افزایش قیمت خودروهای ارزان وارداتی / راه نجات بازار خودرو چیست؟

فروش خودروهای وارداتی آغاز و قیمت آن‌ها اعلام شده است؛ اما قیمت اعلامی این خودروها نشان می‌دهد که واردات تاثیر مثبتی بر بازار نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی برای ثبت نام از ۲۳ مهر آغاز  و تا امروز ۲۵ مهر ماه ادامه خواهد داشت، خودروهایی که قرار بود با ورودشان به بازار سبب ایجاد آرامش و کنترل قیمت‌ها شوند، اما قیمت‌های اعلام شده برخی از این خودروها حکایت از داستان دیگری دارد.

بیشتر بخوانید: 

۸ خودروی وارداتی جدید در سامانه یکپارچه + عکس

طبق برنامه ریزی‌ها مبنا بر این بود تا خودروهایی با قیمت حداکثر ۱۰ یورو به کشور وارد شوند تا نهایتا با قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان در بازار داخل به فروش برسند.  طبق تبصره ۱اعلام شده در این سامانه قیمت فروش این خودروها محاسباتی علی الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … و در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

این درحالی است که ارزان‌ترین قیمت اعلام شده در سامانه  یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، مربوط به زوتی DL۵ با قیمت ۷۷۰ میلیون تومان بوده است که این نرخ، قیمت نهایی نبوده و ممکن تا زمان عرضه و تحویل به مشتری و احتساب مالیات ۴۰ درصد دچار تغییراتی شود.

همچنین قیمت هیوندای کرتا یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، هیوندای النترا یک میلیارد و ۶۰۰، فولکس‌واگن جتا VS۷ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان و کیا سلتوس با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدون در نظر گرفتن مالیات و سایر هزینه‌ها اعلام شده است.

با در نظر گرفتن این قیمت‌ها و احتمال مجدد افزایش قیمت‌های اعلام شده این خودرو، گویا واردات خودرو نیز راه نجاتی برای بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها نخواهد بود. بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو، در این باره اظهار کرد: بازار خودرو در حال حاضر درگیر ۳ مسئله کلان است که به بازار سیگنال مثبت و منفی می‌دهد، یکی از این عوامل بحث کلان سیاسی است؛ که شایعه و گمان‌هایی درباره توافق با کشورهای جهانی و کاهش قیمت ارز وجود دارد که با این اتفاق انتظار می‌رود خودرو ارزان شود.

وی افزود: عامل دوم بحث قیمت گذاری دستوری خودرو شکست است و قیمت خودرو باید آزاد شود. البته آزاد شدن قیمت خودرو در صورتی که بین عرضه و تقاضا فاصله باشد باز هم در بازار تاثیر منفی دارد.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عامل سومی که در بازار تاثیر گذار است، گفت: عامل دیگر متاثر در بازار واردات که تا به امروز در حد گرفتار درمانی بوده است. در این زمینه هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته و تنها سبب رکود بازار شده است.

صدرایی تصریح کرد: هر خبر و اقدامی درباره این عوامل ذکر شده صورت گیرد،‌ به طور مثال اگر خبری منتشر شود که دیگر توافقی صورت نمی‌گیرد یا واردات خودرو منتفی شده است، قیمت ها رشد کرده و بازار مجدد حرکت می‌کند،  اما تا زمانی که گفتار درمانی باشد بازار در رکود به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه در نقطه اقتصادی هستیم که برای رشد بازار نیاز به تورم داریم، گفت: تداوم این وضعیت در بازار خودرو سخت است و سبب زیان به خودروسازی کشور خواهد شد.

بازار راکد خودرو همچنان تشنه واردات

سپهر زنگنه کارشناس خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با ارزیابی روند اخیر بازار خودرو، اظهار کرد: در حال حاضر بازار خودرو کشور راکد است و مردم همچنان منتظر واردات هستند که روند این واردات نیز به صورت قطره‌چکانی پیش می‌رود، به‌عنوان مثال در سامانه یکپارچه، خریداران منتظر را همچنان امیدوار نگه می‌دارند و خبری از خودرو نیست، متاسفانه داده‌ای که نشان دهد این مسئله خوب پیش می‌رود یا خیر، به دست مردم نمی‌رسد.

وی افزود: اگر نوسانات قیمت ارز ادامه پیدا کند، شاهد رونق و تورم توأمان بازار هستیم زیرا در این بین ارز موتور محرک است.

زنگنه با اشاره به تاثیر واردات بر راکد ماندن بازار خودرو، عنوان کرد: واردات در راکد کردن بازار خودرو تنها ۳۰ یا ۴۰درصد تاثیر داشته و مهم‌تر از واردات که بر این بازار تاثیر ۶۰ تا۷۰درصدی داشته کاهش نوسانات ارزی بوده است که در این میان، ارز در همان بازه ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان مانده و دولت توانسته آن را حفظ کند.

کارشناس خودرو همچنین در واکنش به صحبت‌های اخیر علی آبادی، وزیر صمت مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت، بیان کرد: اصل ماجرا مسائل کلان است و خریداران یا دلالان به اینکه کدام نهاد مسئول است هیچ توجهی ندارند و هدف اصلی آن‌ها فقط کسب درآمد است.

وی ادامه داد: در این میان شورای رقابت کار خود را درست انجام نمی‌دهد، زیرا با توجه به اسمی که دارد باید درست رقابت کند اما در حال حاضر ما افزایش رقابتی از این شورا نمی‌بینیم و صرفا قیمت‌گذاری دستوری صورت می‌گیرد، آن هم در شرایطی که هر دو خودروساز بزرگ کشور زیان‌ده هستند و زیان خود را از خزانه تامین می‌کنند که این امر موجب تورم می‌شود.

کارشناس خودرو با ارائه راهکار مناسب برای بهبود بازار خودرو کشور عنوان کرد: تنها راهکار مناسب، واردات خودروهای دست دوم است و تمام کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه که وضع بهتری هم از ما دارند نسبت به این کار اقدام می‌کنند، چرا که واردات خودروی دست دوم امری مجاز بوده و تعرفه آن نیز کم است.

به گزارش گروه ایسکانیوز، مدت زمان زیادی است که بازار خودرو با مشکلات متعددی از جمله افزایش قیمت ناگهانی و بعد از آن رکود دست و پنجه گرم می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود وزارت صمت و مسئولان مربوط به این امر به فکر اساسی برای رفع مشکلات این بازار و قیمت گذاری خودرو باشند

انتهای پیام/

کد خبر: 1202338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =