افزایش دمای تهران تا پایان هفته

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: روند کاهش دما در پایتخت متوقف شده و تا پایان هفته و هفته آینده مجدد تهران گرم می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، صادق ضیاییان امروز (شنبه) با اشاره به خنک شدن چند درجه‌ای هوای تهران، افزود: این کاهش دما در هفته‌های گذشته پیش‌بینی شده بود و علاوه بر آن شاهد کاهش دما در بسیاری نقاط کشور بودیم.

بیشتر بخوانید:

هواشناسی ایران / صدور هشدار نارنجی وقوع طوفان در جنوب شرق کشور

وی بیان‌ کرد: با این حال روند کاهش دما متوقف شده است و در اغلب مناطق دما در همین حد و حدود باقی خواهد ماند.

ضیاییان ادامه‌داد: طی ۲۴ ساعت گذشته کمیته دمای ۲۲.۴ و بیشینه دمای ۳۱.۵ درجه سانتی‌گراد برای پایتخت به ثبت رسید، اما پیش‌بینی می شود دوباره شاهد افزایش دما در تهران بین ۳۳ تا ۳۶ درجه در گرمترین ساعات روز باشیم. این وضعیت در هفته آینده نیز به همین منوال باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: دمای تهران در دهه پایانی شهریورماه به صورت تاریخی و میانگین ۳۰ ساله در محدوده ۳۴ درجه سانتی‌گراد است و با توجه به اینکه در گذر فصلی و در انتهای تابستان هستیم، به‌طور طبیعی کاهش دما اتفاق افتاده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه‌کرد: افزایش دمایی که پیش از این شاهد بودیم ناشی از وجود موج گرمایی بود، با این حال نفوذ سامانه پرفشار بر روی سواحل و نوار شمالی کشور سبب شده بود تا نوسانات دمایی را در تهران شاهد باشیم.

وی همچنین «گنبد گرمایی» را اصطلاحی «فیک»‌ و «زرد» برشمرد که از سووی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شد و اظهار داشت: چنین اصطلاحی بی‌معنی است، بلکه در حقیقت استقرار هوای گرم را شاهد بودیم که خود ناشی از استقرار سامانه پرفشار حرارتی جنب حاره‌ای بود که در منطقه ما استقراری طولانی‌مدت داشت. همین مساله سبب شده بود تا تداوم گرما را شاهد باشیم؛ با این حال رکوردشکنی دمایی در تهران و هیچ کجای کشور اتفاق نیفتاد.

توفان حاره‌ای ASNA در سواحل سیستان و بلوچستان

این مقام مسئول سازمان هواشناسی در ادامه به توفان حاره‌ای در سواحل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: هشدار قرمز دریایی توسط هواشناسی این استان صادر شده است که محدوده آن دریای عمان و دریای عرب است و این دو دریا را متلاطم کرده است.

وی بیان‌داشت: این توفان موسوم به ASNA عصر دیروز (جمعه) در موقعیت ۲۳.۵ درجه شمالی و ۶۷ درجه شرقی و در ۶۵۰ کیلومتری سواحل چابهار قرار داشت و طی امروز و فردا به این سواحل نزدیک تر می‌شود.

ضیاییان خاطرنشان‌کرد: این توفان با رگبار و رعد و برق و وزش شدید باد همراه خواهد بود و منجر به متلاطم شدن شدید دریا می‌شود، منطقه اثر آن شمال شرق دریای عرب و دریای عمان خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود به کشتی‌ها و تاسیسات دریایی خسارت وارد کند.

وی تاکید کرد: توصیه شده تا کشتی‌ها و لنج ها از تردد خودداری کنند و شناورهای سبک به خشکی و مناطق امن انتقال داده شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اظهار داشت: مناطق ساحلی جنوب شرق کشور نیز ممکن است از این سامانه بی نصیب نباشند.

وی ادامه‌داد: برآورد می‌شود این سامانه طی روزهای آینده از دریای عمان به سوی کشور عمان تغییر مسیر دهد و تا دوشنبه در منطقه فعال باشد و پس از آن فروکش کند.

کد خبر: 1241549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =