیع می‌کند تا فشار را از یک منطقه خاص ستون فقرات بردارد. همچنین به دلیل تخلخل بالایی که دارد، تصویربرداری را بهبود می‌بخشد و میزان احتمال پذیرش پیوند در بیمار را افزایش می‌دهد.

غول‌های تجهیزات پزشکی سالانه چقدر پول درمی‌آورند؟

مثال دیگر شرکت «گتینگه» است که در ژانویه 2023 یک دستگاه تنفس مصنوعی مکانیکی به نام «سروو-سی» را طراحی کرد. این دستگاه ابزارهای درمانی محافظ ریه را برای بیماران اطفال و بزرگسال فراهم می‌کند. همینطور دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را تسهیل می‌کند و برای بیمارستان‌های سرتاسر جهان مقرون به‌صرفه است.

غول‌های تجهیزات پزشکی سالانه چقدر پول درمی‌آورند؟.

اینها مثال‌هایی بودند که نشان می‌دهند بار فزاینده بیماری‌های مزمن، جمعیت رو به رشد سالمندان و پیشرفت‌های فناوری در دستگاه‌های پزشکی به رشد بازار تجهیزات پزشکی منجر خواهد شد.

عوامل موثر بر رشد صنعت تجهیزات پزشکی

عوامل متعددی می‌تواند بر رشد صنعت تجهیزات پزشکی تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

• پیشرفت‌های فناوری: فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تجهیزات پزشکی پوشیدنی امروزه به طور فزاینده‌ای در بازار تجهیزات پزشکی رایج شده اند. این به رشد مثبت بازار کمک می‌کند.

• افزایش بیماری‌های مزمن: افزایش موارد بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و غیره جمعیت بیماران را افزایش می‌دهد. سبک زندگی بی‌تحرک دلیل اصلی این امر است. این امر به گسترش بازار کمک می‌کند.

• افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی: افزایش سرانه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به معنای فرصت‌های بیشتر برای تجهیزات پزشکی است که به طور مثبت بر رشد بازار تأثیر می‌گذارد.

• افزایش آگاهی در مورد بیماری‌ها: افزایش آگاهی در مورد بیماری‌های عفونی و شرایط مزمن به این معنی است که افراد به راحتی درمان‌های لازم را انجام می‌دهند. این امر به رشد مثبت بازار کمک می‌کند.

صادرات تجهیزات پزشکی در سال 2022

غول‌های تجهیزات پزشکی سالانه چقدر پول درمی‌آورند؟

صنعت بهداشت جهانی به شدت به صادرات تجهیزات پزشکی در دنیای به هم پیوسته امروزی متکی است. تجهیزات پزشکی به عنوان چهاردهمین محصول پرمعامله جهان در سال 2022 معرفی شد. این صادرات در بهبود استانداردهای مراقبت‌های بهداشتی، پر کردن شکاف بین کشورها و تضمین دسترسی جهانی به مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بسیار مهم است. بخش صادرات تجهیزات پزشکی در طول سال‌ها به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. TradeImeX شرکت تحلیل داده‌های مربوط به زنجیره تامین در بیش از 60 کشور در گزارشی که در سال 2022 منتشر کرده، به بررسی کشورهایی پرداخته است که بیشترین میزان صادرات تجهیزات پزشکی را دارند.

اهمیت صادرات تجهیزات پزشکی

صادرات تجهیزات پزشکی در تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی به فناوری‌های پیشرفته، امکان تشخیص دقیق، درمان کارآمد و بهبود نتایج بیماران نقش اساسی دارد. این صادرات تأثیر عمیقی بر چشم‌انداز کلی مراقبت‌های بهداشتی دارد و به پیشرفت در تحقیقات پزشکی، کاهش نرخ مرگ‌ومیر و افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند. علاوه بر این، صادرات تجهیزات پزشکی با ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت نوآوری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی باعث رشد اقتصادی می‌شود. با ترویج مشارکت‌های تجاری بین‌المللی، این صادرات همچنین تبادل دانش و همکاری بین کشورها را تسهیل می‌کند و زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی جهانی را تقویت می‌کند.

بزرگ‌ترین صادر کنندگان تجهیزات پزشکی در جهان

آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات پزشکی در جهان است. ارزش کل بازار تجهیزات پزشکی آمریکا 30/2 میلیارد دلار در سال 2022 بوده است. ابزار پزشکی نهمین کالاهای صادر شده از ایالات متحده در همان زمان بود.

آلمان دومین صادرکننده بزرگ جهان در بخش تجهیزات پزشکی در سال 2022 بوده که توانسته است در مجموع 18/9 میلیارد دلار تجهیزات پزشکی به سراسر جهان صادر کند.

غول‌های تجهیزات پزشکی سالانه چقدر پول درمی‌آورند؟

هلند سومین صادر کننده بزرگ تجهیزات پزشکی در دنیاست که در سال 2022 مجموعاً 11/9 میلیارد دلار تجهیزات پزشکی به جهان صادر کرده است.

بعد از هلند کشور چین قرار می‌گیرد که ارزش کل صادرات تجهیزات پزشکی آن در سال 2022 به 11/2 میلیارد دلار رسیده است.

ژاپن نیز پنجمین صادر کننده بزرگ تجهیزات پزشکی در جهان به شمار می‌رود که ارزش کل آن به 6 میلیارد دلار در سال 2022 بوده است.

این پنج کشور برتر در سال 2022 در مجموع توانسته اند تجهیزات پزشکی را به ارزش 78/2 میلیارد دلار به جهان صادر کنند.

بازیگران بازار تجهیزات پزشکی

پنج شرکت برتر جهان که غول تجهیزات پزشکی شناخته می‌شوند، عبارتند از:

مدترونیک پی‌ال‌سی

«مدترونیک پی‌ال‌سی» بزرگ‌ترین شرکت تولید تجهیزات و فناوری پزشکی در جهان شناخته می‌شود که در زمینه توسعه و ساخت دستگاه‌های درمان نارسایی قلب، پارکینسون، دیابت، چاقی مرضی و دردهای مزمن، همچنین پمپ‌های انسولین، بی‌اختیاری ادرار و سندروم داون فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده است و هم‌اکنون محصولات خود را در ۱۶۰ کشور عرضه می‌کند.

دفتر مرکزی این شرکت در دوبلین، ایرلند و مرکز عملیاتی آن در شهر مینه‌سوتا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

آزمایشگاه‌های ابوت

«لابراتوارهای ابوت» یک شرکت صنایع دارویی آمریکایی است که در زمینه داروسازی و داروشناسی، ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی، تولید مکمل‌های غذایی و محصولات بیوتکنولوژی، همچنین ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند.

شرکت ابوت در سال ۱۸۸۸ در شیکاگوی آمریکا تاسیس شد و امروزه دارای بیش از ۱۰۷ هزار نفر کارمند در ۱۳۰ کشور جهان است.

جانسون اند جانسون

«جانسون اند جانسون» یک ابرشرکت آمریکایی است که در زمینه داروسازی، فناوری و تولید تجهیزات پزشکی، تولید واکسن، بزرگ‌ترین تولید کننده متفورمین (داروی معروف و موثر دیابت)، فناوری‌های زیستی، تولید عمده داروهای حساس کمیاب، لوازم آرایشی و بهداشتی و خدمات بسته‌بندی کالاهای مصرفی است.

این شرکت چندملیتی در ۵۸ کشور دنیا نیز فعال است و دارای شعباتی است که مجموعاً 16 هزار و 800 نفر کارمند دارد.

زیمنس هلتینیرز

«زیمنس هلتینییرز» که پیش‌تر با نام زیمنس هلت‌کر شناخته می‌شد، شرکت تجهیزات پزشکی، درمانی و مهندسی پزشکی آلمانی است که در زمینه تولید دستگاه‌های سی‌تی اسکن، ماشین‌های ایکس-ری، دستگاه‌های ام‌آرآی، ماموگرافی و سونوگرافی فراصوتی، سامانه‌های مانیتورینگ بیمار، تجهیزات رادیولوژی و پرتونگاری، نوار قلب، سامانه‌های مقطع‌نگاری رایانه‌ای تک‌فوتونی و دستگاه‌های پایش پزشکی فعالیت می‌کند.

این شرکت شرکت تابعه‌ای از شرکت زیمنس است.

بکتون، دیکینسون و شرکت

بکتون، دیکینسون و شرکت یا BD یک شرکت فناوری پزشکی چندملیتی آمریکایی است که دستگاه‌های پزشکی، سیستم‌های ابزار و نشانگر را تولید می‌کند و می‌فروشد. این شرکت همچنین خدمات مشاوره و تجزیه و تحلیل را در مناطق جغرافیایی خاص ارائه می‌دهد.

خاورمیانه و آفریقا کجای راهند؟

براساس گزارش سال 2023 «یاهو فایننشال»، در منطقه خاورمیانه و آفریقای کشور الجزایر از نظر ارزش بازار تجهیزات پزشکی در رده اول و مصر در رده دوم قرار می‌گیرند. رژیم صهیونیستی در رده سوم و کویت، نیجریه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

انتظار می‌رود در این منطقه، به دلیل افزایش جمعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، بین سال‌های 2023-2032 با بالاترین میزان رشد استفاده از تجهیزات پزشکی مواجه شویم.

جراحی‌های پیچیده و تعداد رو به رشد این بازار را هدایت می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که بازار دستگاه‌های پزشکی به دلیل پیشرفت‌های فناوری در فناوری پزشکی، دستگاه‌های نظارت بر مغز و ابتکارات دولتی رشد کند.

کدام ابزارهای پزشکی بیشتر از همه صادر شدند؟

  • سیستم‌های تصویربرداری تشخیصی:

صادرات سیستم‌های تصویربرداری تشخیصی، مشابه دستگاه‌های اشعه ایکس، اسکنرهای MRI و دستگاه‌های اولتراسوند (سونوگرافی)، بخش قابل توجهی از صادرات تجهیزات پزشکی را تشکیل می‌دهد. این سیستم‌ها به کشف دقیق شکایات، برنامه‎ریزی درمان و نظارت بر پیشرفت بیمار کمک می‌کنند.

  • وسایل جراحی:

با تقاضای جهانی برای روش‌های جراحی پیشرفته، صادرات ابزارهای جراحی، از جمله چاقوی جراحی، فورسپس و کشنده، حیاتی است. این ابزارها دقت، کارایی و ایمنی را در طول مداخلات جراحی تضمین می‌کنند.

  • دستگاه مانیتورینگ پرونده:

صادرات دستگاه‌های نظارت بر موارد، مشابه مشاهده‌کنندگان علائم حیاتی، دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام (ECG) و اکسیمترهای تپش قلب، به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا وضعیت سلامتی و ناهنجاری‌ها را به‌طور مؤثر پوشش دهند و مداخلات به موقع انجام دهند.

  • وسایل یکبار مصرف پزشکی:

وسایل یکبار مصرف پزشکی، از جمله هیپ، دستکش و ماسک‌های جراحی، برای جلوگیری و کنترل عفونت ضروری هستند. واردات این مشخصات نیروی ثابتی را برای تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی به صورت دایره المعارفی تضمین می‌کند، به ویژه در هنگام مصائب یا اندام‌ها.

آخرین روند و آمار صادرات تجهیزات پزشکی

با ارزش کل تجارت 150 میلیارد دلار، ابزار پزشکی به عنوان چهاردهمین کالاهای پرمعامله در سال 2022 در سراسر جهان قرار گرفت.

بازار صادرات تجهیزات پزشکی بین سال‌های 2021 تا 2022 با 13 درصد افزایش از 133 میلیارد دلار به 150 میلیارد دلار افزایش یافته است.

تجارت جهانی تجهیزات پزشکی حدود 71 صدم درصد از کل تجارت را تشکیل می‌دهد.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات پزشکی در سال 2022 با ارزش کل صادرات 30/2 میلیارد دلار ظاهر شد.

مکزیک (12/2 میلیارد دلار)، هلند (11/9 میلیارد دلار)، چین (11/2 میلیارد دلار)، ایالات متحده (30/2 میلیارد دلار) و آلمان (18/9 میلیارد دلار) صادرکنندگان عمده تجهیزات پزشکی در سال 2022 بوده اند.

روندهای برتر در بازار جهانی تجهیزات پزشکی

تشخیص از راه دور، درمان و نظارت بر بیماران اکنون به دلیل فناوری‌هایی مانند دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار، هوش مصنوعی، دستگاه‌های پوشیدنی و سوابق سلامت الکترونیکی امکان‌پذیر است. از طریق این ابزار بیماران را می‌توان در خانه و بیمارستان از طریق فناوری بدون تماس تحت نظر داشت. این بدان معناست که پزشکان نیازی به رسیدگی به اسناد سنتی که باید از طریق چندین نفر درگیر در درمان ارسال شوند، ندارند. بیماران و پزشکان می‌توانند داده‌ها را در دستگاه‌های خود و همچنین سایر پزشکان مشاهده کنند.

سازندگان تجهیزات پزشکی به دنبال راه‌هایی برای استفاده مجدد از خطوط تولید برای تولید لوازم با تقاضای بالا برای مبارزه با ویروس‌هایی چون کرونا هستند. این محصولات شامل صابون دست، دستگاه تنفس مصنوعی، تجهیزات حفاظت فردی، ماسک صورت و سایر لوازم پزشکی است.

با توجه به افزایش نرخ بیماری‌های مزمن پزشکی و درمان مبتلایان به آن، سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کشورهای مختلف با فشار زیادی مواجه است. این امر منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های درمان این بیماری‌ها شده است.

هزینه‌های بستری در بیمارستان به طور قابل توجهی بیشتر از هزینه‌های بستری برای افرادی است که در خانه درمان می‌شوند و اقامت طولانی‌تر در بیمارستان می‌تواند بار اقتصادی بیشتری را به همراه داشته باشد. یک مطالعه اخیر که بیماران بیمارستانی را با بیمارانی که در خانه مراقبت می‌شوند مقایسه کرده است، نشان داد که هزینه‌های مدیریت مراقبت در منزل 19 درصد کاهش یافته است. به دلیل همین افزایش بار اقتصادی و افزایش جمعیت سالمندان، ترجیح برای خدمات بهداشتی خانگی افزایش یافته است.

طبق گزارش Market.us، پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار دستگاه‌های پزشکی تا سال 2032 به دلیل پیشرفت‌های فناوری و افزایش تعداد جراحی‌های پیچیده از 656 میلیارد دلار فراتر رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =