به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بهرام توکلی کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب»در نشست رسانه ای این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بزرگترین منبع برای بازسازی صحنههای جنگی مستندهایی است که در دسترس است. ما تکیهمان بیشتر به آن مستندها بود. ناخودآگاه دیدن فیلمهای روز سینمای دنیا بر ذهن هر کارگردانی تأثیرگذار است اما من تلاش کردم تا فضای بومی جنگمان حفظ شود و تکیه بر فیلمهای مستند باشد.
وی در بخش دیگری از این نشست گفت: تحقیقاتی که برای این فیلم انجام شد، دو بخش میدانی و مصاحبه بود. این روز که در فیلم نشان داده شد، آنقدر وقایع گستردهای داشت که هیچ فیلمی نمیتواند به طور کامل آن را نشان دهد. تا امروز سه رمان درمورد آن نوشته شده است. ما تلاش کردیم کلیات مستند این یک روز و نیم در فیلم حفظ شود و قصه بر مبنای آن پیش برود.
او همچنین به فضای باورپذیر فیلم اشاره کرد و گفت: ما برای نزدیک شدن به روایت مستند؛ نقش موسیقی را در «تنگه ابوقریب» کم کردیم.
این کارگردان همچنین گفت: ملکان یک آرتیست است و طرح این فیلم هم برای خودش است. وقتی این طرح را به من گفت تا پایان در همه موارد همراه ما بودند. حضور یک تهیهکننده آرتیست باعث میشود تا کیفیت کار این چنین بالا برود. سینمای ایران به چنین تهیهکنندههای آرتیستی نیاز دارد که دلشان برای فیلم بسوزد.
در ادامه سعید ملکان اظهار داشت: دو سال پیش با آقای توکلی موضوع بچههای گردان عمار را مطرح کردم و همراه با بچههای گردان، تحقیقات را انجام دادیم. این فیلم محصول یک تیم درجه یک و همراه بود که جایگزین هیچ کدامشان وجود ندارد. اعتمادی که آقای حسنی مدیر موسسه اوج و آقای والی نژاد هم به ما داشتند، خیلی کمک بزرگی بود. انگیزه همه ما برای ساخت فیلم این بود که چنین فیلمی به درد امروز ما میخورد. این تنگه، میتواند نماد خیلی چیزها باشد که به عقیده من همان وحدت ملی است. امروز ما باید وحدت ملیمان را حفظ کنیم.
سعید ملکان در پاسخ به پرسشی درباره بودجه «تنگه ابوقریب» گفت: بودجه این فیلم اندکی بیش از پنج میلیارد است.
حامد ثابت سازنده موسیقی متن فیلم در ادامه گفت: این فیلم بیست و دو دقیقه موسیقی دارد. برای تک تک لحظات فیلم برنامهریزی شده تا موسیقی بیاید و حتی برای بعضی صحنهها چند بار موسیقی ساخته شد.
همچنین جواد عزتی از بازیگران فیلم نیز گفت: این فیلم از آن دسته فیلمها بود که دوست داشتم خودم بازیگر آن نباشم و فیلم را ببینم و زار بزنم. این فیلم درمورد روزیست که در تاریخ دفاع مقدس گم شده است و حاصل ادای دین ما به چنین روزیست.
در ادامه محسن روزبهانی طراح جلوههای ویژه «تنگه ابوقریب» نیز در ادامه اظهار داشت: این فیلم سختترین تجربه کاری من بود. در این فیلم آرامش فوقالعادهای پشت صحنه فیلم وجود داشت. من صد و پنجاه فیلم جنگی کار کردم و این آرامش کمک کرد تا تجربهای به این سختی پیش برود.
حمیدرضا آذرنگ در ادامه نشست اظهار داشت: در این فیلم یک نظم فوقالعاده وجود داشت. در پایان کار گریم هر یک از ما، سه ساعت و نیم طول می کشید. این کار به شدت سخت بود.
امیر جدیدی هم گفت: ما با آقای توکلی در ابتدای فیلم به یک توافق رسیدیم و حرف زدیم و بعد از آن، فقط باید میجنگیدم. این کار فقط برایم بازیگری نبود و من بابتش جنگیدم.
مهدی پاکدل هم در این نشست گفت: دیروز در اکران مردمی فیلم «تنگه ابوقریب» دختر خانمی که متولد سال هشتاد بود به من گفت «من بعد از دیدن این فیلم جنگ هشت ساله را به عنوان بخشی از هویت ملیام پذیرفتم». فکر میکنم این هدف اصلی فیلم بود. کار من هم در این فیلم خیلی عجیب بود و واقعا یک کار بازیگری نبود، بلکه حقیقتا خود جنگ بود.
503