راه‌اندازی ۱۲ مدرسه علوم و معارف اسلامی دانشگاه آزاد در کشور/ دانش‌آموزان مدارس «سعادت» بورسیه می‌شوند

مدیر راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی(سعادت) از راه اندازی ۱۲ مدرسه در کشور خبر داد و گفت: دانش آموزان مدارس ما رها نمی‌شوند بلکه بورسیه خواهند شد و سپس در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان معلم مشغول به کار می‌شوند.

جعفر کبیری مدیر راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی (مدارس سعادت) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: مدارس علوم و معارف اسلامی(سعادت) از ابتدا دغدغه مقام معظم رهبری بوده است و توصیه ایشان همواره در تربیت نسل جوان و در تراز انقلاب اسلامی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این مهم اهتمام ورزید.

وی ادامه داد: اولین کسی که مدارس علوم و معارف اسلامی را تأسیس کرد، آیت الله امامی کاشانی رحمه الله علیه بودند که مدرسه عالی شهید مطهری را به حکم حضرت امام(ره) تأسیس کردند و در ادامه رشته معارف اسلامی را هم در مدارس مطهری راه اندازی کردند. ما هم در تفاهم نامه ای که با ایشان داشتیم تحت عنوان به اشتراک گذاشتن تجربه ها طرح راه اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی را از سه سال گذشته آغاز کردیم.

راه‌اندازی دبستان‌های سعادت در دستور کار قرار دارد

کبیری خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی و در بستر سازمان امور مدارس ما موفق شدیم تا امروز ۱۲ مدرسه علوم و معارف اسلامی را در کشور راه اندازی کنیم که این مدارس هم در دوره اول متوسطه و هم در دوره دوم متوسطه دانش آموز می‌پذیرد البته فرآیند تعلیم و تربیت از دبستان شروع می‌شود و قطعا ما راه اندازی دبستان های علوم و معارف اسلامی را هم در برنامه داریم اما در ابتدای کار با متوسطه اول و دوم شروع کرده ایم.

وی افزود: ۲ مدرسه در مشهد(دوره اول و دوره دوم دخترانه)، ۲ مدرسه در شهرستان زابل (به صورت شبانه روزی و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) هم دخترانه و هم پسرانه)، یک مدرسه دخترانه در جیرفت، ۳ مدرسه در یزد (دخترانه و پسرانه)، ۲ مدرسه در اقلید استان فارس، یک مدرسه در زنجان و یک مدرسه هم در تهران فعال هستند که مجموعا ۱۲ مدرسه را شامل میشود.

چه کسانی می‌توانند در مدارس سعادت ثبت‌نام کنند؟

مدیر راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی(سعادت) اضافه کرد: در مدارس سعادت انتخاب هم دانش آموز هم مدیر مدرسه و هم معاونان، معلمان و کادر مدرسه به صورت گزینشی انجام میشود به این معنا که کسانی که وارد این مدرسه میشوند باید حتما سابقه تعلیم و تربیت اسلامی و تجربه لازم در این زمینه را داشته باشند.

وی ادامه داد: از بین صدها نفر دانش آموز متقاضی مدارس سعادت نیز شیوه کار به این صورت است که ابتدا از آنها «آزمونی» گرفته میشود و سپس کسانی که در این آزمون نمره قبولی را کسب میکنند وارد مرحله «مصاحبه شفاهی» میشوند که در این مرحله مصاحبه شفاهی هم با خود دانش آموز و هم با اولیا آنها انجام میشود و از بین آنها خانواده هایی که علاقمند، متدین و در تراز انقلاب اسلامی هستند، گزینش و انتخاب می‌شوند.

کبیری بیان کرد: مدارس علوم و معارف اسلامی در سه سال اول حمایتی هستند یعنی بخشی از شهریه دانش آموزان را دانشگاه تقبل میکند. همه خانواده های متدین علاقمند به محیط های مذهبی میتوانند در آزمون و مصاحبه ورودی این مدارس شرکت کنند و از این منظر محدودیتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مشخص است هدف ما در این مدارس بر اساس دغدغه مقام معظم رهبری و توصیه و رهنمودهای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ تربیت نسل مومن و انقلابی است.

توسعه مدارس سعادت در مناطق محروم/برای سیستان و بلوچستان برنامه داریم

مدیر راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی(سعادت) با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه اندازی مدارس سعادت توسعه این مدارس در مناطق محروم نیز هست، اضافه کرد: به طور مثال در زابل با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تنگه احد جمهوری اسلامی است، یکی از مدارس سعادت را در زابل تأسیس کردیم ضمن اینکه برای سیستان و بلوچستان باز هم برنامه تأسیس داریم و در سایر نقاط محروم کشور هم خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای راه اندازی مدارس سعادت در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال رشد کمی نبوده و نخواهیم بود، تصریح کرد: به طور مثال در یکی از مدارس سعادت(مشهد/ دوره اول) از میان ۵۰۰ نفر متقاضی، تنها یک کلاس و با ظرفیت ۲۵ نفر را پذیرش کردیم چرا که در نظام نامه ما قید شده کلاس ها باید ۲۰ نفره و حداکثر ۲۵ نفره باشد.

تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس علوم و معارف اسلامی/ راه‌اندازی ۷ مدرسه در دست بررسی

کبیری با تأکید بر ضرورت و اهمیت توسعه کیفی در مدارس سعادت خاطرنشان کرد: بنابراین در ۱۲ مدرسه بالغ بر ۷۰۰ دانش آموز داریم که این دانش آموزان از نخبگان دینی، قرآنی، ارزشی و انقلابی و همگی دارای مهارت هستند. خراسان جنوبی، ایلام، سمنان و شاهرود، تهران(ورامین)، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی از جمله استان های متقاضی تأسیس مدارس سما هستند که درخواست آنها در حال بررسی است.

وی افزود: معلمان مدارس علوم و معارف اسلامی لزوما از حوزه علمیه نیستند اما غالبا از کسانی هستند که در حوزه علمیه هم تحصیلات داشته اند و تعلیم و تربیت اسلامی را می‌شناسند.

تعامل مدارس سعادت با دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی/بورسیه دانش‌آموختگان و تضمین اشتغال در مدارس سما

کبیری اضافه کرد: تعامل مدارس سعادت با دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی یک تعامل کاملا سازنده است. دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مدلی ارائه کرده است که به آن اصطلاحا «سه، سه، چهار» می گوییم یعنی سه سال دوره اول متوسطه، سه سال دوره دوم متوسطه و چهار سال در دانشگاه. بدین صورت که دانش آموزان مدارس ما رها نمیشوند بلکه بورسیه می‌شوند و سپس در مدارس سما و سعادت دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار و معلم های مومن و انقلابی می‌شوند که بر مدارس سما تأثیرگذار خواهند بود.

مدیر راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی (سعادت) تصریح کرد: تمایز مدارس سعادت با سما و همچنین سایر مدارس در این است که کادر این مدارس اعم از مدیر معاون و معلم و حتی مستخدمین از کسانی هستند که نسبت به تربیت دینی دغدغه دارند ضمن اینکه دانش آموزانی که وارد این مدارس میشوند هم از خانواده های متدین و انقلابی هستند و همچنین برنامه‌های قرآنی در این مدارس بسیار پررنگ است و دانش آموزان ما اغلب حافظ کل و یا چند جزء قرآن کریم هستند و به روی این موضوع تاکید داریم تا دانش آموزان ما با قرآن، احکام و احادیث ائمه اطهار(ع) مأنوس باشند.

وی افزود: ساعت مدارس سعادت بیشتر از ساعت فعالیت سایر مدارس است که در این ساعات اضافه، نکات تربیتی دینی، احکام اسلامی و مسائل اسلامی با دانش آموزان کار میشود که سبقه تعلیم و تربیت دینی و رنگ و بوی معارف اسلامی در این مدارس مشهود باشد چرا که ما نباید صرفا عنوان معارف اسلامی را یدک بکشیم بلکه محتوا باید به معنای واقعی معارفی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =