کدام دانشجویان می‌توانند در سومین فراخوان دستیار آموزشی ثبت‌نام کنند؟ +پاسخ به سوالات پرتکرار

دانشگاه آزاد اسلامی پس از اجرای موفق دو دوره طرح دستیار آموزشی برای سومین دوره متوالی اقدام به جذب دستیار آموزشی از سراسر کشور می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد تحول در نظام استادی دانشگاه و افزایش تعلق استاد به دانشگاه و همچنین ارتقا کیفیت و جلب رضایت جامعه مخاطب دانشگاه، برای سومین دوره متوالی اقدام به جذب «دستیار آموزشی» می‌کند.

با توجه به اینکه ۲۷ مردادماه، آخرین مهلت نام‌نویسی در سومین دوره طرح دستیار آموزشی است برآن شدیم تا در گفت‌وگو با حامد حسن‌پور و پاسخگویی به برخی ابهامات این طرح همچنین سوالات رایجی که پیرامون آن شکل گرفته، فرصتی را فراهم سازیم تا داوطلبان واجد شرایطی که تا کنون اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند؛ از زمان باقی‌مانده استفاده کنند.

حامد حسن پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، در این خصوص و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: فراخوان سوم دانشجویان دکتری برای دستیاری آموزشی در نیمسال اول سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از روز دوشنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ آغاز شده است و تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۷ مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییری که در تقویم دانشگاهی سال تحصیلی پیش رو داشته ایم، محدودیت جدی زمانی برای ثبت نام و دریافت اطلاعات متقاضیان وجود دارد. لذا از همه دانشجویان دکتری علاقه مند به تجربه تدریس دانشگاهی دعوت میشود که از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند تا اطلاعات آنان در اختیار گروه های آموزشی در واحدهای دانشگاهی قرار گیرد.

برای ثبت‌نام باید چه‌کار کنیم؟ /آیا دستیاران دوره‌های قبلی هم باید دوباره ثبت‌نام کنند؟

حسن‌پور در پاسخ به این سوال که دستیاران آموزشی که در نیمسال‌های قبلی تایید شده‌اند و حتی تدریس داشته‌اند، آیا میبایست مجددا ثبت‌نام کنند، افزود: تمامی دانشجویان علاقه‌مند می‌بایست به حساب کاربری خود در سامانه دستیاری آموزشی به نشانی اینترنتی bpj.iau.ir/ta مراجعه و پس از طی ۱۴ مرحله سامانه، آمادگی خود را اعلام و درخواست خود را ثبت کنند. اگرچه دستیاران ترم‌های گذشته به پرونده پیشین خود در این ۱۴ مرحله دسترسی دارند و تنها لازم است در صورت لزوم آن را به روز کنند. شایان ذکر است که در ترم جاری تنها دانشجویان فعال و شاغل به تحصیل دکتری میتوانند از فرصت دستیاری استفاده کنند.

متقاضیان جدید طرح دستیاری آموزشی می‌توانند قبل از ثبت نام با مراجعه به بخش دستیاری آموزشی سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به آدرس bpj.iau.ir راهنمای ثبت نام در سامانه را ملاحظه کنند و مراحل ثبت نام را انجام دهند.

وی در مورد نتیجه و بازخورد برنامه دستیاری آموزشی در سال گذشته گفت: اجرای چنین برنامه بزرگی برای اولین بار، قطعاً مشکلاتی در طراحی و اجرا خواهد داشت که در سال جدید، به رفع این مشکلات توجه ویژه شده است. اما میتوان با اطمینان گفت که هزینه این طرح نسبت به دستاوردهای ارزشمند و درازمدت آن برای همه ذینفعان دانشگاه، چه فراگیران، چه دستیاران آموزشی و چه نظام دانشگاه ناچیز بوده است.

فرصت مدرسی برای بیش از ۱۸۰۰۰ دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

حسن‌پور تصریح کرد: در یکسالی که از این طرح می گذرد فرصت مدرسی برای بیش از ۱۸۰۰۰ دانشجوی دکتری مستعد به وسعت ایران فراهم شد. نظام دانشگاه نیز اساتید آینده خود را شناسایی کرد و عملاً نسل جدیدی از اعضای هیات علمی جوان متولد شد. این موضوع، آینده و پیوستگی کیفی آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی را تضمین میکند. فراگیران که در ابتدا به دستیاران به چشم مدرسان بی تجربه نگاه میکردند، در حال حاضر آنها را استادان پر انرژی و دارای پیوستگی نسلی با خود می‌بینند. جالب است که متوسط امتیاز ارزیابی دستیاران آموزشی از دید دانشجویان آنها، بیشتر از ۱۹ و بسیار فراتر از امتیاز متوسط مدرسان دیگر بوده است این موضوع نشان میدهد که نگاه جامعه دانشجویی کارشناسی و کاردانی به طرح دستیاری آموزشی مثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح دستیاری آموزشی، مزایای دیگری نیز داشت که از جمله آنها میتوان به بازنگری در ساز و کارهای انتخاب مدرسان در کشور، نگاه روشمند به توان افزایی معلمی مدرسان اشاره کرد، علاوه بر اینکه به این بهانه بررسی کمی و کیفی کلاسهای درسی دوره کارشناسی و کاردانی به صورت جدی‌تری دنبال شد. همچنین ادبیات معافیت شهریه بر اساس دستیاری تخصصی در کل دانشگاه و به صورت وسیع جاری شد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: شناسایی، معرفی و توان‌افزایی دستیاران به بخشهای آموزشی وظیفه باشگاه است، اما برنامه دستیاری آموزشی یک برنامه ملی در کل دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود و تمامی بخش‌های دانشگاه در آن نقش بازی می کنند. انتخابگری آنها، نظارت بر کیفیت مدرسی و اختصاص اساتید پشتیبان برای آنها و همچنین تجهیز آنها به روشهای به روز آموزشی، بر عهده ارکان دیگر دانشگاه از جمله مدیران گروه و معاونین آموزشی واحدهای دانشگاهی است. لذا در سال جدید نیز انتظار میرود که اهتمام حداکثری مسئولان دانشگاه در انتخاب دستیاران آموزشی باکیفیت چه از دیدگاه علمی و چه از دیدگاه سایر شئون یک مدرس تراز وجود داشته باشد.

معافیت از شهریه دستیاران آموزشی اعمال می‌شود؟

دبیر هیات امنای باشگاه با اشاره به مزایای طرح دستیاری آموزشی گفت: معافیت از شهریه برای بخش اعظمی از دستیاران آموزشی مربوط به نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در حساب آموزشیار دستیاران ذینفع اعمال شده است و باشگاه اعمال معافیت از شهریه دستیاران شاهد و ایثارگر را نیز پیگیری می‌کند و انشاالله با همکاری معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه، معافیت از شهریه دستیاران مربوط به نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تا پایان تابستان اعمال خواهد شد.

گذراندن حداقل ۲۴ واحد؛ پیش‌شرط دریافت گواهینامه صلاحیت مدرسی

حسن پور خاطرنشان کرد: دوره ویژه مدرسی از دو بخش نظری و عملی (کارورزی) تشکیل شده است که دانشجویان جهت اخذ گواهی دوره ویژه مدرسی، لازم است ۲۴ واحد طی حداقل سه نیمسال، تدریس داشته باشند که حداکثر در هر نیمسال می توانند ۱۲ واحد تدریس نمایند و ۲ واحد نظری (برنامه های توان افزایی معادل ۴۰ ساعت) را با احراز نمره قبولی بگذرانند و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای بخش نظری تا کنون حدود ۱۸ ساعت برنامه با عناوین "من دستیار هستم" (تببین طرح دستیاری آموزشی)، "چگونه یک مدرس حرفه ای باشیم" (آشنایی با آداب و ضوابط استادی)، "الگوها و روش‌های تدریس"، "آشنایی با ضوابط آموزشی دانشگاه"، "تحول و ارتقای علوم انسانی" و "روانشناسی آموزشی و یادگیری عمیق" تولید کرده است که از طریق سامانه کاتب در اختیار دستیاران آموزشی قرار داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین دستیاران آموزشی باید در دوره ۸ ساعتی اعتلا نیز شرکت کنند و در نظر است برنامه های آموزشی دیگری با عناوینی از قبیل "روانشناسی آموزشی"، "ارزیابی آموزشی"، " آشنایی با طراحی آموزشی"، " اخلاق حرفه‌ای" و "آشنایی با الگوهای یاددهی و یادگیری" نیز تولید شود.

پذیرفته شدگان جدید از مهرماه بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند

حسن‌پور با بیان اینکه هر لحظه به آمار متقاضیان افزوده می‌شود، گفت: پذیرفته شدگان جدید از مهرماه بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و دانشجویانی که برای نیمسال تحصیلی جدید اعلام آمادگی می‌کنند درخواست آنان وارد کارتابل مدیران گروه های آموزشی میشود و پس از احراز صلاحیت توسط مدیر گروه برای مصاحبه فراخوانده می‌شوند و در نهایت وارد پروسه بررسی صلاحیت های عمومی می‌شوند.

آیا دستیاران آموزشی امتیاز ویژه ای برای جذب هیأت علمی دارند؟

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستیاران آموزشی معادل مربی پایه یک از معافیت شهریه برخوردار می‌شوند، اضافه کرد: علاوه بر صدور گواهینامه صلاحیت تدریس، کمک هزینه تحصیلی برای دستیاران آموزشی درنظر گرفته خواهد شد در واقع معادل با کلاس‌هایی که شرکت می‌کنند این کمک هزینه در قالب معافیت از شهریه در حساب شهریه دانشجو لحاظ می‌شود. اگر فرد گواهینامه صلاحیت مدرسی را دریافت کرد و به فرآیند جذب هیأت علمی و استخدام نیز راه پیدا کرد ما این گواهینامه را لحاظ خواهیم کرد اما به جای پایه یک، استادیار پایه دو می‌شود.

وی اظهار کرد: در تحصیلات تکمیلی یکی از اهداف، تربیت دانشجویان دکتری است که به نوعی از آن با عنوان تربیت استاد آینده و تامین نیروی انسانی در نظام آموزشی یاد می‌شود و از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان دکتری این موضوع مورد توجه همه دانشگاه هاست و دانشگاه آزاد اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیست.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حقیقت بال دیگر این نظام تربیتی انتقال مهارت های معلمی است که از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود و دانشجویی که تمرین و تدریس نکند معلم و استاد خوبی هم در آینده نخواهد شد بنابراین تربیت استاد آینده نیازمند تمرین مشی استادی است.

متقاضیان انتقادات خود را مطرح کنند/ پیگیری می‌کنیم

حسن‌پور تصریح کرد: دستیاران آموزشی و نیز سایر متقاضیان در صورتی که انتقادی نسبت به روند پیاده سازی و اجرای طرح دارند میتوانند با باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مکاتبه و انتقادات خود را مطرح کنند و در صورتی که حقی از کسی تضییع شده باشد باشگاه پیگیری خواهد کرد ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ارکان نظارتی مختلفی نیز دارد اما با توجه به اینکه اجرای طرح با باشگاه است افراد در صورتی که مشکلی داشته باشند باشگاه پیگیر مشکلات دستیاران آموزشی خواهد بود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طرح دستیار آموزشی محدودیت سنی ندارد، اضافه کرد: این طرح مکمل تدریس است و ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه را به همراه دارد و با توجه به اینکه فاصله سنی دانشجویان با دستیاران کمتر است و نیز با توجه به انرژی جوانی که دارند بی شک در ارتقای کیفیت آموزشی موثر خواهد بود.

در پایان حسن پور ضمن آرزوی موفقیت و سعادت برای تمامی دانشجویانی که در طرح دستیاری آموزشی شرکت می‌کنند، افزود: برنامه دستیاری آموزشی، زبان جدید دانشگاه برای ساختن دانش‌آموختگانی با تجربه تخصصی است که انشاءالله در زمینه‌های تخصصی دیگر نیز تکرار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =