صعود دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی یو اس نیوز/ دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰ پله‌ رشد کرد

مقایسه تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی یو اس نیوز در ۲ سال اخیر نشان‌دهنده رشد ۹۱ درصدی دانشگاه‌های کشور است. در این بین دانشگاه آزاد ۲۰ پله‌ رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رتبه و تعداد دانشگاه‌های ایرانی بر اساس رتبه‌بندی یو اس نیوز (U.S. News) در سال‌های اخیر بهبود یافته است. رتبه‌بندی آموزشی یو اس نیوز از سال ۱۹۸۳ آغاز شد. این رتبه‌بندی به والدین و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مدارس و دانشگاه‌های برتر را پیدا کنند.

مؤسسه «یو. اس. نیوز» از ۱۳ شاخص کلیدی (آوازه جهانی پژوهشی، آوازه منطقه‌ای پژوهشی، شمار انتشارات، کتاب‌ها، همایش‌ها، تأثیر استنادی تعدیل‌شده، شمار همة استنادها، شمار انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات باکیفیت، نسبت انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات باکیفیت، شمار همکاری جهانی [نسب به کشور]، شمار همکاری جهانی، شمار مقاله‌های پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت، و نسبت مقاله‌های پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت) برای ارزیابی مؤسسه‌ها بهره می‌گیرد. داده‌های ارزیابی این سنجه‌ها با همکاری شرکت «کلاریویت آنالیتیکس» (ناشر پایگاه‌های «وب آو ساینس» و «اینسایتس») گردآوری می‌شوند.

ایسکانیوز در ادامه به مقایسه جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی جهانی یو اس نیوز در سال‌های اخیر می‌پردازد؛

در رتبه بندی USNews سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ تعداد ۶۹ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی جهانی قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی یو اس نیوز از ۳۶ دانشگاه در سال ۲۰۲۲ به ۶۹ دانشگاه در سال ۲۰۲۴ رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۹۱ درصدی تعداد دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی است.

جدول زیر بهترین دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ دانشگاه‌های جهانی USNews را نشان می‌دهد؛

رتبه کشوری رتبه جهانی عنوان
۱ ۲۷۵ دانشگاه تهران
۲ ۳۷۴ دانشگاه آزاد اسلامی
۵۱۶ دانشگاه صنعتی شریف
۵۱۶ دانشگاه علوم پزشکی تهران
۵ ۵۲۱ دانشگاه تبریز
۶ ۶۴۹ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۷ ۶۶۵ دانشگاه تربیت مدرس
۸ ۷۲۶ دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۹ ۷۴۳ دانشگاه علوم پزشکی ایران
۱۰ ۷۵۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

جدول بالا، ۱۰ دانشگاه برتر ایران در رتبه‌بندی یو اس نیوز را نشان می‌دهد و بر اساس آن دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد و دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه‌های کشورمان در این رتبه‌بندی هستند.

۵۲ دانشگاه ایرانی در لیست برترین‌های یواس‌نیوز ۲۰۲۳

دانشگاه‌های ایران سال ۲۰۲۳ هم در رتبه‌بندی یو اس نیوز حضور داشتند. به طوری که ۵۲ دانشگاه ایرانی توانسته‌اند در لیست برترین‌های ۲۰۲۴ یواس‌نیوز حضور داشته باشند که اسامی ۱۰ دانشگاه برتر این فهرست در ادامه آمده است:

رتبه

در ایران

رتبه

در جهان

نام دانشگاه
۱ ۳۲۹ دانشگاه تهران
۲ ۳۹۴ دانشگاه آزاد اسلامی
۳ ۵۱۷ دانشگاه علوم پزشکی تهران
۴ ۵۹۸ دانشگاه نوشیروانی بابل
۵ ۵۹۸ دانشگاه صنعتی شریف
۶ ۶۲۵ دانشگاه تبریز
۷ ۶۳۳ دانشگاه امیرکبیر
۸ ۷۰۸ دانشگاه تربیت مدرس
۹ ۷۳۹ دانشگاه صنعتی اصفهان
۱۰ ۷۷۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بر اساس جدول فوق دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی تهران برترین دانشگاه‌های کشور در یو اس نیوز هستند. در مقایسه با رتبه‌بندی ۲۰۲۴ دانشگاه نوشیروانی بابل توانسته است خود را به جمع ۱۰ دانشگاه برتر کشور برساند و دانشگاه صنعتی شریف هم توانسته از رتبه پنجم در سال ۲۰۲۳ به رتبه سومی کشور در سال ۲۰۲۴ برسد.

نکته جالب توجه این است که فقط ۳۶ دانشگاه‌ ایرانی در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ یو اس نیوز حضور داشتند که به ترتیب دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه تریبت مدرس جز ۱۰ دانشگاه برتر ایران معرفی شده‌اند.

بهبود رتبه دانشگاه‌های کشور در یو اس نیوز

بهبود رتبه دانشگاه‌های کشور یکی دیگر از نشانه‌های پیشرفت در رتبه‌بندی یو اس نیوز است. برای مثال دانشگاه تهران در سال ۲۰۲۳ رتبه ۳۲۹ جهانی را داشته و در سال ۲۰۲۴ موفق به کسب رتبه ۲۷۵ جهانی شده است که حدود ۵۴ پله صعود کرده است.

همچنین دانشگاه آزاد از رتبه ۳۹۴ در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۳۷۴ در سال ۲۰۲۴ رسیده است که رشد ۲۰ پله‌ای داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =