تشکل‌های دانشجویی حامی می‌خواهند / توان دانشجویان صرف گرفتن بودجه می‌شود؛ نه فعالیت اثرگذار

دبیر تشکل دانشجویی نسل آفتاب دانشگاه آزاد البرز با انتقاد از فرآیند طولانی و فرسایشی گرفتن بودجه مطرح کرد: دانشجویان باید توان و انرژی خود را صرف فعالیت‌های موثر و عمیق کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های فوق برنامه در دانشگاه‌ها در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و علمی توسط تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود. در این راستا از کارکردهای مهم جنبش دانشجویی می‌توان به پرورش و تربیت نیروی تشکیلاتی برای پست‌های مدیریتی در آینده، تقویت روحیه فعالیت دسته جمعی، عمق بخشی به تفکرات دانشجویان و غیره... اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد

از سوی دیگر از آن جا که عمده فعالیت تشکل‌های دانشجویی در محیط دانشگاه انجام می‌شود؛ باید پذیرفت که هرگونه ضعف و قوتی در آن نیز متأثر از تصمیمات، سیاست گذاری‌ها، حمایت و عدم حمیات مسئولان دانشگاهی است. به اعتقاد برخی از کارشناسان یا فعالان حوزه دانشجویی، اثرگذاری تشکل های دانشجویی در سال‌های اخیر و با گذشت زمان کاهش یافته است. این موضوع نیز علل مختلفی دارد.

در این ارتباط متین جمالی دبیر تشکل دانشجویی نسل آفتاب دانشگاه آزاد اسلامی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مشکلات تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت همیشه وجود داشته و در آینده نیز باقی خواهد ماند، گفت: البته مشکلات مالی و بودجه‌ای عمده مشکل برای فعالیت فوق برنامه‌ای دانشجویان است.

تشکل‌ها برای فعالیت اثربخش نیازمند بودجه هستند

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی برای تاثیر گذاری باید طولانی مدت و مستمر باشند، گفت: بنابراین باید برای انجام این فعالیت‌های فرهنگی_دانشجویی باید هزینه کرد. ولی متاسفانه برخی از معاونان فرهنگی به این موضوع توجهی نمی‌کنند. معاون فرهنگی دانشگاه البرز نیز اعتقادی به فعالیت‌های طولانی مدت و تامین هزینه و بودجه مالی برای تشکل‌های دانشجویی ندارد. در نتیجه ما برای فعالیت مشکل داریم.

جمالی با بیان اینکه متاسفانه تشکل‌های دانشجویی نماینده‌ای در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی البرز ندارند، ادامه داد: به این معنا که ما برنامه‌ای را طرح ریزی می‌کنیم و بودجه ای را برای آن در نظر می‌گیرد. این طرح برای تایید و دریافت بودجه به هیئت نظارت می‌رود ؛ اما ما نماینده‌ای نداریم که از این طرح دفاع کند یا آن را تشریح کند. تنها نمانیده تشکل‌های دانشجویی، معاونت فرهنگی به عنوان دبیر این هیئت است که خودش مخالف اختصاص بودجه به تشکل‌ها است. در کل می‌توان گفت نحوه ارائه طرح در شورا فرهنگی و هیئت نظارت بسیار مهم است.

این فعال دانشجویی با انتقاد از روند طولانی انجام فعالیت‌های اداری در معاونت فرهنگی دانشگاه بیان کرد: ما برای گرفتن هر امضا از معاونت فرهنگی یا مجوز برای دعوت مسئولی به دانشگاه یا برگزاری یک برنامه مناسبتی حداقل یک تا دو هفته باید منتظر بمانیم. این مختص نامه‌های کتبی نیست؛ بلکه حتی نامه های اتوماسیون نیز به این گونه است.

وی گفت: البته مشکلات صرفا محدود به بودجه نیست؛ بلکه مسئولان دانشگاه نیز بهایی به فعالیت تشکل‌های دانشجویی نمی‌دهند. به عنوان مثال رئیس دانشگاه سال گذشته به مناسبت روز دانشجو با دانشجویان نشستی داشت و تا الان دیگر جلسه ای با ما برگزار نکرده است.

داشتن دفتر به هویت‌بخشی تشکل‌های دانشجویی کمک می‌کند

جمالی با بیان اینکه داشتن دفتر و مکانی مناسب برای فعالیت یا گرد هم آمدن اعضای شورای اصلی تشکل یک ضرورت است، گفت: به عقیده من امکانات مانند دفتر باعث نظم بخشی به فعالیت های دانشجویان می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر تشکل دانشجویی نسل آفتاب اتاقی به عنوان دفتر در اختیار دارد که فقط ۳ نفر در آن جا می‌شوند. مساحت این دفتر متناسب با جمعیت و اعضای شورای مرکزی نیست. به عنوان مثال ما حتی نمی‌توانیم یک جلسه با حضور اعضا برگزار کنیم چرا که دفتر کوچک است و نفرات جا نمی‌شوند. البته گاهی نیز مجبور می‌شویم در راهرو دانشگاه صندلی بچینیم و جلسه را به صورت عمومی و با چاشنی رفت و آمد سایر دانشجویان برگزار کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت نظارت دانشگاه، مسئولان باید متناسب با اعضا به تشکل های دانشجویی دفتر بدهند. ما حدود یکسال است که تلاش می‌کنیم تا دفتر مناسبی را از معاونت فرهنگی بگیریم ولی آنان موافق نمی‌کنند.

جمالی گفت: در حال حاضر تشکل نسل آفتاب برای فعالیت و حفظ بقا در حال جنگیدن است تا بتوانند بودجه یا امکانات دریافت کند. ولی سوال اصلی اینجاست که آیا ما نباید این توان و انرژی را صرف فعالیت‌های موثر و عمیق کنیم؟

تشکل‌ها فقط حق فعالیت فرهنگی و تبلیغاتی ندارند

دبیر تشل دانشجویی نسل آفتاب دانشگاه آزاد اسلامی البرز با تصریح بر اینکه به ما اجازه تبلغات برای جذب دانشجویان یا برگزار مراسمات را نمی‌دهند، گفت: ما حتی اجازه نداریم یک بنر در محیط دانشگاه نصب کنیم و مرتبا به ما می‌گویند تبلیغات فقط باید به صورت مجازی باشد. چرا که تبلیغات مجازی نیاز به بودجه ندارد.

وی ادامه داد: فعالیت تشکل‌های دانشجویی محدود به یک حوزه نیست؛ بلکه آنان می‌توانند در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی فعالیت کنند. ولی متاسفانه به ما می‌گویند که فقط اجازه فعالیت سیاسی دارید و حق انجام فعالیت فرهنگی و اجتماعی ندارید. این موضوع برخلاف قوانین و اساسنامه مصوبه اداره تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی است.

جمالی افزود: اگر ما فقط برنامه های خشک سیاسی برگزار کنیم، در جذب دانشجویان علمکردی مناسبی نخواهیم داشت. علاوه بر آن؛ مگر چند مناسبت سیاسی مانند انتخابات در سال برگزار می‌شود که ما در این حوزه فعالیت کنیم.

تکثر تشکل‌های دانشجویی آری یا خیر

این فعال دانشجویی با اشاره به تاسیس ۳ تشکل دانشجویی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی البرز بیان کرد: تشکل نسل آفتاب به علت اینکه اولین تشکل در این دانشگاه است، تمام تلاش خود را می‌کند که به تشکل‌های نوپا کمک کند. چرا اگر آنها فعالیت قوی و موثری داشته باشند، تیم تشکلی _ دانشجویی دانشگاه قوی خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تکثر تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها را مفید می‌دانید یا خیر، اضافه کرد: من مخالف تاسیس بی رویه تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه هستم. البته اگر افراد شایسته، آشنا با فعالیت‌های تشکیلاتی و علاقمند به فعالیت های دانشجویی و دغدغه مند باشند، این تکثر تشکل‌ها خوب است.

جمالی درباره برگزاری انتخابات بیان کرد: انتخابات چند روز گذشته با شرکت کاندیدا و رای دانشجویان شرکت کننده برگزار شد. این انتخابات با نظارت مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی البرز و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =