نگاه مقطعی نمایندگان مجلس به سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تدوین رشته‌های دانشگاهی براساس قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی است که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده و به دانشگاه‌ها ارائه‌ می‌شوند. سیاست‌گذاری‌های نمایندگان مجلس اغلب مقطعی بوده و دید کلان و آینده‌نگر ندارند.

مهدی خوبی شورکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با گروه خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته‌های مازاد نیاز جامعه در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: تدوین رشته‌های دانشگاهی براساس قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی است که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده و به دانشگاه‌ها ارائه‌ می‌شوند. متاسفانه این افراد تخصص کافی در حوزه سیاست‌گذاری آموزش عالی ندارند. سیاست‌گذاری‌های نمایندگان مجلس اغلب مقطعی بوده و دید کلان و آینده‌نگر ندارند.

وی افزود: بررسی و نیازسنجی اولین مرحله در سیاست‌گذاری و بعد از آن در راستای پرورش نیروهای متخصص در آن حوزه انجام می‌گیرد. بخش زیادی از نیازهایی که در کشور داریم در حوزه خدمات است.

نیاز کشور بیشتر در حوزه خدمات است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: نیاز کشور ما بیشتر در حوزه خدمات است. در یک بازه زمانی تجربه‌های خوبی در کشور مشاهده می‌شد که نیروهای فنی‌وحرفه‌ای با دید بسیار تخصصی آموزش می‌دیدند و رشته‌های تخصصی بیشتر در این حوزه‌ها بودند. اکنون خیلی از این مراحل برداشته شدند.

شورکایی گفت: اگر بخواهم در حوزه تخصصی خود بررسی کنم، حوزه‌ داروسازی همچنان ظرفیت دارد و نیروهای متخصص می‌توانند در این حوزه حضور پیدا کنند.

شورکایی با بیان اینکه مهاجرت مختص به رشته پزشکی نیست، تصریح کرد: موضوع مهاجرت فقط در رشته‌های پزشکی مطرح نیست. افراد در رشته‌های علوم پایه نیز مهاجرت می‌کنند و دغدغه‌های آنها صرفا مالی نیست. اگرچه بخش مالی بسیار در این مسئله تاثیرگذار است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی مهاجرت اساتید و اعضای هیئت علمی، حقوق پایین آن‌هاست. حقوق این قشر نسبت به افرادی که در صنعت یا بازار فعالند و شغل مرتبط ندارند قابل مقایسه نیست. با وجود سال‌های زیادی که فعالیت علمی داشتند و به واسطه تبعیض‌هایی که مشاهده می‌کردند از استطاعت مالی برخوردار نیستند. برای مثال حقوق و درآمد یک پزشک در ایران را حتی با پزشک‌های کشورهای همسایه نمی‌شود، مقایسه کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی گفت: محیط دانشگاه باید همراه با آرامش و آسایش برای اساتید باشد. به دلیل اینکه هرکدام از اساتید یک منبع پرانرژی برای پرورش، انگیزه و روحیه دادن به نسل آینده‌ هستند. شاهدیم افرادی که پزشک هستند فشارهای زیادی در محیط کار و شیفت‌های طولانی و سختگیری‌هایی که وجود دارد برایشان مضاف بر اینکه خیلی از المپیادی‌هایی که مهاجرت کردند دنبال این هستند که جایگاه بهتری داشته باشند درست است که همه با مشکلات رشته پزشکی آشنا بودند؛ اما انسان همیشه دنبال بهترین‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =