لابی اسراییل مانع تلاش آمریکا برای توقف جنگ غزه است/  کاهش شانس انتخاب مجدد بایدن در صورت فشار بر نتانیاهو

کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز با بیان اینکه دولت بایدن تحت فشار ترقی‌خواهان درون حزب دموکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه است، اظهار کرد: قدرت لابی اسراییل در آمریکا تاکنون مانع از بروز هرگونه شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد جنگ فعلی شده و اجازه تلاش برای برقراری آتش‌بس را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در حالی که به گفته رسانه‌ها و کارشناسان غربی حمایت مردم آمریکا از فلسطینی‌ها روز به روز در حال افزایش است، اما در مقابل حمایت‌های همه جانبه دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی نیز همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که حتی گفته می‌شود مدیریت میدان توسط نیروهای آمریکایی انجام می‌شود. همزمان گروه‌های مختلف مقاومت به حملات خود علیه منافع و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه ادامه می‌دهند و همین مسئله نگرانی فزاینده‌ای در بین مقامات آمریکایی ایجاد کرده است. اما آنچه جدای از جنگ تمام عیار در غزه اهمیت دارد، همراه شدن افکار عمومی دنیا با مردم فلسطین و آگاه شدن آنها از عمق جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است. پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در گفتگو با ایسکانیوز به ارائه تصویر شکل گرفته اخیر از اسرائیل در اذهان آمرکایی‌ها پرداخت.

بیشتر بخوانید:

تمایل دموکرات‌ها مبنی بر بی‌طرفی آمریکا در جنگ غزه / توصیه‌های اوباما تاثیری بر حمایت واشنگتن از اسرائیل نخواهد داشت

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- آیا مردم آمریکا از اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد خبر دارند و آیا آنها می‌توانند فشار بیشتری بر دولت آمریکا برای توقف جنگ ایجاد کنند؟

با وجود تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از پوشش مستقیم وقایع در نوار غزه، اکثر مردم آمریکا از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آگاه هستند. با این حال، در مورد این موضوع نیز مانند همه مسائل دیگر اختلافات سیاسی در ایالات متحده نشان دهنده تفاوت در منابعی است که مردم اخبار، اطلاعات و نظرات افراد با گرایش‌های سیاسی مختلف را دریافت می‌کنند؛ به ویژه منابعی که دارای گرایش‌های حزبی هستند. احتمالا بسیاری از افرادی که به عنوان جمهوری خواه شناخته می‌شوند، از گستره کامل فاجعه غزه آگاه نیستند و اساسا روایت اسرائیلی از وقایع را می‌پذیرند. دولت بایدن به شدت تحت فشار ترقی خواهان درون حزب دموکرات است که خواهان آتش بس هستند. اما قدرت شناخته شده لابی اسراییل در سیاست آمریکا تاکنون مانع از بروز هرگونه شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد جنگ فعلی شده است.

- به نظر شما دولت آمریکا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین را متوقف کند؟

قطعا دولت بایدن از اسرائیل می‌خواهد که دست از افراط بردارد و به ویژه استفاده بی رویه از زور را که باعث تلفات و رنج بسیاری در غزه شده است را محدود کند. رئیس جمهور بایدن به طور فزاینده‌ای در این زمینه صریحتر شده است. اما دولت‌های اسرائیل به دلیل چندین دهه سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل شرطی شده و به این باور رسیده‌اند که می‌توانند تا حد زیادی توصیه‌ها و اصرارهای ایالات متحده را نادیده بگیرند بدون اینکه هزینه زیادی برای انجام این کار بپردازند. ظاهرا بایدن بر این باور است که فشار بر اسرائیل برای پرداختن بهای اقداماتش و ایجاد تغییر رفتار از نظر سیاسی برای او و شانس انتخاب مجددش در انتخابات مضر است.

- تحلیل خود جنابعالی از آینده جنگ غزه چیست و فکر می‌کنید چه روزهایی در انتظار خاورمیانه خواهد بود؟

رویدادهای ماه گذشته احتمال تداوم خشونت و رنج در مناقشه اسرائیل و فلسطین را بسیار افزایش داده است. حتی اگر اسرائیل به جایی برسد که اعلام کند به هدف خود یعنی «نابودی» حماس دست یافته است، نمی‌تواند حماس را به عنوان یک جنبش ملی گرایانه و کانون خشم علیه اشغال و محاصره نابود کند. اکنون خشم و انزجار بیشتری علیه اسرائیل به وجود خواهد آمد؛ زیرا این همه مرگ و ویرانی جدید بر ساکنان غزه وارد کرده است. این خشم و عصبانیت، به شکل‌های خشونت‌آمیز دیگری ظهور خواهد کرد. حتی اگر حماس هم این کار را نکند، گروه‌های دیگری دست به اقدام علیه اسرائیل خواهند زد.

اگرچه شنیدن صحبت‌های تازه درباره لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین به عنوان تنها راه برای توقف چنین خشونت‌هایی در آینده خوب است، اما تا زمانی که چیزی شبیه به دولت کنونی اسرائیل در اسرائیل در قدرت باشد، هیچ تعیین سرنوشتی برای فلسطینیان وجود ندارد و بنابراین هیچ راه حلی برای مناقشه وجود نخواهد داشت.

- با این مسئله موافق هستید که تصویر اسرائیل و افسانه شکست ناپذیری آن به پایان رسیده است؟

افراد مختلف تصاویر متفاوتی از اسرائیل دارند و برای بسیاری از مردم، وقایع اخیر تنها این تصاویر را برجسته می‌کند. برای برخی از مردم، اسرائیل کشور کوچکی است که اعراب آن را تهدید به نابودی می‌کنند. از نظر برخی دیگر، این کشور از نظر نظامی قدرتمندترین کشور در منطقه است که از قدرت خود در راه های غیرانسانی برای سرکوب فلسطینیان بی‌گناه استفاده می‌کند. احتمالا تنها تغییر در تصویر کلی این است که آنچه حماس توانست با حمله غافلگیرانه در 7 اکتبر انجام دهد، برآورد اکثر مردم از توانایی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل را کاهش داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =