تحقق ۱۳۰ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اصفهان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از تحقق ۱۳۰ درصدی درآمدهای غیرشهریه ای این استان در سال مالی گذشته خبر داد.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به برگزاری جلسه بودجه این استان اظهار کرد: خدا را شاکریم که امسال دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان رشد بودجه بسیار خوبی را تجربه کرد که این رشد بودجه بیشتر مدیون درآمدهای غیرشهریه ای و شرکت های دانش بنیان استان بود.

وی ادامه داد: در سال مالی گذشته حدود ۹۷ درصد درآمدهای شهریه‌ای ما محقق شد در صورتی که درآمدهای غیرشهریه‌ای ما در این سال مالی بالای ۱۳۰ درصد محقق شد که از این جهت عدد بودجه نه تنها از چیزی که انتظار داشتیم بالاتر رفت بلکه رشد بسیار خوبی داشت و این مهم به لطف تحقق درآمدهای غیرشهریه ای به دست آمد.

شرکت‌های دانش‌بنیان منابع درآمدی قابل اتکا برای دانشگاه هستند

نجفی خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آینده به نقطه‌ای برسیم که برابر درآمدهای شهریه ای، درآمد غیرشهریه‌ای هم داشته باشیم البته سال گذشته هم درآمد غیرشهریه ای خوبی را تجربه کردیم و بخش اعظم این درآمدها هم مدیون فعالیت ها و اقدامات شرکت های دانش بنیان است.

درآمدهای غیرشهریه ای به ۵۰ درصد می‌رسد

وی افزود: البته بخشی از این سهم هم مربوط به برگزاری کارگاه ها و دوره های کوتا مدت، قراردادهای آموزشی دانشگاه و همین طور طرح های برون دانشگاهی، قرارداد با آموزش و پرورش، شرکت های صنعتی بزرگ از جمله فولاد مبارکه اصفهان و طرح های مشترک با اتاق بازرگانی استان است که از این جهت روند خوبی داشتیم و سال آینده هم این روند را ادامه خواهیم داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: با وجود رشد بودجه ای که داریم اما تلاش میکنیم که میزان درآمدهای غیرشهریه ای را به نسبت درآمدهای شهریه ای به ۵۰ درصد برسانیم که اگر این مهم رقم بخورد نیاز و اتکا ما به شهریه میتواند کاهش پیدا کند و براین اساس بخش عمده ای از نقدینگی و نیازهای دانشگاه برعهده درآمدهای غیرشهریه ای و فعالیت های دانش بنیان خواهد بود.

وی گفت: امیدواریم برای بودجه سال آینده هم رشد بودجه ای حدود ۳۰ درصدی را تجربه کنیم و در حوزه درآمدها نیز بتوانیم نصف هزینه های دانشگاه را از محل درآمدهای غیرشهریه ای تأمین کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه حدود ۷ شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: ۲ شرکت ما در شهرضا مستقر هستند و در نقطه بلوغ خوبی قرار دارند و باقی شرکت ها نیز در واحد اصفهان استقرار دارند.

فعالیت ۹۰ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور در دانشگاه آزاد استان اصفهان

وی با تأکید بر اینکه موضوع اقتصاد دانش بنیان را دانشگاه ها باید تقویت و ارتقا دهند، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بالغ بر ۹۰ شرکت دانش بنیان و هسته فناور در حال فعالیت هستند که برخی از آنها همچون شرکت نگین بذر دانش، شرکت معیار دانش، شرکت کالا پرداز و شرکت های نوپا در حال حاضر به نتیجه مطلوب رسیده اند و در اقتصاد کشور نقش ایفا می‌کنند در واقع اینها در دانشگاه بلوغ یافتند و کارهای اقتصادی خوب انجام می‌دهند.

سوددهی واحدهای زیان‌ده با اتکا به طرح‌های فناورانه / پیش‌بینی رشد ۱۱ درصدی تعداد دانشجویان

نجفی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در مجموع ۹۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو دارد اضافه کرد: پیش بینی میکنیم مهر ماه امسال این تعداد از ۱۰۵ هزار دانشجو نیز عبور کند و شاهد رشد ۱۱ درصدی تعداد دانشجویان در این استان باشیم.

وی با اشاره به خروج برخی واحدهای دانشگاهی این استان از زیان دهی و یا کاهش زیان دهی افزود: همه واحدها در سال مالی گذشته کاهش درصد زیان دهی را تجربه کردند و هیچ واحدی در استان اصفهان نداریم که با افزایش زیان دهی روبه رو شده باشد و امیدوارم سال آینده به طور کلی هیچ واحد زیان دهی نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: برای سال مالی آینده کارویژه خاصی را به روی دوره های کوتاه مدت و حتی در سطح بین المللی خواهیم داشت به ویژه دوره های تخصصی همچون گیاهان دارویی، صنایع غذایی و دندانپزشکی و فراسودمندها که از ظرفیت های خوبی در استان اصفهان برخوردار هستند.

وی بیان کرد: نکته دیگر که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، بحث ماموریت‌گرایی واحدهای دانشگاهی است که درباره برخی از واحدهای استان مانند شهر مجلسی تا مراحلی پیش رفته و درباره سایر واحدها نیز باید اجرا شود؛ زیرا تمرکز روی این اقدام می‌تواند در سرازیر شدن فرصت‌ها و سرمایه‌های منطقه‌ای و بومی به واحدها و برطرف شدن بخش عظیمی از مشکل مالی واحدها مؤثر باشد.

نجفی تصریح کرد: سبد متنوع درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد استان اصفهان شامل قراردادها و طرح‌های بُرون‌دانشگاهی با همراهی شرکت‌ها و صنایع بزرگ، درآمدهای مهارتی کارآفرینی و کاربنیان، مدارس سما، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، درآمدهای بین‌المللی، درآمدزایی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و هم‌چنین اعتبارات و کمک‌های مردمی‌ست.

وی گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که زین‌پس اتکای اصلی دانشگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه خود خواهد بود که ماحصل سال‌ها تلاش پژوهش‌گران، کارآفرینان و فناورانِ دانشگاه آزاد اصفهان است. امروزه، محصولات استراتژیک مجموعه‌هایی چون شرکت دانش‌بنیان «نگین بذر دانش» با بازگشت سرمایه بسیار سریع و سود عملیاتی قابل توجه، مایه افتخار خانواده دانشگاه آزاد و موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =