صنعت خودروی ما به جایی نخواهد رسید

نماینده مجلس گفت: بنابراین صنعت خودروی ما چه از نظر کیفیت و چه از نظر تیراژ تولید و تعداد و چه از نظر عرضه و تقاضا به جایی نخواهد رسید.

عادل نجف زاده در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، اظهار کرد: تنها راه برون‌رفت از مشکلات بخش تولید و خدمات در کشور، اعتماد کردن، ارزش دادن و احترام گذاشتن به بخش خصوصی است؛ منابع و سرمایه‌های کشور تا زمانی که تصدی‌گری اختصاصی دولتی دارد، ناکارآمدی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: در صنعت خودرو طی چند دهه گذشته چه در زمینه رقابت و چه در زمینه جهانی شدن و چه در خصوص ارائه خدمات برتر، متأسفانه دچار یک رکود مزمن و معنی‌داری بوده‌ایم؛ این موضوع نشان می‌دهد تا زمانی که مزیت‌های رقابتی در یک صنعت وجود نداشته باشد و افق و چشم‌انداز روشنی برای صنعت خصوصا صنعت خودرو که لحظه به لحظه در حال عبور از مرزهای دانش است، وجود نداشته باشد، قطع به یقین بدانید که تحرکی در زمینه ورود به دانش جهانی تولید خودرو دیده نخواهد شذ.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلیِ بخشِ مهمی از صنعت خودروسازی کشور، سستی و تنبلی و عدم احساس نیاز به رقابت است؛ هیچ کس از ما نمی‌پرسد که چرا چنین خودرویی تولید شده است؟ چون خودمان ناقص تولید می‌کنیم، خودمان ناقص رسیدگی می‌کنیم و در طول زنجیزه تولید از صفر تا صد آن، خود دولت نشسته است و رقیبی هم ندارد.

نجف‌زاده بیان کرد: بنابراین صنعت خودروی ما چه از نظر کیفیت، چه از نظر تیراژ تولید و تعداد و چه از نظر عرضه و تقاضا به جایی نخواهد رسید.

وی یادآور شد: کسانی که امروز در برابر فرمایش رهبر معظم انقلاب قد علم کرده‌اند و جلوی اجرایی شدن قانون اصل 44 قانون اساسی در زمینه صنعت خودرو را می‌گیرند، 100 درصد یک رانت عظیمی در حوزه تصمیم‌گیری‌های دولتی دارند؛ به عبارت دیگر دست عده‌ای که می‌توانند دولت را تحت فشار قرار دهند و به ایده و آمال خود برسند، با اجرایی شدن خصوصی‌سازی واقعی خودروسازان، قطع می‌شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: وقتی شما یک بخش خصوصی توانمند را بالای سر صنعت خودرو قرار دهید که دارای کارآیی لازم باشد و صد البته نظارت عالی بالای سرش وجود داشته باشد، شاهد شکوفایی این صنعت خواهید بود.

وی با تأکید بر اینکه باید نظارت عالی بالای سر بخش خصوصی باشد تصریح کرد: باید در حوزه رقابت از بخش خصوصی مطالبه کرد وگرنه زیرساخت صنعت در کشور ما در همه حوزه‌ها به خصوص زیرساخت تولید قطعه و نهاده‌های تولید خودرو وجود دارد؛ مس، آلومینیوم، پلیمر و فولاد 4 عنصر اصلی تولید خودرو هستند. جالب اینجاست که مزیت آنها هم دست دولت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بنابراین اگر امروز دو کار را انجام دهیم یکی اینکه دولت در حوزه تأمین نهاده‌های تولید خودرو انبساطی عمل و صنعت را حمایت جدی کند نه اینکه نهاده را به قیمت بورس کالا در اختیار تولیدکننده قرار دهد و دوم اینکه به بخش خصوصی توانمند اعتماد و سپس نظارت کند، راه نجات صنعت خودروی کشور طی خواهد شد.

کد خبر: 1257923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =