از سی‌وسه‌پل تا فولاد مبارکه؛ روایت خبرنگار از چهره ناشناخته اصفهان

کیانوش رضایی، خبرنگاری که در قالب رویداد ملی «ایران جان، ایران اصفهان» به این استان سفر کرده، در گفت‌وگو با ایسکانیوز اصفهان از چهره کمتر شناخته‌شده اصفهان سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان اصفهان؛ پویش ملی «ایران جان» که با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی استان‌ها طراحی شده است، پس از مرحله خوزستان وارد استان اصفهان شد. در مراسمی رسمی، استاندار اصفهان با رئیس سازمان صداوسیما دیدار کرد و بر اجرای جامع این پویش و عدالت رسانه‌ای در معرفی تمام جنبه‌های استان تأکید شد. در بخش رسانه‌ای، اعلام شد که برای اصفهان بیش از ۲۱۰ قسمت مستند، ۲۰ فیلم سینمایی و ده‌ها تولید تلویزیونی، رادیویی و مجازی تولید خواهد شد. محورهای برنامه‌ «ایران جان–اصفهان» شامل گردشگری، انرژی‌های نو، اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین معضلات زیست‌محیطی نظیر بحران آب و فرونشست زمین است. از دید مسئولان، این پویش فرصتی برای بازنمایی «نیمه‌پنهان اصفهان» و تقویت هویت و غرور محلی است و قرار شد با مشارکت رسانه‌های ملی و استانی جلو رود. در حاشیه برگزاری رویداد ملی «ایران جان، اصفهانِ ایران » فرصتی دست داد تا با کیانوش رضایی، خبرنگاری که به همراه سایر اهالی رسانه به اصفهان سفر کرده بود، درباره برداشت‌ها و تجربه‌هایش از این سفر گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.

پیش از حضور در برنامه «ایران جان، ایران اصفهان»، برداشت شما از اصفهان چه بود؟
رضایی: تا پیش از حضور در این رویداد، اصفهان را یک شهر هنردوست با سابقه تاریخی کهن و یک شهر توریستی با ویژگی‌های منحصر به فرد میدانستم.

پس از این بازدیدها و مشاهده پروژه‌های عمرانی و صنعتی، نگاه شما به اصفهان چه تغییری کرده است؟
رضایی: بسیاری از صنایع مهم کشور مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و... در اصفهان قرار دارند و همین باعث شده این استان علاوه بر حوزه گردشگری در حوزه صنعتی هم پیشتاز باشد.

کدام ظرفیت یا پروژه اصفهان بیش از همه برای شما شگفت‌انگیز یا جالب بود؟ چرا؟
رضایی: واقعیت این است که راه‌اندازی خط ۲ مترو اصفهان برایم جالب بود؛ به دلیل اینکه نیاز است تا امکاناتی که در پایتخت وجود دارد به کلان‌شهرهای دیگر هم منتقل شود تا امکانات به‌صورت عادلانه در همه استان‌ها وجود داشته باشد.

به نظر شما کدام ظرفیت‌های اصفهان کمتر در رسانه ملی به تصویر کشیده شده و نیاز به معرفی بیشتر دارد؟
رضایی: نقش جهان و علی‌قاپو، سی‌وسه‌پل، پل خواجو و چهل‌ستون مواردی هستند که همه ایران نام آنها را شنیده‌اند و به اندازه کافی شهرت دارند. نیاز هست تا از این فرصت کوتاهی که در رسانه ملی برای معرفی اصفهان به وجود می‌آید، حداکثر بهره‌برداری را کرد تا موارد کمتر شناخته‌شده نیز فرصت پیدا کنند به مردم معرفی شوند.

اصفهان را اغلب به‌عنوان شهری تاریخی می‌شناسند. این بازدیدها چه تصویری از اصفهان مدرن و صنعتی برای شما ساخت؟
رضایی: اصفهان یک شهر با شهرت جهانی است که اگر هر گردشگری پایش به ایران برسد قطعاً سفر به اصفهان جزو اولین گزینه‌های اوست، اما امیدوارم صنعتی و مدرنیته شدن به اصالت و هنر این استان ضربه نزند.

نقش رسانه ملی و رسانه‌های محلی را در معرفی بهتر ظرفیت‌های اصفهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رضایی: رسانه ملی مهم‌ترین نقش را در شناساندن ظرفیت‌های ملی دارد اما به شرط اینکه شکل درست و مخاطب‌پسندی هم برای این محتوا وجود داشته باشد و صرفاً یک‌سری تولیدات از سر رفع تکلیف نباشد.

چه پیشنهاد یا انتظاری از رسانه ملی برای استمرار چنین برنامه‌هایی دارید؟
رضایی: اینکه به‌صورت مداوم ظرفیت ملی در اختیار استان‌ها باشد و تولیدات باکیفیت مراکز استانی صرفاً به پخش در شبکه استانی خلاصه نشود و این هم به این معنی نیست که هر تولید نامطلوبی از استان‌ها در رسانه ملی پخش شود و فرصت‌ها بسوزد.

حضور شما در کنار سایر خبرنگاران چه تأثیری بر تبادل تجربیات و دیدگاه‌ها گذاشت؟
رضایی: به هرحال هر خبرنگاری یک‌سری تجربیات ارزنده دارد که با هم‌سفر شدن و با تبادل تجربیات ما هم توانستیم از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیریم.

اگر بخواهید اصفهان امروز را در یک جمله برای مخاطبان خود توصیف کنید، چه می‌گویید؟
رضایی: اصفهان امروز متأسفانه به دلیل خشک شدن زاینده‌رود آن سرزندگی و شادابی گذشته را ندارد و امیدوارم هرچه سریع‌تر با تدابیر درست شاهد همان اصفهان سرزنده و شاداب و پویا باشیم.

خبرنگار: رامین ابویی

انتهای پیام/

کد خبر: 1281685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =