بازگشت دانشجویان و اساتید دارای حکم انضباطی، یک حاشیه برای آموزش عالی است

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه آموزش عالی مسائل مهم‌تری برای پیش رو دارد، گفت: بازگشت دانشجویان یا اساتیدی که به واسطه برخی اقدامات با آن‌ها برخورد قانونی شده است و حکم انضباطی دارند، به عقیده من و با توجه به جمعیت اندک آن‌ها، یک موضوع حاشیه‌ای برای نظام آموزش عالی است.

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وظیفه دانشگاه‌ها و اساتید برای اجرای شعار «وفاق ملی» در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ و جلوگیری از افراط و تفریط در این خصوص اظهار کرد: دانشگاه‌ها به دلیل داشتن عناصر آگاه، فهیم، آزاده، افکار، آرا، ظرفیت و محیط بسیار مناسبی برای تمرین حضور نیروها و کنشگران مختلف در جامعه هستند.

بیشتر بخوانید:

دولت وفاق ملی شرایط شکل گیری آزاداندیشی در دانشگاه را ایجاد کند

وی ادامه داد: تفاوت نظرات و دیدگاه‌ها در حوزه های سیاسی، فکری، اندیشه‌ای، اجتماعی، فرهنگی در دانشگاه‌ها طبیعی است. شاید بتوان گفت که دانشگاه یکی از نمونه‌های مناسب همزیستی، تبادل فکر، آزاد اندیشی و ارائه دیدگاه‌های برتر در تمامی عرصه‌ها است.

حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: بنابراین شعار «وفاق ملی» و توجه‌ای که مسعود پزشکیان رئیس جمهور به موضوع همدل ملی دارد، باعث شده توجه‌ها بیشتر به دانشگاه‌ها جلب شود چرا که دانشگاه بهترین محیط برای تحقق وفاق ملی است. البته هر اجرای و تحقق هر موضوع و طرحی، یکسری الزامات دارد. تقید به چارچوب قانون مهمترین آنها است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: به نظر می‌رسد مطرح کردن برخی موضوعات و مطالب امکان دارد که توصیه به همدلی و «وفاق ملی» که مورد توجه رئیس جمهور است را به حاشیه بکشاند. چنانچه در تمام موضوعات و طرح‌ها، افرادی به دنبال حاشیه سازی هستند.

وی عنوان کرد: پرهیز از قانون شکنی، حرمت شکنی، بی‌احترامی نسبت به مجموعه کنشگران و مقررات از الزامات پیاده‌سازی شعار دولت چهاردهم است.

حجت الاسلام رستمی افزود: از سوی دیگر، پرهیزو اجازه ندادن به عده‌ای که قصد دارند، فضای عمومی دانشگاه را به حاشیه بکشانند، جزء الزامات اجرای شعار وفق ملی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد: بازگشت دانشجویان یا اساتیدی که به واسطه برخی اقدامات با آن‌ها برخورد قانونی شده است و حکم انضباطی دارند، به عقیده من و با توجه به جمعیت اندک آن‌ها، یک موضوع حاشیه‌ای برای نظام آموزش عالی است. این حوزه در حال حاضر موضوعات و مسائل مهم دیگری پیش رو دارد. مانند حل مسائل جامعه، پیشبرد اهداف عالی، ایجاد مرجعیت علمی، حرکت به سمت افق‌های دانش.

وی ادامه داد: رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده برای دانشگاه‌ها نیازمند یک محیط مطمئن، آرام و با ثبات است. ورود هر گونه تنش و حاشیه به این محیط خواسته اصلی دشمن است. ما نیز نباید در بازی‌های طراحی شده بدخواهان محیط‌های علمی در کشور قرار بگیریم.

حجت الاسلام رستمی در پایان تصریح کرد: بنابراین اگر سوال یا موضوعی است که نیازمند اصلاح رویه از نظر مسئولان دارد، لازم است که با روش عالمانه و دور از هیجان و هیاهوی رسانه‌ای آن موضوع بررسی شود. اگر جایی نیز نیازمند تصحیح است، باید این بازنگری صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =