۶ سال زندان برای استاد دانشگاه ژاپنی به اتهام جاسوسی/ ۱۶۰۰ نفر با امضای طومار، خواستار آزادی وی شدند

یک استاد چینی دانشگاه ژاپن به اتهام جاسوسی به ۶ سال زندان محکوم شد. ۱۶۰۰ نفر از دانشگاهیان با امضای طومار، خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،رسانه‌های ژاپن اخیرا خبری مبنی بر زندانی شدن یک استاد چینی دانشگاه هوکایدو در ژاپن منتشر کردند. دانشگاهیان ژاپنی معتقدند که هیچ مدرکی دال بر اتهامات جاسوسی وجود ندارد و این اقدام ضربه شدیدی به جریان‌های علمی دوجانبه این کشورها وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

صعود چینی‌ها در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی، چالش حکمرانان قدیمی علم

پروفسور یوان ککلین که به ۶ سال زندان محکوم شده است، پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ وقتی برای مراسم تشییع جنازه مادرش به چین رفته بود، بازداشت شد. وی ۲۵ سال در حوزه سیاست آسیای شرقی دانشگاه‌ ژاپنی تدریس کرده و نخستین استاد چینی است که در یک دانشگاه ژاپنی تدریس داشته است.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری این وزارتخانه در پاسخ به سوالی در مورد یوان گفت؛ فقط می‌توانم بگویم که چین کشوری است که به حاکمیت قانون احترام می‌گذارد و به پرونده‌هایی از این دست را مطابق قانون رسیدگی می‌کند.

کارشناسان معتقدند که این حادثه هر گونه امیدی برای تقویت روابط دانشگاهی بین چین و ژاپن را از بین می‌برد. گروهی از دانشگاهیان، سایتی به نام «Save Yuan Keqin» راه‌اندازی کرده و خواستار آزادی فوری وی شدند. هدف از تاسیس این سایت، افزایش آگاهی در مورد بازداشت یوان در چین و درخواست حمایت از او عنوان شده است. حدود هزار و ۶۰۰ نفر با امضای طومار، خواستار آزادی فوری یوان شدند.

سابقه طولانی دستگیری استادان در چین

پیش‌تر هم چند استاد چینی مشغول به کار در ژاپن در سفر به چین، بازداشت شده بودند. برای مثال می‌تواند به هو شییون استاد زبان چینی در دانشگاه کوبه گاکوین ژاپن، فن یانتائو استاد چینی دانشگاه آسیای ژاپن و کارشناس حقوق و سیاست بین‌الملل و ژو جیانرونگ استاد دانشگاه تویو گاکوئن توکیو اشاره کرد.

علاوه بر استادان چینی، تاکنون چندین دانشمند ژاپنی هم در چین بازداست شده‌اند. برخی منابع مدعی هستند که تاکنون نزدیک به ۲۰ استاد چینی مشغول به کار در دانشگاه‌های ژاپن دستگیر شده‌اند.

برای مثال نوبو ایواتانی محقق ژاپنی است که به عنوان کارشناس درگیری چین و ژاپن در سال‌های ۱۹۳۷-۱۹۴۵ فعالیت می‌کرد. وی در سفری به چین در سال ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی بازداشت شد. البته وی یک ماه بعد آزاد شد.

هیدجی سوزوکی شهروند ژاپنی هم در سال ۲۰۱۶ در یک سفر کاری به چین دستگیر شده و به اتهام جاسوسی در چین ۶ سال زندانی شد. او یکی از ۱۷ تبعه ژاپنی است که از سال ۲۰۱۵ به این اتهامات بازداشت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =