مالکیت فکری در ایران نقص قانونی ندارد/ ضرورت فرهنگ‌سازی برای ثبت ایده‌ها

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم معتقد است که مالکیت فکری در ایران بیشتر از آنکه نقص قانونی داشته باشد، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

امید رضایی فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که مالکیت فکری در ایران نیازمند فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: برخی صنایع بزرگ و دانشگاه‌ها با وجود این که بسترهای قانونی مناسبی برای مالکیت فکری وجود دارد، حتی تمایلی به ثبت ساده ایده‌های خود ندارند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: لازم است فرهنگ ثبت مالکیت فکری در صنایع بزرگ ترویج داده شود. مشکلاتی هم در سرمایه‌گذاری در این حوزه و امکان خرید و فروش وجود دارد. همچنین با وجود کارهایی که در بورس ایده انجام شده، باز هم نیاز است کارهای بیشتری انجام شود.

وی گفت: وزارت علوم در حال رایزنی با وزارت دادگستری، قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد برای امضای تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه حمایت از ثبت مالکیت فکری و اتصال قوی‌تر در تجاری‌سازی یافته‌های مالکیت فکری است. البته این موارد نیازمند اختصاص ردیف‌های اعتباری جدید بوده که در برنامه هفتم توسعه اقداماتی برای آن انجام شده است.

رضایی فر با اشاره به این که یارانه مالکیت فکری در این راستا در آیین‌نامه حمایت‌ از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین گنجانده شده است، تصریح کرد: هدف از این یارانه حمایت از افرادی است که یک طرح صنعتی یا ثبت اختراع انجام می‌دهند و متصل کردن آن‌ها به صنایع است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: مشکلات ایران در زمینه مالکیت فکری به بیشتر از آنکه به بستر قانونی مربوط باشد، به فرهنگ و نحوه استفاده از قوانین برمی‌گردد. برای مثلا شوراهایی برای رفع اختلاف در پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده‌اند که یکی از موضوعات فعالیت‌ آن‌ها مالکیت فکری است‌.

وی در پایان اظهار کرد: رایزنی‌هایی با قوه قضائیه انجام داده‌ایم که پشتیبانی‌های قضایی ویژه برای کسانی که مورد سرقت ادبی، هنری یا صنعتی قرار گرفته‌اند، در نظر گرفته شود. برای نخستین بار این تعاملات جدی بین وزارت علوم و قوه قضائیه تعریف شده است‌.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160841

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =