نبود زیرساخت جهت کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با اشاره به گفته مقام معظم رهبری در هفته دولت، هوش مصنوعی لایه‌های عمیقی دارد. در حقیقیت زیرساخت‌هایی که برای هوش مصنوعی نیاز است را در اختیار نداریم.

محسن مطیعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: استفاده از هوش مصنوعی در پارک نیاز به تمهیداتی دارد. دانشگاه علامه دانشکده کامپیوتر و رشته هوش مصنوعی دارد. با اشاره به گفته مقام معظم رهبری در هفته دولت، هوش مصنوعی لایه‌های عمیقی دارد. در حقیقیت زیرساخت‌هایی که برای هوش مصنوعی نیاز است را در اختیار نداریم. در عوض می‌توانیم پلتفرم‌هایی در حوزه هوش مصنوعی بسازیم و در بازی‌ که دیگران چیدند برنده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین مسئله هوش مصنوعی دیتا است. دسترسی به دیتا کار آسانی نیست. هوش مصنوعی زمانی خوب کار می‌کند که دسترسی به دیتا داشته باشیم. برای مثال؛ امروزه تسلا اگر موفق است به این علت است که سال‌ها توانسته دیتا جمع کرده تا الگوریتم‌ها به موقع و به درستی عمل کند. دانشگاه علامه در اولین گام، دانشکده مدیریت و حسابداری را ایجاد کرد که از اساتید گروه مالی کمک گرفته شد. برای شبیه‌سازی‌هایی در حوزه مالی یکسری GPU (واحد پردازش گرافیکی) در اختیار داریم که می‌تواند در موضوع دیتا بیس به کار گرفته شود. همچنین با معاونت توافق‌هایی در موضوع آزمایش داشته‌ایم که بتواند از این موضوع استفاده کرده تا زیرساخت‌ و سرورها را فراهم کند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علامه گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به صورت تخصصی در حوزه علوم انسانی در خاورمیانه است. پیش از این، رویکرد این بود، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در بخشی از صنعت و دولت جذب شوند. مسائلی هم همیشه در دولت و صنعت به دنبال پاسخ است؛ اما با رویکرد پارک علم و فناوری و چشم اندازی که در نظر گرفتیم، ۱۵ حوزه مرتبط با دانشکده‌ها، رشته‌ها و مسائل کلان کشور در نظر گرفتیم. مثلا، توجه به فین تک‌ها می‌تواند یکی از مسائلی باشد که به موضوع تحریم پاسخ دهد. در موضوع تحریم به ترتیب دولت، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و در اخر تحریم به افراد رسید. زمانی که فین تک‌ها را بررسی می‌کنیم، در تبادل ارز دانشجویی، تبادل کالای همراه مسافر، بیمه و بانک کار می‌کند.

وی تاکید کرد: تمام این علوم در ابتدا با رویکرد نظری و یک مرتبه به صورت حل مسئله به آن پرداخته می‌شود. مخصوصا در حوزه نوآوری‌های اجتماعی از طرح مسئله آغاز می‌شود به این صورت که اگرمشکلی در سطح جامعه وجود دارد برای آن یک راه حل پیدا می‌کنند. رویکرد قدیمی که موضوع آن مسئولیت اجتماعی بود، جای خود را به رویکرد کارآفرینانه داد.

مطیعی گفت: کارآفرینی بر مبنای سود و نوآوری است. بر این اساس می‌توان به رویکرد بیزنسی که اصطلاحا به آن خلق ارزش مشترک (Creating shared value) می‌گویند، اشاره کرد. در صورت به وجود آمدن یک مسئله اگر با این رویکرد به آن نگاه شود، می‌توان خدماتی را به جامعه داد که خود نیز از آن نفع برد. در این صورت کسب و کاری شکل می‌گیرد که درآمد آن مانند فعالیت‌های انتفاعی و اقتصادی دیگر نیست و پایین‌تر است؛ اما چون شمول آن گسترده تر است و جامعه بزرگتر را هدف قرار داده آن را جبران می‌کند. در نتیجه خدمات و کسب‌وکار را برای کسی که این دانش را فراگرفته بوجود می‌آید. بنا به نظریه شومپیتر در کارآفرینی، ساختار نوآوری‌های مخرب را می‌شکنید و ساختار جدیدی را ایجاد می‌کنید. مدل اقتصادی جدید باعث خلق ارزش جدید می‌شود، برای خود و دیگران نفع دارد، ارزش ایجاد می‌کند، اشتغال‌زایی جدید، کسب‌وکارو موقعیت‌های نوین را نیز فراهم می‌کند.

فین‌تک‌ها به رفع تحریم‌ها کمک کردند

رئیس پارک علم و فناوری خاطر نشان کرد: با توسعه این رویکرد با توجه به تنوع در انتقال ارز توسط فین تک‌های مختلف با روش‌های متفاوت، امکان رصد کردن وجود ندارد و تحریم آن امکان پذیر نیست. از یک طرف ارزش افزوده‌ است. از طرف دیگر، اگر تحریم‌ها برداشته شود، شرکت‌هایی که با استفاده از فناوری‌ها تبادل ارز و رفع تحریم را انجام ‌می‌دادند، به مرور زمان در سطح بین‌المللی شناخته شده و تبدیل به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی شوند. در نتیجه هم در شرایط تحریم مشکلات حل می‌شوند، هم در آینده با مشکل کمتری روبه‌رو خواهیم شد. طبیعتا پشتوانه این حوزه در دانشگاه علامه طباطبائی گروه مالی، دانشکده اقتصاد و رشته‌های مرتبط را خواهیم دید که می‌توانند تعامل داشته باشند.

مطیعی درباره چگونگی فعالیت پارک اظهار کرد: زیست بوم فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی سابقه‌ای در حدود ۲ دهه دارد. چون حوزه فعالیت دانشگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی بوده است. با یک وقفه طولانی پارک علم و فناوری راه اندازی شد و فضا برای فعالیت‌های کار آفرینانه-فناورانه مهیا شد.

وی گفت: در حال حاضر به خاطر پراکندگی‌ای که دانشکده‌های علامه در سطح تهران دارد، در دانشکده‌های مختلف مراکز نوآوری داریم. محورهای فعالیت پارک شامل؛ کاربردی‌سازی علوم انسانی و علوم اجتماعی است. مکانی که در اختیار پارک علم و فناوری برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها قرار گرفت، زمینی حدود ۱۰ هکتار روبروی استادیوم آزادی است. همچنین با توافقی که با معاونت علمی-فناوری انجام شد، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی برای افرادی که می‌خواهند در پارک علم و فناوری علامه طباطبایی فعالیت کنند، در نظر گرفته شده است.

مطیعی خاطرنشان کرد: ورودی‌های جدید دانشگاه علامه طباطبائی در رشته‌های علوم انسانی، نوآوری‌های اجتماعی افق جدیدی پیش رو دارند که می‌توانند وارد فضای فناوری و کسب و کار بشوند. به این ترتیب دغدغه‌ اشتغال در این رشته‌ها از بین می‌رود.

رئیس پارک علم و فناوری تصریح کرد: فعالیت‌های در حال حاضر پارک علم و فناوری حدود ۶۰ واحد فناور، استارتاپی و شرکت‌های بالغ هستند که عمدتا در حوزه فین تک بالاترین تعداد را دارند. بعد از آن حوزه توریسم و تولید محتوا هستند که هم اکنون در پارک علم و فناوری فعالیت دارند. موضوعات علمی در بعضی موارد فقط محض و در مواردی کاربرد علم هستند. برای مثال، در دانشگاه علامه، دانشکده ارتباطات داریم. در حالت مدرن، دانشجو با کمک اساتید استارتاپ کسب‌وکاری رو راه‌اندازی کردند که روابط عمومی را به صورت تخصصی در بستر تحول دیجیتال بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =