ظفرقندی، سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی غیرسیاسی‌ترین وزارت‌خانه رای اعتماد می‌گیرد؟

ظفرقندی علی‌رغم توانمندی‌هایش در حوزه تخصصی تاکنون نتوانسته است اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جلب کند زیرا در برهه‌های زمانی مختلف موضع‌گیرهای سیاسی تندی کرده که برای وی دردسر ساز شده است. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، از روز شنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ بررسی فهرست ۱۹ نفری وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. در میان یکی از اسامی که به زعم بسیاری از فعالان رسانه‌ای راه دشورای برای گرفتن رای اعتماد دارد؛ محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

بیشتر بخوانید؛

رمزگشایی از مفهوم «وفاق ملی» در کابینه پزشکیان

ظفرقندی نامی پرتکرار از وقایع سال ۸۸ تا ۱۴۰۱ است و به گفته منتقدانش به شکل زنجیره‌وار در تمام حوادث این سال‌ها مواضع تند و چالش برانگیز اتخاذ کرده است و در حالی قرار است از مجلسی رای اعتماد بگیرد که پیش از این گفته است نمایندگان با مهندسی انتخابات به آن راه یافته‌اند!

حسب اطلاع خبرنگار ایسکانیوز از کمیسیون‌های تخصصی، وی در زمان حضورش در کمیسیون‌های مجلس نیز تلاشی برای تشریح یا تعدیل مواضع سیاسی حساسیت برانگیزش نکرده است؛ امری که ممکن بود اعتماد مخالفانش را جلب کند. هرچند به گفته برخی تحلیل‌گران تمام وزرای که از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شده‌اند تایید نهادهای امنیتی را دارند اما همانطور که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از فرصت ۳۰ دقیقه‌ای ظفرقندی در صحن علنی مجلس اعلام کرد، سرانجام این نمایندگان مجلس هستند که تصمیم می‌گیرند یک وزیر پیشنهادی راهی وزارت‌خانه شود یا خیر.

ظفرقندی در جلسه عصر روز یکشنبه ۲۸ مراد ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی و در فرصت دفاع از برنامه‌هایش در پاسخ به انتقادات متعددی که از وی می‌شود تنها به بیان چند جمله اکتفا کرد و گفت: «من اهل سیاسی کاری نبودم زیرا با تمام کسانی که از گروه‌های مقابل بودند هم کار کردم»

وی در توضیح سخنانش درباره مهندسی انتخابات نیز گفت: «صحبت من دایر به این مطلب بوده که دکتر پزشکیان در انتخابات مجلس رد صلاحیت شد و اگر دخالت بزرگان نبود ایشان الان رئیس‌جمهور نبود وقصد اهانت به نمایندگان را نداشتم.»

در راستای تحلیل موضع نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به دیدگاه‌های سیاسی محمدرضا ظفرقندی و نقش آن در روز رای اعتماد (چهارشنبه ۳۱ مردماه ۱۴۰۳) با تعدادی از نمایندگان مجلس گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انتخاب فردی با سوابق منفی سیاسی برای غیرسیاسی‌ترین وزارت‌خانه اشتباه است

ابراهیم رضایی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: واکنش بسیاری از وزرا نسبت به مواضع آقای ظفرقندی منفی است. تعجب می‌کنم چرا ایشان وزارت را پذیرفته است زیرا معتقد است انتخابات «مهندسی شده» است و نمایندگانی که قرار است به ایشان رای بدهند در یک انتخابات مهندسی شده وارد مجلس شده‌اند. با این استدلال خود آقای پزشکیان هم مهندسی شده به ریاست جمهوری رسیده است.

وی در ادامه گفت: اساسا انتخاب یک فردی با سوابق منفی سیاسی برای غیرسیاسی‌ترین وزارت‌خانه اشتباه است.

نماینده دشتستان در پاسخ به این پرسش که اگر وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت از مواضع قبلی‌اش عقب‌نشینی کند، آیا از مجلس رای اعتماد می‌گیرد؟ گفت: شاید، معلوم نیست و بستگی به این دارد که مواضعش را اصلاح کند یا خیر.

نقد ما بر مواضع شاذی است که ظفرقندی در گذشته اتخاذ کرده است

بهروز محبی نجم‌آبادی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: از میزان کسانی که به عنوان مخالف آقای ظفرقندی ثبت‌نام کردند چنین برمی‌آید که تعداد مخالفان ایشان در مجلس قابل توجه است.

وی افزود: البته تردیدی در قدرت و توانایی تخصصی ایشان وجود ندارد و خط سیاسی وی هم می‌تواند مثل بقیه اصلاح‌طلبان باشد و تا اینجا نیز نقدی بر ایشان وجود ندارد. نقد ما بر مواضع شاذی است که ایشان در گذشته اتخاذ کرده از جمله حمایت از زندانیان امنیتی که تقابل آن‌ها با نظام کاملا واضح است. علاوه بر این وی مطالبی را در فضای مجازی در حمایت از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و ۸۸ مطرح کرده که نمایندگان درباره آن حساسیت دارند.

نماینده سبزوار در ادامه گفت: رهبر انقلاب به نمایندگان گفتند که باید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی معتقد باشند و ما معتقدیم کسی که قرار است در راس هرم یک وزارت‌خانه قرار بگیرد، نباید با مبانی نظام زاویه داشته باشد تا اگر واقعه‌ای پیش آمد بتواند آن را مدیریت کند. همه ما که منتقد ایشان هستیم تلاش می کنیم تا نقدمان را منصفانه مطرح کنیم.

ظفرقندی در کمیسیون‌ها از خودش دفاع نکرده است

وی افزود: آقای ظفرقندی در کمیسیون‌ها از خودش دفاع نکرد و هر جا که سوال مطرح شد سکوت پیشه کرد.

محبی نجم‌آبادی تصریح کرد: اگر مواضع آقای ظفرقندی هم تغییر کند، بعید است نوع نگاه نمایندگان به وی تغییر کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به دلیل انتخاب فردی حساسیت‌برانگیز در این سمت گفت: انتخاب ایشان از سوی شورای راهبری صورت گرفته است که ما نقد جدی بر این شورا داریم. شورای راهبری حتما قضاوت درستی نکرده است و صرفا گزینه‌های سیاسی را مطرح کرده است.

حمایت ظفرقندی از حوادث سال‌های ۸۸ و ۱۴۰۱ حساسیت نمایندگان را برانگیخته است

علیرضا عباسی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: هفته گذشته وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها حضور پیدا کردند و یک ساعت و نیم فرصت دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود را داشتند. یکی از وزرایی که با کمیسیون‌ها چالش داشت، آقای ظفرقندی بود. متاسفانه مجموعه‌ای که با وی همراهی می‌کنند به برخی خط قرمزها پایبند نیستند و این مایه دردسر است.

نماینده مردم کرج در ادامه گفت: حمایت وی از حوادث سال‌های ۸۸ و ۱۴۰۱ حساسیت نمایندگان را برانگیخته است و البته آقای ظفرقندی هنوز از مواضع خودشان کوتاه نیامده است و تا این مسائل حل نشود، فکر نمی‌کنم وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت وضعیت خوبی داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر آقای ظفرقندی به شکل صوری عقب‌نشینی کند فایده‌ای ندارد. این گونه نیست که وی به خاطر گرفتن رای نمایندگان مطالبی را بیان کند و در عمل به راه خود ادامه دهد. آقای ظفرقندی اگر قرار بود از موضع خود عقب‌نشینی کند دو سه هفته برای این کار فرصت داشت و دیگری فرصتی نیست. زمانی آقای آخوندی در مجلس گفت مسکن مهر را قبول دارم اما در عمل آن را متوقف کرد؛ بنابراین چون این تجربه را داریم دیگر خیلی نمی‌توانیم اعتماد کنیم.

عباسی در تحلیل میزان شانس رای آوردن ظفرقندی گفت: به نظرم رای نمی‌آورد اما ممکن است رایزنی‌هایی صورت بگیرد و لب مرزی رای بیاورد.

این نماینده مجلس با بیان این که شاید فشاری در کار بوده و شاید آقای رئیس‌جمهور علاقه داشته تا آقای ظفرقندی همراهش باشد گفت: البته باید بگویم سیاست‌های آقای ظفرقندی با رئیس‌جمهور هماهنگ نیست زیرا آقای پزشکیان به هزینه‌های پایین درمان معتقد است در حالی که موضع آقای ظفرقندی متفاوت است ولی به هر حال از طرف رئیس‌جمهور معرفی شده است.

موضع منفی مجلس نسبت به ظفرقندی تخصصی نیست بلکه سیاسی است

علی‌اصغر نخعی‌راد به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: موضع منفی مجلس نسبت به آقای ظفرقندی تخصصی نیست بلکه سیاسی است. آقای پزشکیان، فردی حاذق و متخصص است و آقای ظفرقندی هم به عنوان پزشکی متخصص معرفی شده‌اند و تاکنون کسی در این زمینه به ایشان ایرادی نگرفته است.

وی تصریح کرد: از قدیم تشکل‌های سیاسی در وزارت بهداشت فعالیت می‌کردند اما متاسفانه موضع‌گیری‌های آقای ظفرقندی از سال ۸۸ تا ۱۴۰۱ علیه نظام بوده و در میان نمایندگان می‌چرخد. علاوه بر این در زمان تهیه واکنس کرونا نیز مواضعی داشته است که حساسیت ایجاد کرده است. بنابراین درباره وی دو نکته وجود دارد: اول مواضع ضد نظام آقای ظفرقندی که به صورت موردی نیست بلکه سلسله‌وار است و دوم این که وی این مواضع را رد نمی‌کند و حتی تلاشی نمی‌کند تا نمایندگان تصور کنند مواضعش تفاوت کرده است.

نماینده مشهد گفت: در تمام کمیسیون‌هایی که آقای ظفرقندی حضور یافته، در مواجه با سوال نمایندگان سکوت کرده‌ است و در کمیسیون آموزش هم من از وی درباره مسیر فتنه سوال کردم و پاسخ‌ داد که من هر آنچه در مسیر انقلاب باشد قبول دارم و توضیحاتی داد اما در کمیسیون‌های دیگر در پاسخ به سوالاتی در این خصوص سکوت کرد.

وی در ادامه گفت: با وجود تمام این مسائل ممکن است تا چهارشنبه مسائلی مطرح شود و رای نمایندگان را تغییر دهد بنابراین از الان نمی‌توان رای آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان می‌گویند چون وزارت بهداشت یک وزارتخانه خدماتی است و نظام جامع سلامت بسیار مهم است، نیاید وزیر سیاسی به این معنا در راس آن قرار گیرد زیرا می‌تواند آسیب ایجاد کند و به نظر من هم این دیدگاه درست است.

ظفرقندی با موضع رهبر انقلاب درباره واکسن کرونا مخالفت کرد

نخعی‌راد با اشاره به نامه ظفرقندی خطاب به رهبر انقلاب درباره واکسن کرونا گفت: وزیر پیشنهادی به صراحت با موضع رهبر انقلاب در این زمینه مخالفت کرد شاید با یک نگاه مثبت بشود گفت این مخالفت به خطر جو آن دوران بود اما وی این را هم نمی‌گوید و دفاعی از خود نمی‌کند و وقتی چنین رفتار می‌کند این ذهنیت ایجاد می شود که در برابر رهبر انقلاب موضع‌گیری کرده است. بنابراین بهتر است درباره آن نامه توضیح دهد و موضعش را شفاف کند تا نمایندگان رای دهند.

وی تصریح کرد: البته وی یک شانس دارد و آن این است که تخصص و مدیریش بسیار ارزنده است و از این دو مولفه برای رای آوردن می‌تواند استفاده کند اما نقطه ضعفش همین موضع گیری‌های سیاسی‌اش است.

این نماینده مجلس گفت: فیلم‌هایی که در کانال‌های نمایندگان می‌چرخد، نشان می‌دهد که وی در تلاش است تا اثبات کند فضای وزارت‌خانه از مسائل سیاسی جدا است اما آن را به طور صریح به نمایندگان نمی‌گوید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =