مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت‌شده استان بوشهر

یک قلاده پلنگ ایرانی در تنگ شیرینه منطقه حفاظت شده کوه بیرمی استان بوشهر مشاهده و با استفاده از دوربین تله‌ای فیلمبرداری شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ عبدالرحمن مرادزاده با اشاره به ثبت مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی استان بوشهر اظهار کرد: پلنگ ایرانی در منطقه تنگ شیرینه منطقه حفاظت شده بیرمی تنگستان مشاهده و با استفاده از دوربین تله‌ای فیلمبرداری شد. این مستندسازی در هنگام نوشیدن آب توسط یک قلاده پلنگ از آبشخور در این منطقه تهیه شده است.

بیشتر بخوانید:

تصویربرداری از یک قلاده یوزپلنگ ایرانی در میامی

وی با بیان اینکه زیستگاه تنگ شیرینه یکی از قسمت‌های مهم منطقه حفاظت شده خاییز کوه بیرمی تنگستان مشرف به شهرستان دشتی است گفت: طی سالیان اخیر به‌واسطه همکاری جوامع محلی و سمن‌های زیست محیطی با مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست، شاهد ارتقای وضعیت جمعیت حیوانات شاخص آن به‌خصوص پستانداران مهم از جمله پلنگ ایرانی، کل و بز و قوچ و میش هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در سالیان گذشته و با توجه به ارتقا شرایط تنوع زیستی استان به‌خصوص پستانداران نشخوارکننده در مناطق کوهستانی، شرایط مطلوب از نظر حضور و توسعه گونه پلنگ ایرانی شاهد هستیم و مورد اخیر چندمین مشاهده از این گونه ارزشمند در این منطقه است.

وی اضافه کرد: کوه‌های دشتستان از جمله در مناطق بوشکان، تنگ ارم و گیسکان، تنگستان بخصوص در منطقه خاییز، کوه بیرمی، تنگ شیرینه سمت غربی کوه بیرمی، کوه مند و سیاه در شهرستان دشتی، ارتفاعات دیر، کنگان و جم از مناطقی هستند که یا به‌صورت مستند دوربین تله‌ای و یا مشاهده کارکنان محیط زیست و یا غیرمستند گزارش افراد بومی و دامداران این گونه مهم در آنجا زیست می‌کند.

مرادزاده ضمن اشاره به اینکه تداوم برنامه‌های آموزشی و ترویجی و طرح حفاظت از گونه نادر پلنگ ایرانی در در افزایش تعداد و ضریب امنیتی آنها در استان مؤثر بوده است، از دامداران و روستاییان و عشایر در مجاورت مناطق کوهستانی و زیستگاهی پلنگ ایرانی درخواست کرد ضمن همکاری در حفاظت از این گونه منحصربه‌فرد در صورت تعارض و حمله پلنگ به دام‌های آنها، از آسیب رساندن به آن اجتناب کنند. در صورت حمله پلنگ به دام‌ها با توجه به برقرار بودن بیمه مرتبط، دامداران موضوع را به محیط زیست حوزه استحفاظی خود اطلاع دهند تا نسبت به جبران خسارت وارده پیگیری لازم معمول شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =