اقتصاد منبع‌بنیان قابلیت ادامه حیات ندارد

مدیر کارخانه نوآوری درخشان یزد گفت: اقتصاد منبع‌بنیان قابلیت ادامه حیات ندارد، بنابراین حرکت کشور به سمت دانش بنیان اهمیت بالایی دارد که می‌تواند به صورت مبنایی مسائل اقتصادی را تغییر دهد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، جمال کدخداپور صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه در کارخانه‌ نوآوری درخشان یزد گفت: راهکار اساسی‌ بیشتر مسائلی که مردم در حوزه اقتصاد با آن روبرو هستند،‌ تولید است و کشوری که بتواند ارزش افزوده قابل توجهی را در حوزه تولید به دست بیاورد در مقابل تکانه‌های اقتصادی می‌تواند تاب آوری خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی کارخانه‌ها که مدعی تولید هستند محصولات خود را به نرخ ارز آزاد به مردم ارائه می‌کنند در حالی که انرژی و نیروی کار و... آنها در داخل تأمین می‌شود و واقعیت این است که بسیاری از صنایع مونتاژ کار هستند و زیرساخت‌های محصول خود را در خارج کشور تأمین می‌کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری و مدیر کارخانه نوآوری درخشان یزد با اشاره به شروع حرکت کشور به سمت افزایش ارزش افزوده ایجاد شده روی کالاها گفت: اینکه ۴ درصد تولید ناخالص از محل دانش بنیان اتفاق بیفتد یک سیاست‌گذاری بزرگ در کشور است و در این زمینه حرکت خوبی در کشور شروع شده است.

کدخداپور با اشاره به لزوم حرکت کشور به سمت دانش بنیان گفت: اقتصاد منبع‌بنیان قابلیت ادامه حیات را ندارد و ارائه یارانه‌های مختلف انرژی، سوخت و... به تولیدکننده در قالب این اقتصاد اثرات تورمی قابل توجهی دارد، بنابراین حرکت کشور به سمت دانش بنیان اهمیت بالایی دارد که به صورت مبنایی مسائل اقتصادی را تغییر می‌دهد و با تحقق آن از واردکننده به تولیدکننده تبدیل می‌شویم که تعیین‌کننده قیمت محصول و فعالیت در بازارهای جهانی است.

وی ادامه داد: ما باید حیاتی بودن حوزه دانش بنیان کشور را برای جامعه تبیین کنیم چرا که نیاز به دانش بنیان امری نیست که بتوان گفت بر نیازی دیگر ترجیح دارد بلکه یک نیاز فوری و حیاتی است و مرکز نوآوری درخشان نیز با این هدف در زمینه تحقق حرکت کشور به سمت دانش‌بنیان قدم برداشته است.

مدیرعامل منطقه ویژه‌ علم و فناوری استان یزد با بیان اینکه کارخانه نوآوری درخشان نیاز به مقدمات و زیرساخت‌هایی دارد، ادامه داد: این کارخانه در حال بهبود فضای کسب و کارهای نوپا و نوآورانه است بنابراین با توجه به اینکه کسب و کارهای نوپا زیرساخت استانداردی باید داشته باشند سعی کردیم که این شرایط برای افراد شاغل در این محل فراهم شود.

وی ادامه داد: زیرساخت اساسی افراد و شرکت‌های فعال در حوزه دانش بنیان، اینترنت پرسرعت با کیفیت بالاست که با پیگیری‌های انجام شده فیبرنوری در اختیار آنها قرار دارد و امنیت منابع و اطلاعات آنها نیز فراهم شده است و این مرکز شرکت‌های حاضر در این محل را از حالت گوشه‌نشینی به صورت کسب و کارهای رسمی درآورده است که می‌توانند با این رسمیت‌یافتن تعاملات خود را انجام دهند.

کدخداپور کمک به ایجاد شبکه ارتباطاتی برای کسب و کارهای نوپا و نوآورانه را از دیگر اقدامات کارخانه ‌نوآوری درخشان یزد نام برد و افزود: وقتی مجموعه‌ای با افراد و تخصص‌های مختلف در کنار هم قرار می‌دهیم با هم هم افزایی می‌کنند و برگزاری رویدادها و نشست‌های تخصصی برای آنها منجر به توسعه بازار این کسب و کارها می‌شود.

وی کمک به دیده‌شدن کسب و کارهای نوپا و نوآورانه را از دیگر اقدامات مرکز نوآورانه درخشان عنوان کرد و افزود: سعی کردیم با رصد رویدادهای مختلف و حضور کسب و کارهای نوپا در آنها به دیده شدن آنها کمک کنیم، که نمونه آنها برگزاری نمایشگاه آباد ایران در کارخانه نوآوری درخشان بود داشتیم که مورد بازدید 3 هزار نفر قرار گرفت و 70 غرفه با حضور شرکت‌های دانش بنیان خلاق و نوآور از کشور در این محل برپا شد.

مدیر کارخانه نوآوری درخشان یزد با اشاره به اینکه کسب و کارهای فعال در این مرکز می‌توانند به شبکه خدمات متصل شوند و از مشاوره‌های حقوقی، مالی و... برای رشد خود بهره‌مند شوند، ادامه داد: مرکز نوآوری درخشان یزد توانسته با ایجاد زیرساخت و بهبود فضای کسب و کارهای ‌نوپا و نوآور حرکت کشور را به سمت دانش بنیان تسهیل کند.

وی گفت: در حال حاضر 10 شرکت دانش بنیان و 70 نخبه و صاحب ایده در فضای اشتراکی مرکز نوآوری و در مجموع 150 نفر در حوزه دانش‌بنیان در مرکز نوآوری درخشان فعالیت می‌کنند و به زودی با افزوده شدن 500 متر به فضای این کارخانه، تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه و فعالان در حوزه دانش بنیان در این مرکز به 250 نفر خواهد رسید.

کدخداپور با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی در کارخانه نوآوری درخشان یزد گفت: نبود سیستم سرمایشی گرمایشی مناسب، عدم وجود پارکینگ مسقف در این مرکز، نبود محوطه‌سازی وجود معارض از جمله مشکلات کارخانه نوآوری درخشان یزد است که می‌تواند فعالیت کار و کسب‌های نوپا در این مرکز را تحت تأثیر قرار دهد.

خبرنگار: فاطمه صادقیان

انتهای خبر/

کد خبر: 1230628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =