اولین پرتاب موفقیت آمیز و تجاری «فالکون هوی»

موشک «فالکون هوی» در اولین پرتاب تجاری خود ماهواره « Arabsat-6A» را با موفقیت در مدار قرار داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، موشک «فالکون هوی» متعلق به شرکت خصوصی و آمریکایی « SpaceX» در اولین پرتاب تجاری خود از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا، ماهواره « Arabsat-6A» را با موفقیت در مدار قرار دهد.

سال گذشته شرکت « SpaceX» اعلام کرده بود که نخستین موشک تجاری جهان را با نام «فالکون هوی» را با هزینه 90 میلیون دلاری ساخته و آنرا با موفقیت آزمایش کرده است این موشک توانایی حمل 63.8 تن بار را دارد.

فالکون هِوی یا فالکون سنگین (به انگلیسی: Falcon Heavy) که به اختصار (FH) نیز نامیده می‌شود، یک پرتابگر فضایی طراحی شده و توسعه داده شده توسط اسپیس‌اکس است. این پرتاب‌گر مشتق شده از فالکن ۹ بوده و دربرگیرندهٔ یک فالکن ۹ به عنوان قسمت مرکزی و دو بوستر تشکیل‌شده از مرحلهٔ اول فالکن ۹ است. این کار محمولهٔ قابل حمل توسط این راکت به مدار LEO را تا ۶۳٫۸۰۰ کیلوگرم (در شرایطی که تمام سوخت مصرف شده و بوسترها بازیابی نشوند) افزایش می‌دهد. این پرتاب‌گر از ابتدا با در نظر داشتن مأموریت‌های حامل انسان به فضا طراحی شد و می‌تواند برای مأموریت‌های حامل افراد به ماه یا مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

نخستین پرواز این موشک در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۸ ساعت ۳:۴۵ عصر EST با موفقیت انجام شد. دو بوستر کناری با موفقیت بازیابی شدند، اما مرحله‌ی اول قسمت مرکزی در مسیر بازگشت دچار نقص فنی شد و با سرعت بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت به سطح اقیانوس در کنار کشتی درنظرگرفته‌شده برای فرود برخورد کرد. محمولهٔ آزمایشی این پرتاب که در یک مدار بیضی‌شکل حول خورشید قرار گرفت، خودروی شخصی ایلان ماسک از نوع تسلا رودستر می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001910

وب گردی

وب گردی