دستگیری مدیرعامل تلگرام دلایل سیاسی دارد / استاندارد دوگانه دولت‌های غربی در قبال آزادی فضای مجازی

دستگیری مدیر تلگرام که مورد توجه افکار عمومی جهانی قرار گرفته، نقض آشکار آزادی بیان و نشان دهنده استاندارد دوگانه کشورهای غربی در مسائل مشابه است و به نظر می‌رسد که این اقدام دولت فرانسه با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پاول دوروف -بنیانگذار اپلیکیشن تلگرام- هنگام سفر از آذربایجان در فرودگاه لو بورژه فرانسه دستگیر شد. این اپلیکیشن برای ایجاد محبوبیت در سال جاری به دنیای رمز ارزها وارد شد درحالی که در بسیاری از کشورها همچنان استفاده از آن محدودیت دارد و آن را مخالف قوانین خود می‌دانند.

دادستانی پاریس نیز در بیانیه‌ای اتهام این شخص را «مشارکت در جرایم سازمان یافته و پولشویی»، «مشارکت و تسهیل تراکنش غیرقانونی در یک گروه سازمان یافته»، «ممانعت از همکاری در ارائه اطلاعات و مدارک لازم برای انجام و اجرای شنودهای مجاز به درخواست مقامات ذی‌صلاح»، «مشارکت در نگهداری تصاویر هرزه‌نگاری کودکان»، «مشارکت در کسب و انتقال و فروش مواد مخدر» عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر امور خارجه روسیه: پاول دوروف را به توصیه یک نفر بازداشت کردند

دوروف 39 ساله که به دلیل «عدم تعدیل» محتوای تلگرام از قبل در فرانسه تحت تعقیب و از زمان صدور حکم بازداشت به فرانسه وارد نشده بود و اکنون با توجه به اینکه دختری به نام یولی واویلووا در هنگام دستگیری پاول را همراهی می‌کرده، گمانه‌زنی در مورد مشارکت این زن در دستگیری پاول بر سر زبانهاست. این زن که ظاهرا نام خانوادگی او نیز ساختگی است در قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان او را همراهی می‌کرده و ممکن است با مقامات همکاری و دستگیری پاول را تسهیل کرده باشد.

یولی واویلووا، 24 ساله، مربی و یک فعال در دنیای رمزارز از دبی است. پاول نیز در سال 2017 به امارات متحده عربی نقل مکان و در دبی زندگی می‌کند، یعنی جایی که دفتر مرکزی تلگرام در آن قرار دارد. همچنین پاول از سال 2021 نیز تابعیت اماراتی دریافت کرد است. این کشور نیز در واکنش به این دستگیری اعلام کرده پاول شهروند امارات متحده عربی است و با دقت این پرونده را دنبال خواهد کرد و از دولت فرانسه خواسته تمام خدمات کنسولی را برای وی مهیا کنند.

دستگیری مدیر تلگرام که نقض آشکار آزادی بیان و نشان دهنده استاندارد دوگانه کشورهای غربی در مسائل مشابه است، مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفته است. به نظر می‌رسد دستگیری مدیرعامل تلگرام بیشتر به دلایل سیاسی بوده و اتهامات مطرح شده خیلی موضوعیت ندارد. کشورهای غربی که با استفاده از ابزارهایی از جمله حقوق بشر و آزادی بیان به خود اجازه مداخله در امور داخلی سایر کشورها را می‌دهند، خودشان به هیچ یک از آنها پایبند نیستند.

چندی پیش مورد تقریبا مشابهی برای «تیک تاک» در آمریکا به وجود آمده بود و قانونگذاران آمریکایی در پی اعمال محدودیت‌ها علیه این اپلیکیشن چینی هستند. گفته می‌شود که دولت‌های غربی با اعمال فشار بر تلگرام و تیک تاک به دنبال افزایش دسترسی‌های خود در آنها و کنترل کاربرانشان هستند و آنچه که موجب اعمال محدودیت برای مدیران آن می‌شود، مقاومت آنها برای تسلیم شدن در برابر دستگاه‌های امنیتی غربی است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1241302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =