به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حسین سلمانی عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در یادداشتی با بیان این که بیش از یک دهه از تاسیس نخستین دانشگاه مهارتی در ایران با تاریخی ۱۷۵ ساله از دارالفنون، مدرسه پست و تلگراف، هنرستان های عالی، انستیتو تکنولوژی تا دانشگاه فنی و حرفه ای میگذرد، اظهار کرد: در این یک دهه نزدیک به ۲ میلیون دانشجو از این دانشگاه در مقطع کاردانی وکارشناسی فارغالتحصیل شدهاند.
وی با اشاره به این که بر اساس مطالعات آماری از فارغالتحصیلان سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ بیش از ۶۰% از دانش آموختگان در اغلب رشته ها و در تعدادی از انها نظیر طراحی دوخت تا ۸۰% جذب بازارکار در بخش غیر دولتی شده اند، افزود: در حال حاضر نیز ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۷۹ واحد آموزشی فعال در ۱۱۱ شهرستان مشغول به تحصیل هستند.
سلمانی گفت: با توجه به ماهیت عملی بودن دو سوم از سرفصلهای درسی در ۳ هزار کارگاه و آزمایشگاه توسط بیش از ۶۸۰ عضو هیئت علمی (رسمی و پیمانی) و ۲۸۶ مدرس رسمی و ۱۶ هزار مدرس مدعو تدریس میشود.
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای افزود: در طول برنامه ششم توسعه و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ماه مهر ۱۳۹۹ تعداد جذب اعضای هیئت علمی۴۷ مورد به بیش از ۲۲۰ نفر از طریق فراخوان و بورسیه افزایش یافته و در سال جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم این عدد به ۳۰۰ نفر افزایش مییابد که رشد ۶ برابری داشته است .
وی با تاکید بر این که کادر آموزشی در موسسات آموزش عالی کشور از طریق فراخوان جذب متمرکز وزارت علوم، معرفی بورسیه، انتقال از سایر دانشگاه ها و موسسات دولتی و تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیئت علمی تامین میشود، گفت: در سالهای اخیر با وجود رشد ۶ برابری جذب عضو هیئت علمی در دانشگاه از طریق فراخوانهای جذب متمرکز و بورسیه های معرفی شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرایند نظام سهمیه بندی دانشگاهها، اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی، تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه محدودیتهایی را برای این روش ایجاد کرده است.
سلمانی خاطر نشان کرد: تجربه انتقال از سایر دانشگاهها هم با موانعی نظیر تجانس رشته تحصیلی با نیاز واحدهای آموزشی، موافقت مبدا و مقصد، انتقال ردیف بودجه و سایر عوامل مواجه گردیده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در این میان راهکار تبدیل وضعیت اعضای غیر هیئت علمی به عضو هیئت علمی در رشتههای مورد نیاز دانشگاه مکمل روشهای دیگر است. تجربه تبدیل و تطبیق وضعیت نیروهای آموزشی در این دانشگاه و سایر موسسات آموزشی در زمان رشد و بلوغ، سبب توسعه نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش، بهبود نسبت هیئت علمی به دانشجو، کاهش هزینه حق التدریس شده است.
وی تصریح کرد: بدون تردید از میان بیش از ۵ هزار و 700 عضو غیر هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای افراد نخبه و توانمندی بر اساس رشته، مقطع تحصیلی، سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی، حضور در صنعت یافت که حائز شرایط و معیارهای لازم برای تبدیل وضعیت به عضو هیئت علمی را داشته باشند.
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای در پایان اظهار کرد: بدون شک حمایت از این اقدام به همراه اصلاح مصوبات برای تطبیق باقیمانده کادر آموزشی (مدرس، دبیر و هنر آموز) توسط هیئت امنا و مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم علاوه بر تکمیل زنجیره نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دروس عملی و نظری به افزایش بهره وری، صیانت و نگهداری بهینه ازسرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی منجر خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما