رانت در بورس صنعتی موضوعیت ندارد/ بررسی متقاضیان از سوی صنایع

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دلیل این که بودجه دولتی برای بورس اختصاص داده نشده است پس رانت موضوعیتی ندارد.

روح اله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بورس صنعت و جامعه اظهار کرد: بورس صنعت مستقل از بودجه و دستگاه‌های دولتی است. دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی‌ که پایداری اقتصادی دارند، در این امر همکاری می‌کنند تا به سرنوشت و آینده دانشجویان آسیب وارد نشود. استانداردهایی برای شرکت‌هایی که اعلام همکاری می‌کنند وجود دارد که در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند درخواست بورس دهند. این صلاحیت‌ها به وسیله سازمان امور دانشجویان بررسی می‌شود. یعنی تعهدات، اعتبار و گردش مالی شرکت نیز در آن تعیین شده است. یک دانشگاه می‌تواند هم کد رشته محل بورس صنعت و هم کد رشته محل‌های بدون بورس داشته باشد.

وی در پاسخ این پرسش که آیا در روند بورس صنعت، رانت به وجود می‌آید، افزود: به این دلیل که بودجه دولتی برای بورس اختصاص داده نشده پس رانت موضوعیتی ندارد و شرکت سفارش‌دهنده در فرآیند ارزیابی قرار می‌گیرند. در تمامی این فرآیندها تدابیری صورت گرفته که جلسات مصاحبه توسط موسسه ضبط می‌شود. سازمان امور دانشجویان روی فرآیند و کیفیت اجرای این جلسات نظارت دارد. اگر اعتراضی در روند جلسات وجود داشته باشد قابل پیگیری است.

رازینی گفت: سه برابر ظرفیتی که در دفترچه ذکر می‌شود، متقاضی برای شرکت یا موسسه انتخاب شده، فرستاده می‌شود. با این افراد براساس رتبه و شرایطی که به صورت شفاف در دفترچه ذکر می‌کنند، مصاحبه انجام می‌شود. موسسات قطعا در مصاحبه‌ها، ضوابط شغلی و استانداردهای کاری خود را در نظر می‌گیرند. افراد را انتخاب می‌کنند و فرآیند استخدام را طی می‌کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در سال گذشته این موضوع به اجرا درآمده است. تعدادی شرکت‌ انتخاب شدند و بعضی از افراد را جذب کردند. البته انتظار می‌رود که این روند ادامه پیدا کند و تعداد متقاضیان برای بورس شدن افزایش یابد. بر این باور هستیم که بورس صنعت و جامعه، یکی از راهکارهای امیدبخش برای استعدادهای درخشان است. این افراد با انتخاب بورس می‌توانند به صورت نسبی به آینده شغلی خود امیدوار باشند. طبیعی است که انگیزه برای ماندگاری در کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان حین تحصیل که تمایل به بورس شدن دارند، در صورت تمایل موسسات، ممانعتی برای آن‌ها وجود ندارد. این اقدام با هماهنگی دانشگاه از طریق دفاتر ارتباط با صنعت یا هر مجموعه‌ای که در داخل دانشگاه مسئول است، انجام می‌پذیرد. حتی دانشجویان خارج از ایران نیز که حین تحصیل هستند اگر دستگاهی بخواهد، می‌تواند آن‌ها را بورس کند و تعامل خارج از مجموعه آموزش عالی محسوب می‌شود. محدودیتی نیز وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =