حقوق کارگران چند درصد هزینه معیشت را پوشش می‌دهد؟

سالهاست بحث همسان سازی دستمزد و هزینه معیشت پیگیری می شود و کارگران طبق ماده ۴۱ قانون کار خواستار جبران هزینه های معیشت از محل دستمزد هستند؛ اما روایت آمارها از نسبت دستمزد کارگر به هزینه معیشت او چیست؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید: شکاف مزد و معیشت کارگران ۶۰ درصد است؛ حداقل هزینه معیشت یک خانوار کارگری حدود ۲۳ میلیون تومان است که ۱۱.۱ میلیون تومان آن در قالب دستمزد پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حقوق کارگران ۱۲میلیون تومان از حداقل سبد معیشت عقب‌تر است

این فعال کارگری اظهار می‌کند: بر اساس محاسبات حداقل رقم سبد معیشت یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری به حدود ۲۳ میلیون تومان می‌رسد؛ درحالی‌که حداقل دستمزد برای این خانواده ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است؛ یعنی حدود ۱۲ میلیون تومان معادل ۶۰ درصد هزینه معیشت تأمین نمی‌شود و میان حداقل دستمزد با حداقل سبد معیشت کارگران این مقدار فاصله است.

میرغفاری می‌افزاید: یکی از ایراداتی که برای روش فعلی تعیین مزد مطرح می‌شود این است که دستمزد بر اساس تورمی محاسبه می‌شود که سال بعد تغییر می‌کند؛ یعنی به‌طور مثال دستمزد سال آینده با تورم امسال محاسبه می‌شود و ازآنجایی‌که سال بعد میزان تورم افزایش می‌یابد، تأثیر افزایش دستمزد در کوتاه‌ترین زمان بی‌اثر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: از دیگر ایرادهای سیستم فعلی تعیین مزد این است که وزن دولت به دلیل اینکه کارفرمای بزرگ است در شورای عالی کار سنگین است و طبق سنوات گذشته و همواره زور دولت بر همه آرا می‌چربد.

کد خبر: 1243790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =