به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارتباط دانشگاه و صنعت چالش جدی آموزش عالی در دهههای اخیر بوده است. وقتی فارغالتحصیلان دانشگاه نمیتوانند پاسخگوی نیازهای صنعت باشند و صنعت هم برای حل مشکلات خود به سراغ دانشگاهیان نمیروند، این ارتباط هرگز برقرار نخواهد شد.
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد معتقد است که دانشگاه و صنعت مانند ۲ زبان فارسی و انگلیسی هستند. به همین دلیل، ارتباط دانشگاه و صنعت بدون فراگیری هر دوی این زبانها ممکن نیست.
به نظر میرسد رئیس دانشگاه آزاد پاشنه آشیل نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت را پیدا کرده است. مجموعه دانشگاه آزاد این روزها موفق شده است که قهر دانشگاه و صنعت را به آشتی تبدیل شود. به طوری که هفته پیش جشن اولین دانش آموختگی و فارغالتحصیلی دانشجویان مشترک دانشگاه و صنعت را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.
جشنی که فارغالتحصیلی ۵۰ دانشجو را به عنوان اولین دانشآموختگان مشترک دانشگاه و صنعت دانشکده توسعه، فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد گرامی داشته بود. این دانشکده هماکنون ۲۳۹ دانشجو درحال تحصیل دارد و امسال هم ۴۹ دانشجو جدیدالورود جذب کرده است.
تحصیل دانشجویان در محیط واقعی کار
ابوالفضل داوودی رکنآبادی رئیس دانشکده توسعه، فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فارغالتحصیلان مشترک دانشگاه و صنعت گفت: دانشگاه آزاد تفاهمنامهای با کارخانه ایفاسرام در سال ۱۴۰۱ امضا کرد. موضوع این تفاهمنامه تاسیس دانشکده در محل کارخانه بود. بر اساس تفاهمنامه، در چند رشته دانشجو جذب کردیم و دانشجوها هم درس میخواندند و هم کار میکردند. مهمترین شرط تفاهمنامه این بود که دانشجوها همانجا مشغول به کار شوند و کارمندان استخدامی کارخانه هم همانجا درس بخوانند.
وی افزود: در ابتدا با دو کلاس شروع کردیم و نهایتا هفته گذشته دانشکده با ۱۱ کلاس و کارگاه مجهز افتتاح شد و برای دانشجویان دوره اول با حضور دکتر طهرانچی جشن فارغالتحصیلی گرفتیم. در واقع این دانشجویان اولین کسانی بودند که در صنعت فارغالتحصیل شدند و با استفاده از امکانات کارخانه تمام درسهایشان را به صورت مهارتی گذراندند و طرح درس هم بر اساس نیازهای موجود صنعت طراحی و آموزش داده شد.
برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت به این معنا که دانشجویان در دروس خود را به صورت عملی میبینند. به عبارت دیگر، آموزشها مهارتی است. به عنوان مثال اگر در کارگاه تخصصی رنگ میسازند، همانجا در خط تولید تست هم میکنند.
رئیس دانشکده توسعه، فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد درباره تفاوت این طرح با طرح پویش گفت: در این طرح دانشجو تمام درسها را در کارخانه میگذراند. یعنی درس در محیط واقعی کار آموزش داده میشود. این بسیار با کارآموزی متفاوت است. برای مثال اگر آزمایشگاه لعاب دارند؛ در همان کارخانه آموزش میبینند و کار را انجام میدهند. طرح پویش به این صورت است که درس را در دانشگاه میخوانند و در کنارش ساعات یا روزهایی را در کارگاه میگذارند. اینجا اما سرفصلهای درسی منطبق بر نیازهای صنعت است. در واقع تمام کلاسها در کارخانه برگزار میشود و دانشجو تمام هفته را در کارخانه سپری میکند و بعد از اتمام تحصیلشان همانجا مشغول به کار میشوند.
وی ادامه داد: آموزش خصوصا آموزشهای مهارتی در محیط دانشگاه مفهوم خودش را از دست داده است. در واقع ما باید صنعت را بستر آموزش قرار دهیم. دانشجو باید براساس جدیدترین متدها و تکنولوژیهای صنعت آموزش ببیند. این آموزش واقعی است و براساس نیازهای صنعت است.
داوودی در ادامه به معضل همیشگی ارتباط دانشگاه و صنعت پرداخت و اظهار کرد: ارتباط با صنعت الآن به این معنی است که دانشگاه باید وارد صنعت بشود؛ نیازهای صنعت و نیروهای مهارتیش را با آموزش برآورده کند. این هم که دانشجو ابتدا چندین سال در دانشگاه آموزش ببییند و بعد وارد صنعت بشود، دیگر پاسخگوی نیاز دانشجو و صنعت نیست. ما کلاسها را همانطور که در دانشگاه برگزار میشود؛ با همان قوانین و مقررات آموزشی در محیط کارخانه برگزار میکنیم. منتها این نکته بسیار مهمی است که کلاس ها در دل کارخانه برگزار میشود. ما در حال برنامهریزی طرح دانشکدههای اشتراکی و گسترش این طرح بر اساس نیاز صنعت هستیم.
گفتنی است؛ کارخانه ایفاسرام بزرگترین کارخانه کاشیسازی ایران است.
استادان دانشکده توسعه، فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد، همان مدیران کارخانه هستند که سالها تجربه دارند؛ اما به دلیل ضیقوقت امکان حضور در دانشگاه را نداشتد. دروس عملی در این دانشکده توسط استادکاران صنعت و دروس تئوری توسط اساتید دانشگاه تدریس میشود. امید است این دانشکده با توجه به نیاز صنعت و طرح آمایش استانی، در آینده میزبان رشتههای دیگری هم باشد.
انتهای پیام/
خبرنگار: کوشا ساسانیان
نظر شما