افراطیون صهیونیست مانع آتش‌بس در غزه هستند / احتمال صرف ‌نظر ایران از انتقام در صورت توقف جنگ

استاد مطالعات اسرائیل دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اینکه یک اجماع جهانی برای توقف جنگ غزه شکل گرفته و فشارهایی برای دستیابی به آتش‌بس به وجود آمده اظهار کرد: در خود اسرائیل هم طرف‌هایی خواهان آتش‌بس هستند اما نتانیاهو و سایر چهره‌های افراطی از جمله بن‌گویر و اسموتریچ با آن مخالفت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همزمان با انتظار افکار عمومی برای پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در تهران و تاکید برخی مقامات ایرانی بر قطعی بودن پاسخ، تلاش‌هایی از سوی برخی کشورهای منطقه و ایالات متحده برای دستیابی به آتش‌بس در حال پیگیری است که البته تا کنون نتیجه مشخص و ملموسی نداشته است. به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل منطقه رژیم صهیونیستی تمایلی به دستیابی به توافق ندارد و در واقع به دنبال خریدن زمان است. دکتر سیدهادی برهانی –استاد دانشکده مطالعات جهان و کارشناس مسائل اسرائیل- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در همین ارتباط پاسخ داد.

از نظر وی، در حال حاضر شانس جدی برای دستیابی به آتش‌بس وجود دارد و طرف‌های مختلفی آن را پیگیری می‌کنند و عواملی هم در این زمینه تاثیرگذار هستند که یکی از آنها انتقام ایران است. به گفته این کارشناس مطالعات اسرائیل، فشارهایی در این زمینه وجود دارد و ایران هم به نوعی پذیرفته که در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس از انتقام صرفنظر خواهد کرد و یا به یک اقدام کاملا محدود بسنده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دست برتر ایران در معادلات نظامی منطقه / آسمان اسرائیل به زودی تیره و تار خواهد شد

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه اروپایی‌ها و غربی‌ها هم خواهان برقراری هرچه سریعتر آتش‌بس هستند، اظهار کرد: کشورهای اروپایی به شدت تحت فشار افکار عمومی داخلی خود هستند. وی افزود: در فرانسه و انگلیس که اخیرا احزاب چپ قدرت بیشتری به دست آورده‌اند، شدیدا مایل به برقراری آتش‌بس در غزه هستند و در آمریکا نیز با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات برای دموکرات‌ها مهم است که حملات اسرائیل به غیرنظامیان را متوقف کنند.

به اعتقاد برهانی، اکنون یک اجماع جهانی برای توقف جنگ غزه شکل گرفته و فشارهایی برای دستیابی به آتش‌بس وجود دارد اما مهمترین مانع خود اسرائیل است. وی افزود: البته در خود اسرائیل هم طرف‌هایی از جمله گانتس، لاپید و حتی ارتش خواهان آتش‌بس هستند و تنها مخالفان جدی توقف جنگ یکی شخص نتانیاهو و دیگری احزاب صهیونیست ملی‌گرا به رهبری بن‌گویر و اسموتریچ هستند و تهدید کرده‌اند که در صورت آتش‌بس از کابینه خارج خواهند شد.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه افراطیون صهیونیست منطقه و دنیا را به گروگان گرفته‌اند، تصریح کرد: بیشترین نقش را در این زمینه شخص نتانیاهو، بن‌گویر و اسموتریچ دارند و لابی اسرائیل در آمریکا هم طرفدار آنهاست. وی افزود: اگر آمریکا و قدرت‌های غربی به طور خاص فشار بیشتری به اسرائیل بیاورند، احتمال دستیابی به آتش‌بس وجود دارد اما در صورت امتناع آنان از فشار جدی، مذاکرات به شکست خواهد انجامید.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی مقامات ایرانی انتقام ایران از اسرائیل را با مسئله آتش‌بس دو موضوع جدا از هم دانسته‌اند، گفت: جمهوری اسلامی تا کنون موضع‌گیری رسمی در این زمینه نداشته اما نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرده که پاسخ جمهوری اسلامی به گونه‌ای خواهد بود که به مذاکرات آتش‌بس آسیبی وارد نکند. وی افزود: به طور کلی تحرکات دیپلماتیک و تماس‌های کشورهای عربی با ایران و همچنین عدم آغاز عملیات انتقام تا این لحظه نشان می‌دهد که ایران تا حدودی این مسئله را پذیرفته و همزمانی همه این مسائل حاکی از در جریان بودن چنین معامله‌ای است.

وی در پاسخ به این سوال که عدم پاسخگویی اعتبار جهانی ایران را خدشه دار می‌کند، اظهار کرد: یکی از دلایل تاکید مسئولین ایرانی بر انتقام این است که فشار از روی اسرائیل برداشته نشود؛ زیرا کاهش فشار موجب خواهد شد که رژیم صهیونیستی با جدیت مذاکرات را دنبال نکند و به همین دلیل حتی کشورهای عربی ترجیح می‌دهند که فشار ایران تداوم داشته باشد تا از آن به عنوان یک اهرم فشار علیه اسرائیل استفاده کنند.

به اعتقاد برهانی، اگرچه هزینه عدم پاسخ به اسرائیل برای ایران غیرقابل انکار است اما در مقابل دستاوردهای بزرگی به همراه خواهد داشت و فایده‌های آن از هزینه‌هایش بیشتر است. وی افزود: فشار ایران نقش بسیار زیادی در رسیدن به آتش‌بس خواهد داشت و این مسئله یک افتخار برای ایران خواهد بود که اسرائیل را مجبور به توقف جنگ کند و از تداوم این جنایات جلوگیری کند. برهانی در انتها تاکید کرد که حتی غربی‌ها نیز خواهان چنین معامله‌ای هستند و این امر می‌تواند اعتبار پایان دادن جنگ را به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =