سهم کمتر از یک درصد آموزش عالی چین از تولید ناخالص داخلی

آموزش عالی چین سهم کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور دارد و مهم‌ترین نقش دولت در توسعه آموزش عالی چین؛ تامین مالی و ارتقای استانداردها بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی چین در سه دهه گذشته تحت تأثیر رشد اقتصادی این کشور قرار گرفته و رشد چشمگیری را تجربه کرده است. به طوری که هم تعداد دانشجویان افزایش یافته و هم سطح کیفیت آموزش عالی در این کشور ارتقا پیدا کرده است.

تأمین مالی مناسب آموزش عالی یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت آموزش عالی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت چین ســرمایه‌گذاری قابل توجهی را در این حوزه داشته و زمینه توسعه و بهبود آموزش عالی در این کشور را فراهم کرده است. تأمین مالی مناسب و ارتقای استانداردها، رشد و پیشرفت در آموزش عالی چین را از سه دهه گذشته تاکنون تضمین کرده است.

نقش دولت در توسعه آموزش عالی چین؛ تامین مالی و ارتقای استانداردها

دولت چین با تأمین منابع مالی و ایجاد شرایط مورد نیاز برای ارائه خدمات به مردم، نقش مهمی در توسعه آموزش عالی در طول سه دهه گذشته ایفا کرده است. دولت به عنوان یک همکار راهبردی
در توسعه آموزش عالی حضور داشــته و با ارائه تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه به توســعه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کمک بزرگی کرده است. همچنین، دولت سیاست‌های مؤثر و تحقیقات آموزشی را ارائه داده و در ارتقای کمیت آموزش و پژوهش در حوزه‌های مختلف نقش بســزایی ایفا می‌کند. نقش دولت به عنوان یک نهاد ارتباطی و حمایتی باعث شده تا آموزش
عالی چین در دهه‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی را تجربه کند.

نقش دیگری که دولت چین در توسعه آموزش عالی دارد، توجه به کیفیت و استانداردهای بین‌المللی است. با توجه به روند فراگیری آموزش عالی در چین، دولت تلاش کرده است تا با ارزیابی و اعمال استانداردهای بین‌المللی به دانشــگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خود، عملکرد و کیفیت آموزش را تضمین کند. دولت چین همچنین تلاش کرده است که برنامه‌هایی را برای تحقق اهداف مشخص و راهبردهای آینده‌نگرانه در حوزه آموزش عالی داشته باشد. نقش دولت در چین از این منظر بسیار مهم است، زیرا با تدوین سیاست‌های آموزش عالی و تعیین روش‌های اجرایی، اطمینان می‌یابد که آموزش عالی در این کشور از توسعه مطلوبی برخوردار باشد.

سهم آموزش عالی چین از تولید ناخالص داخلی به یک درصد هم نمی‌رسد

با اینکه دولت چین مبالغ زیادی را در آموزش هزینه می‌کند؛ اما به علت حجم بالای اقتصاد این کشور سهم مخارج آموزش عالی از تولید ناخالص داخلی حتی به یک درصد هم نمی‌رسد. نمودار زیر سهم مخارج آموزشی دولت در ۲ سطح آموزش عالی و قبل از آن را نشان می‌دهد. ملاحظه می‌شود که سهم آموزش عالی در یک دوره پنج‌ ساله ثابت مانده است؛ اما برعکس، سهم آموزش عمومی از مخارج آموزشی دولت روند افزایشی داشته است.

سهم کمتر از یک درصد آموزش عالی چین از تولید ناخالص داخلی

تأمین مالی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دولتی در چین

دولت مرکزی چین اصلی‌ترین تامین‌کننده بودجه آموزش عالی در این کشور است. پرداخت شهریه برای تحصیل در مراکز آموزش عالی چین در زمان تأسیس جمهوری خلق چین به توانایی مالی و تمایل افراد بستگی داشت. به عبارت دیگر، هر فردی که از توانایی مالی برخوردار بود و تمایل داشت، شهریه دانشگاه را پرداخت می‌کرد و سایر افراد به طور رایگان از آموزش عالی برخوردار می‌شدند. این شیوه در سال ۱۹۸۵ از سوی کمیته مرکزی حزب کمونیســت چین تغییر کرد و تصویب شد که دانشجویانی که در قالب برنامه‌های تحصیلی ملی قرار ندارند، باید هزینه تحصیل در مراکز آموزش عالی را بپردازند.

در ادامه و در سال ۱۹۹۳ آموزش عالی از جمله آموزش‌های غیراجباری شناخته شد و مقرر شد دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آموزش عالی را دارند، باید خودشان شــهریه‌ها تحصیلشان را بپردازند. این روند حاکی از این است که نظام آموزش عالی چین به تدریج از حالت رایگان به سمت تقسیم هزینه تغییر کرده است. به عبارت دیگر، از نظامی که در آن آموزش عالی توسط دولت تأمین مالی می‌شود به نظامی که در آن دانشجویان یا خانواده‌هایشان باید بخشی از هزینه‌ها را به دوش بکشند، تبدیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =