گروسی: پیشنهادی برای ادامه همکاری به ایران ارائه دادم

نشست خبری مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران در شهر اصفهان با یکدیگر رایزنی کردند.

پس از این دیدار اسلامی و گروسی جهت پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

در ابتدا اسلامی در خصوص این دیدار و رایزنی‌ها گفت: ما گفتگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم. ما در اسفند گذشته در تهران بیانیه‌ای به صورت مشترک منتشر کردیم که گرچه بدخواهان ایران از تعاملات ایران با آژانس ناخرسندند و تشکیک می‌کنند و با سیاه نمایی سعی دارند این اقدامات را کم ارزش جلوه دهند، اما من و آقای گروسی اعتقاد داریم این بیانیه مبنای خوبی برای مناسبات است. ما این خط مبنا را به عنوان نقشه راه در مذاکرات این دوره تعیین کردیم.

وی افزود: ما در این مذاکرات بیانیه مارس را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم. گرچه این ملاحظه وجود داشت که به دلیل شرایط حادث شده یک مقدار حرکت‌ها کند شد و دو طرف ناخرسند بودیم اما امروز این امیدواری ایجاد شد که خط مبنا را تعیین کنیم.

اسلامی همچنین اظهار داشت: بر مبنای بیانیه مشترک، در سه بخش تعاملات خود با آژانس را دنبال می‌کنیم. بخش اول موارد گذشته است، اینها شرایط خاص خودش را دارد و حاصل موارد سیاسی و بیرونی است و با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در بخش اول موضوع مهم دو مکان باقی مانده است. ما قبلا ۴ مکان داشتیم و با تعاملات موضوع دو مکان بسته شد. موضوع دو مکان باقی مانده در چارچوب تعیین شده را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش دوم مربوط به وضعیت موجود است که در شرایط موجود برای تداوم دانش و ملاحظات آژانس برنامه داشته باشیم و برای کاستی‌ها گام‌های مشخصی را احصا کنیم و برای اقدامات هماهنگ در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی اقدامات لازم را انجام دهیم.

اسلامی گفت: بخش سوم مربوط به مدیرکل آژانس و شخص آقای گروسی برای برداشتن گام‌ها به سمت آینده است. نقشی که مدیرکل آژانس برعهده دارد و می‌تواند به عنوان تسریع و تسهیل کننده برای برداشتن موانع و حل کردن مسائل در چارچوب غیر سیاسی اجرا کند.

وی خاطر نشان کرد: توافق کردیم که برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین طرفین، آقای کمالوندی و آپارو با هم بنشینند و روی زمان بندی‌ها کار انجام دهند و اکنون دارند رایزنی می‌کنند تا نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. این آغاز یک فرایند است.

اسلامی در ادامه تاکید کرد: موضوع مهم برای ما این است که القائات خصمانه علیه برنامه صلح آمیز ایران را که منشا آن رژیم صهیونیستی است، مراقبت کنیم در تعاملات ایران و آژانس تاثیرگذار نباشد.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: این موضوع اهمیت دارد زیرا آنچیزی که در رسانه‌ها بیان می‌شود برخواسته از القائات رژیم صهیونیستی است. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم به جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از نخبگان این ماهیت را معرفی کردند، ما باید توجه کنیم که همین رژیم پشتیبان جریانات علیه ایران بوده و نباید ملاک پیگیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد.

اسلامی افزود: به همین دلیل توافق کردیم که اینها تفکیک شوند، گذشته، حال و آینده. ما هماهنگ به سوی آینده مشترک و پرتعامل گام خواهیم برداشت.

گروسی: پیشنهادی برای ادامه همکاری به ایران ارائه دادم

امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران در شهر اصفهان با یکدیگر رایزنی کردند.

پس از این دیدار اسلامی و گروسی جهت پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

گروسی در نشست مشترک با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص رایزنی‌ها گفت: امروز افتخار بزرگی است در شهر اصفهان حضور دارم. من طی دوره حضورم، روز گذشته در تهران نشست‌های مهمی را با وزیر و معاونش داشتم و اکنون در فرآیند حساسی قرار داریم. دیشب و امروز هم رایزنی‌های فشرده‌ای را جهت اتخاذ گام‌های متقابل داشتیم.

وی ادامه داد: بیش از یک سال قبل ما برای صدور بیانیه توافق کردیم تا مسیر آینده را مشخص کنیم، آن سند مهم بود. این سند همچنین اشاره دارد به آنچه که نیاز است برای حل و فصل مسائل باقی مانده و مشخص می‌کند گام‌های اضافی که طرفین باید بردارند. علی رغم کاستی‌ها گام‌ها پیشتر برداشته شده و مفاد سند معتبر است. ما نیاز است که گام‌های عملیاتی را برداریم و من پیشنهادی را به ایران ارائه دادم. تیم‌های طرفین در نشست جداگانه‌ای در حال تعریف گام‌های تکمیلی هستند.

کد خبر: 1229778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =