هوش مصنوعی به کمک جراحی آندوسکوپی می‌آید

محققان ژاپنی از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر آندوسکوپی و کمک به جراحی در زمان واقعی بهره می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سیستم«اورکا آلفا» توسط یک استارتاپ مستقر در توکیو به نام Anaut توسعه یافته است. این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی تصاویر گرفته شده توسط آندوسکوپ در داخل بدن را تجزیه و تحلیل می‌کند و محل بافت مورد نظر را با رنگ آبی روی یک مانیتور نشان می‌دهد.

به دلایل ایمنی، استفاده از کمک‌های جراحی مبتنی بر هوش مصنوعی تا همین اواخر به تصویربرداری تشخیصی قبل از جراحی و برخی کاربردهای دیگر محدود شده بود. آنات در ژوئن گذشته از وزارت بهداشت ژاپن برای تائید استفاده از اورکا در روش‌های جراحی درخواست کرد و در تائیدیه آن را دریافت کرد. این شرکت در ابتدا سیستم را به 100 بیمارستان در ژاپن عرضه خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت آنات می‌گوید: ما می‌خواهیم خطاهای شناختی را در حین جراحی کاهش دهیم و عملیات جراحی را ایمن‌تر کنیم.

در روش‌های آندوسکوپی، جراح یک آندوسکوپ - لوله‌ای با دوربین و نور در نوک آن - از طریق یک سوراخ کوچک روی شکم وارد می‌کند. این به جراح اجازه می‌دهد تا داخل بدن بیمار را ببیند و بدون ایجاد برش‌های بزرگ اقدامات پزشکی را انجام دهد. در مقایسه با جراحی معمولی شکم، این فرآیند خطرات را برای بیمار کاهش می‌دهد و زمان بهبودی را سرعت می‌بخشد.

بر اساس گزارش انجمن جراحی آندوسکوپی ژاپن، تعداد اعمال آندوسکوپی در ژاپن از حدود 50 هزار در سال 2000 به 300 هزار در سال 2021 افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟

با این حال، این روش جراحی نیازمند سطح بالایی از مهارت و تجربه برای شناسایی دقیق اندام‌هایی است که می‌توانند در طول یک عمل حرکت یا تغییر شکل دهند. از این رو، آنات سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کمک به جراحان در انجام این کار توسعه داد. این شرکت یافته‌های خود را در مورد عملکرد سیستم در کنفرانس‌های پزشکی در آمریکا و هلند بین آوریل و ژوئن ارائه خواهد کرد. همچنین درخواست مجوز برای بازاریابی این سیستم در خارج از کشور خواهد کرد و به دنبال بازارهایی برای محصول خود در آمریکا، آسیا و جاهای دیگر خواهد بود.

حجم عظیمی از داده‌های ویدئویی جراحی، کلید توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی جراحی با دقت بالا را دارد. ژاپن گنجینه بزرگ‌تری از چنین داده‌هایی نسبت به سایر کشورها دارد. به طور مثال، آنات از حدود 2 هزار فیلم جراحی که توسط 25 بیمارستان تهیه شده بود استفاده کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =