به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نماینده اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حضور حجت الاسلام محسنی اژهای در مراسم روز دانشجو در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: من در دو بخش؛ یکی مسائل کشور و دیگری در خصوص مسائل دانشگاه، عرایضم را تقدیم میکنم:
بیشتربخوانید:
اژهای: دانشگاه برای ادامه راه انبیا وظیفه سنگینی بر دوش دارد
_عدالت و آزادی دو آرمان بزرگ انقلاب اسلامی بودند. ارزیابی مسیر گذشته، نشان میدهد علی رغم دستاوردها، با ضعف های جدی در این دو حوزه روبرو هستیم. بلاشک، عملکرد قوه قضاییه در این خصوص بسیار مهم است.
_علی رغم اینکه روح قانون اساسی، به رسمیت شناختن اعتراضات است و با دو شرط، آن را در اصل ۲۷، تسهیل کرده است اما متاسفانه بخاطر اینکه سازوکار شفاف و مشخصی برای بیان اعتراضات وجود ندارد و با پرپیچ و خم کردن مسیر، عملا به واسطه شکل قانون، نگاه تسهیلی قانون اساسی، ذبح شده است.
در خصوص عدالت نیز، کاهش طبقه متوسط از سویی و نابرابری های غیر منطبق بر حق، در برخورداری ها، موجب غصه و شرمندگی است.
از مصادیق بی عدالتی آن هست که بدون توجه به پرونده علمی، اساسا فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان هیات علمی در دانشگاه دولتی پذیرفته نمی شود. و از این نمونه ها فراوان هست.
متاسفانه علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، شاهدیم که اطلاع رسانی دقیق و مشخصی در مورد پرونده هایی که افکار عمومی به آنها حساس است صورت نمیگیرد و یا اساسا پرونده ها بعد ازطرح، معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا می کنند. مانند آنچه در یکی از استانهای شمالی رخ داد.
حذف صورت مساله، موجب حذف آن از اذهان مردم نمیشود. قوه قضائیه، هرچند نباید در دام فضای رسانه ای بیافتد اما باید دقت کند که اگر نتواند روایت درستی از آنچه در این قوه وجود دارد ارائه کند، روایت های دیگر، نبض تفکرجامعه را در دست خواهند گرفت.
امیرمومنان در نهج البلاغه در مورد رسیدگی به زندگی قاضی ها تاکید می فرمایند تا در کنار نظارت، راه توجیه برای فساد بسته شود. لازم هست قوه قضاییه در رسیدگی به زندگی قضات دقت بیشتری کند و همچنین با یک برنامه مشخص و با ارتباط نزدیک تر با دانشگاه و با اقداماتی مانند بورس تحصیلی هدفمند، افراد برجسته و قوی را وارد حوزه قضایی کند.
_امروز در سبد رشته ها، رشته حقوق ، وزن بسیار زیادی دارد. آینده شغلی اینها چگونه خواهد بود و قوه و دانشگاه در این خصوص چه تمهیدات نوآورانه ای را در ارتباط با استفاده از این ظرفیت، طراحی کرده اند؟
اما در مورد دانشگاه :
_صیانت از تحصیلات تکمیلی چه در پذیرش و چه در فارغ التحصیلی (توجه به آمایش و پیش دفاع ملی ) و ساماندهی ظرفیت اساتید برای راهنمایی پایان نامه ها و رساله ها، اقدامات بسیار ارزشمندی هست که در دوره تحولی دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد آن هستیم و این درحالی است که روزگاری، در همین دانشگاه ، ۰۰۰/۱۰ دانشجوی دکتری، ظرف دو سال بدون زیرساختها تا ۰۰۰/۵۰ هزار دانشجو افزایش یافت. اما جای تاسف هست که هنوز، دانشجو با محوریت مقاله و آن هم مقالات خارجی، دست و پنجه نرم می کند و ظرفیت عظیم این دانشجویان، چندان در خدمت حل مسائل کشور نیست.
با توجه به قانون شفافیت و پیشتر از آن، دانشگاه آزاد اسلامی قدمهای مهمی را در خصوص شفافیت برداشته است و عدل و انصاف حکم می کند که بگوییم، امروز با توجه به سامانه ها، منابع و مصارف مشخص است و این جای تقدیر دارد و از نتایج آن احراز "وضعیت مشروط" در حسابرسی حسابرس مستقل می باشد. و البته در این مسیر، باید گامهای بیشتری برداشته شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۷، قانون تشکیل هیأتهای امناء دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را ابلاغ کرده هست. پس از آن در احکام دائمی برنامه مصوب مجلس شورای اسلامی این سیاست بعنوان قانون مصرح درآمده و امروز، هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب این قانون و اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور وزرای دو وزارتخانه عتف و بهداشت و درمان و در حالی که از جهت آموزش و پژوهش، تابع ضوابط وزارتین هست، در حال فعالیت هست. جای تعجب دارد در حالی که در دنیا و در کشور ما، نگاه هیات امنایی در حال تقویت هست، برخی به دنبال دولتی سازی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
علی رغم حمایت از رشد تشکلهای اسلامی مستقل در دانشگاه که جلسه امروز، نمونه ای از بالندگی جریان تشکلی در دانشگاه است اما هنوز شاهد مشکلات فراوانی هستیم.
بعنوان مثال اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان بعنوان تنها اتحادیه دانشگاه آزاد اسلامی بعد از چند سال، فاقد حتی یک اتاق هست و پرونده های اعضا در خودروی شخصی دبیرکل جابجا میشوند .
در حمایت های مالی از برنامه ها نیز در واحدها، قدری بی عدالتی وجود دارد. ارزیابی بودجه اختصاصی به نهادهای مختلف دانشجویی، به روشنی گویای این مساله هست.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
نظر شما