تمامی رویکردهای آموزشی کشور ضد مهارت‌اند/ آموزش عالی نیازمند خانه تکانی اساسی در برنامه‌های درسی

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکردهای آموزشی کشور ضد مهارت‌آموزی اند، گفت: آموزش عالی نیازمند یک خانه تکانی اساسی در برنامه‌های درسی و داشتن نگاهی خلاقانه و متفاوت است؛ تا بتواند به سمت مهارت محوری حرکت کند. 

افضل‌السادات حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: چالش‌های زیادی در برنامه‌های درسی وزارت علوم هست. یعنی درس‌ها و سرفصل‌هایی که چندین دهه آموزش داده می‌شوند، در مسیر مهارت‌آموزی نیستند. من مهارت‌ها را به دو بخش تقسیم می‌کنم. یک مهارت‌آموزی کلی است که هر دانشجویی باید آن را بلد باشد. مثل مهارت‌های زندگی و اجتماعی که باید در مدارس آموزش داده شوند؛ اما متاسفانه چون آموزش‌وپرورش کشور بحران زده است؛ این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: برای دانش‌آموزان هیچ فرصتی برای فراگیری مهارت‌های زندگی وجود ندارد؛ پس تا این فرصت را در مدارس فراهم کنند، نیاز است در دانشگاه‌ها این مهارت‌ها به صورت برنامه‌های رسمی و غیر رسمی آموزش داده شوند. بخش دیگر مهارت‌های تخصصی و عملی است که هر دانشجو باید متناسب با رشته تحصیلی‌اش این مهارت را کسب کند. متاسفانه سالیان سال است که ما در این بخش آموزش عالی دچار خلا بزرگی هستیم.

حسینی بیان کرد: این یعنی دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند و در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند؛ اما غیر از کمی بحث‌های تئوریکی و حافظه مدارانه چیز جدیدی نمی‌آموزند. به عنوان مثال دانشجویی که در رشته زبان انگلیسی درحال تحصیل است، برای تقویت مهارت گفتاری‌اش باید به کلاس‌های بیرون مراجعه کند. این موضوع در خصوص دیگر رشته‌های تحصیلی نیز صدق می‌کند و نشان دهنده این است که مجموعه واحد و رشته‌های درسی که به دانشجویان آموزش داده می‌شوند، مهارت محور نیستند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید در وزارت علوم به خصوص در بخش برنامه درسی دانشجویان، تجدید نظر اساسی صورت بگیرد، تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، نحوه تدریس اساتید است. متأسفانه شیوه‌ تدریس مربوط به پنجاه سال پیش هنوز هم در دانشگاه‌ها حاکم است و بیشتر اساتید اصرار دارند به روش سنتی درس‌ها را تدریس کنند. از دانشجویان فقط آزمون‌های کتبی که مربوط به حافظه است؛ گرفته می‌شود. یعنی دانشجو حتی در سطوح عالی مجبور است در کلاس به جای تحلیل، بحث و گفت‌وگو به حرف‌های استاد گوش دهد، یادداشت برداری کند و کتاب را بخواند تا امتحان دهد و رضایت به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی رویکردهای آموزشی کشور، ضد مهارت‌اند و به همین دلیل است که خیلی از دانشجویان حتی وقتی از رشته‌های فنی فارغ‌التحصیل می‌شوند، جذب مشاغلی می‌شوند که با رشته تحصیلی‌شان غیر مرتبط است. آموزش عالی نیازمند یک خانه تکانی اساسی در برنامه‌های درسی و داشتن نگاهی خلاقانه و متفاوت است تا بتواند به سمت مهارت محوری حرکت کند.

حسینی در خصوص راه‌های مهارت‌آموزی دانشجویان گفت: شیوه مهارت‌آموزی در هر رشته‌ای متفاوت است. به عنوان مثال من برای بالا بردن خلاقیت دانشجویان از شیوه تدریس ورکشاپ یعنی کارآگاه آموزشی استفاده می‌کنم. برخی دانشجویانم ابراز می‌کنند که این شیوه تدریس تنها در کلاس من صورت می‌گیرد. با اینکه برای دانشجویان دکتری با این شیوه خیلی بهتر می‌توان آموزش داد؛ اما زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: علاوه بر رشته‌هایی که نیازمند رفتن آزمایشگاه و کارگاه هستند؛ در رشته علوم انسانی نیز به دلیل مشارکت دانشجویان در بخش‌های علمی و نظری، با این روش می‌توان مهارت آموزی کرد . چند وقتی است که درحال ترجمه کتابی تحت عنوان خلاقیت در آموزش عالی هستم. انشاالله اگر ترجمه این کتاب به پایان رسد، می‌تواند الهام بخش دست‌اندرکاران باشد تا با نگاه دنیا به آموزش عالی آشنا شوند. ما سال‌ها است از خیلی چیزها دور افتاده‌ایم.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: امیدوارم در آموزش تجدید نظری داشته باشیم و دانشگاه‌ها را به روز کنیم. فضای دانشکده را فضایی قرار دهیم که وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، توانمندی‌های جدیدی کسب کرده باشند نه اینکه فقط یک مدرک گرفته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =