پلتفرم «شاد» بستر مناسبی برای آموزش مجازی در مدارس نیست

کاشناس حوزه‌ تعلیم و تربیت گفت: پلترفی مانند شاد فقط برای ارسال عکس و فایل‌های آموزشی کاربرد دارد و تاثیری روی یادگیری دانش‌آموزان ندارد. در شاد نمی‌توانیم به درستی با دانش آموزان ارتباط برقرار و فرآیند آموزش را به درستی اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در چند سال اخیر با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و به موجب آن تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، آموزش آنلاین به یکی از اصلی‌ترین روش‌های تعلیم و تربیت تبدیل شد. پس از شیوع کرونا و شروع قرنطینه، استفاده از پلتفرم آموزشی شاد به عنوان اصلی‌ترین بستر آموزش مجازی در ایران فراگیرشد.

سحر بیات کاشناس حوزه‌ تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره‌ آموزش مجازی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری از طریق فضای مجازی سطح یادگیری افراد را کاهش می‌دهد و سرعت یادگیری افراد کم را می‌کند. برقراری ارتباط با دانش‌آموز از فاکتورهای مهم یادگیری است؛ درآموزش مجازی تعامل دانش آموزان و معلم به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند، همچنین رشد دانش‌آموزان درحوزه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناسی یکی از متغیرهای مهم از نظر آموزشی و پرورشی است، آموزش مجازی هیچ تاثیری بر رشد و پیشرفت این فاکتورهای مهم در حوزه‌ آموزش ندارد.

وی در ارتباط با ایرادات پلتفرم شاد توضیح داد: پلترفی مانند شاد فقط برای ارسال عکس و فایل‌های آموزشی کاربرد دارد و تاثیری روی یادگیری دانش‌آموزان ندارد. در شاد نمی‌توانیم به درستی با دانش آموزان ارتباط برقرار وفرایند آموزش را به درستی اجرا کنیم. با توجه به قطعی و اختلال مکرر در اینترنت و به تبع آن آموزش مجازی در ساعات ترافیک اینترنت در روزهایی که آموزش حضوری تعطیل می‌شود، بار روانی واضطراب زیادی را برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

بیات با اشاره به افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان در دو سالی که آموزش به صورت مجازی صورت می‌گرفت، گفت: در سال تحصیلی گذشته درآزمون تیمز که یک مطالعه‌ بین‌المللی برای بررسی عملکرد دانش‌آموزان درباره‌ علوم و ریاضیات است، ایران از بین ۵۸ کشور رتبه‌ی۵۳ را کسب کرده است و این نتیجه‌ آموزش ناکارآمد و بی‌اثر در دوران کروناست.

به نظر می‌رسد مجازی شدن دانش‌آموزان در دوره‌ی کرونا باعث افت تحصیلی شدید آن‌ها شده و سطح سواد و یادگیری آن‌ها را به شدت کاهش داده است.

بیات عنوان کرد: آموزش مجازی بیشتر فرایند آموزش را بر دوش والدین‌ می‌اندازد؛ مخصوصا در مقطع ابتدایی و اگر والدین شرایط آموزش به فرزند خود را نداشته باشند فرزندشان از تحصیل باز می‌ماند.

خبرنگار: مهدیه امجدیان

انتهای پیام /

کد خبر: 1253896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =