مقرهایی که نماد اتحاد و همدلی شدند

دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس 7 قرارگاه جهادی فرعی در استان خوزستان به هموطنان مناطق سیل زده خدمات متنوعی ارائه می کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی که با سرمایه مردمی توسعه یافته است، همواره در کنار رسالت علمی و نخبگانی خود، به رسالت اجتماعی و حضور در بدنه جامعه توجه ویژه ای داشته است. پس از اعلام هشدار مدیریت بحران استان خوزستان مبنی بر احتمال وقوع سیلاب در این استان، دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس قرارگاه جهادی به کمک مردم در مناطق سیل زده شتافت.

علاوه بر قرارگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان که ریاست آن بر عهده حجت الاسلام براتی است، 7 قرارگاه فرعی در شهرهای سیل زده استان خوزستان تأسیس شد که به صورت متمرکز به مردم این مناطق خدمت رسانی صورت گیرد و مناطقی که درگیر سیلاب نبودند نیز به عنوان شهرهای معینِ سیل زده انتخاب شدند و خدمات متنوع درمانی، بهداشتی، نظافت و غیره در 7 قرارگاه جهادی استان خوزستان آغاز شد.

گزارش پییش رو بخشی از اقدامات قرارگاه های جهادی حمیدیه و شهدای هویزه در استان خوزستان است که در آن جهادگران دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رفع نیازهای مردم استان خوزستان به ارائه خدمت می‌پردازند.

نوع بحران در سیل خوزستان با شهرستان‌های پلدختر و آق‌قلا فرق می کند و در همین راستا نیاز مردم هم متفاوت خواهد بود، تقریبا هیچ نشانی از آب گرفتگی و گل و لای ناشی از سیل در شهرهای استان خورستان مشاهده نمی شود؛ اما به دلیل ارتفاع پایین روستاها و اینکه بسیاری از روستاها در مسیر رودهای دز و کارون قرار دارند؛ بیش از صد روستا کاملا به زیر آب رفته و ساکنان آن ها با اندک وسایل زندگی به شهرهای مجاور پناه آورده‌اند.

یکی از قرارگاه‌های فرعی دانشگاه آزاد استان خوزستان در شهرستان حمیدیه واقع شده است که با استقرار در یکی از مدارس این شهرستان خدمات متنوعی به مردم آسیب دیده ارائه می شود و راه اندازی ایستگاه سلامت از خدمات ارزنده دانشگاه آزاد در این قرارگاه است. همچنین یک آمبولانس از طرف دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای تسهیل امور پزشکی و درمانی به این قرارگاه اعزام شده است.

اعزام روزانه پزشکان و پرستاران به قرارگاه حمیدیه، آرامش مطلوبی را برای ساکنان و مراجعه کنندگان به همراه دارد؛ همچنین تیم های روانشناسی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی برای بازگشت روحیه و افزاش نشاط مردم سیل زده به این قرارگاه اعزام می شوند که این جلسات مشاوره ای برای امید آفرینی در میان مردم ضروری است.

یکی دیگر از خدماتی که دانشگاه آزاد در اکثر قرارگاه های جهادی خود انجام می دهد، مسائل نظافتی و بهداشتی است که با توجه به شرایط بحرانی در زمان حادثه کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اتفاقا این امر اهمیتی دوچندان دارد و جهادگران دانشگاه آزاد اسلامی هفته ای چند بار نظافت منطقه را انجام می دهند تا از شیوع بیماری های پوستی جلوگیری شود.

به گفته یکی از حاضران در قرارگاه حمیدیه، با گذشت زمان تعداد مراجعه‌کنندگان به مقرها کاهش یافته و با بهبود و عبور از شرایط بحران، افراد به روستاهای خود بازمی گردند؛ اما خانه ها یا تخریب یا به علت محاصره چند روزه، سست شده اند و بازسازی منازل مسکونی به حمایت دولت نیاز دارد؛ دولتی که به گفته اکثر مردم کمرنگ ترین حضور را در بحرانی ترین روزهای خوزستان داشته است.

حضور نیروهای انتظامی برای تأمین امنیت و نیروهای هلال احمر جهت امدادرسانی‌های تکمیلی، وفاق نهادهایی را نشان می دهد که قرار است امید را در دل مردم زنده کنند. یکی از نیروهای هلال احمر که اتفاقا فارغ التحصیل دانشگاه آزاد نیز بود با اعلام اینکه افتخار می کنم دانشگاه آزادی هستم اذعان داشت: سیل مهربانی و کمک های مردمی از روز اول و از سراسر کشور به منطقه ارسال شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان یک نهاد علمی با اعزام نیروهای متخصص و پزشکی کمک تأثیرگذاری داشت؛ زیرا در شرایط بحران مسائل نظافتی، درمانی و مشاوره ای اهمیت فراوانی دارد.

یکی دیگر از قرارگاه های فرعی دانشگاه آزاد اسلامی در یادمان شهدای هویزه ایجاد شده است که جهادگران دانشگاه آزاد در کنار نیروهای بسیج دانشجویی استان خوزستان و سپاه پاسداران فعالیت دارند که آنجا هم با تأسیس ایستگاه سلامت شرایط درمانی و پزشکی تحت کنترل است؛ همچنین کلیه امور خدماتی و نظافتی در این منطقه بر عهده جهادگران و متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی است.

تأسیس مجموعه ورزشی و سرگرمی به همت دانشگاه آزاد

قرار است به همت نیروهای متخصص دانشگاهی بخشی از محیط قرارگاه به کودکان اختصاص یابد، این مکان با ایجاد یک محوطه تفریحی و ورزشی در طول روز کودکان را سرگرم می کند، البته در این مدت هم کودکان در مساجد به بازی و فعالیت های علمی مشغول بودند؛ اما تأسیس یک مجموعه ورزشی و سرگرمی خبر خوشی بود که به همت دانشگاه آزاد اسلامی شادی را برای آن ها به ارمغان داشت.

در طول روز اکثر ساکنان مقر شهدای هویزه را زنان و کودکان تشکیل می دهند و مردان هم در طول روز به زمین ها و مزارع خود سر می زنند و شب ها در جمع خانواده حضور دارند. عده ای از زنان هم با استقرار چادر؛ برای کمک به همنوعان از حرفه و تخصص های خانگی برای کمک رسانی استفاده می کنند.

محمد رضا فاطمی نژاد جانشین قرارگاه دانشگاه آزاد اسلامی مقرشهدای هویزه در گفت و گو با ایسکانیوز، گفت: مقر شهدای هویزه در اختیار بسیج دانشجویی است. ما پس از ورود به این مقر با عزیزانی که مسئول هستند، صحبت کرده و به این نتیجه رسیدیم کارهایی که تا کنون انجام نشده را بر عهده بگیریم، به همین منظور امور نظافتی را انتخاب کردیم که از جمله اقداماتی که در حوزه نظافت بر عهده گرفته‌ایم می توان به نظافت حمام ها،‌ سالن‌ها، سرویس‌های بهداشتی مقر شهدای هویزه و مسجد آن اشاره کرد.

به گفته وی، موکب قرارگاه خاتم الانبیا سپاه هم در این مقر برپا شده و مسؤلیت خوراک و تأمین غذای مقر به استان یزد سپرده شده است، همچنین استراحت‌گاه‌هایی برای اسکان شبانه روزی مردم در مقر شهدای هویزه وجود دارد از طرفی نیروی دریایی سپاه با استقرار یک بیمارستان صحرایی بسیار مجهز به صورت شبانه روزی خدمت رسانی می کند و افرادی از حوزه های خواهران به منطقه اعزام شده اند که برای حفط روحیه و انگیزه بانوان کلاس های مشاوره برگزار می کنند.

کنترل مسائل بهداشتی و تأمین نیازهای درمانی و پزشکی در قرارگاه های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی خدمت بزرگ این مجموعه انقلابی در راستای عمل به مسؤلیت اجتماعی خود است و انتظار می رود استادان و دانشجویانی که در قرارگاه ها به ارائه خدمت پرداختند با طرح مسئله و ایده گرفتن از این حادثه، پژوهش های خود را به سمت حل مسائل در حوزه مخاطرات طبیعی سوق دهند.

قرارگاه های جهادی دانشگاه آزاد نمادی از اتحاد نهادهای انقلابی برای خدمت رسانی به مردم مناطق سیل زده است که وحدت مردم با این نهادها را افزایش داده است.

برای مدیریت بحران در استان خوزستان همه نهادهای علمی و نظامی بسیج شده اند، حال نوبت دولت است که وعده های شعاری را کنار بگذارد و برای رونق اقتصاد و بازسازی مناطق سیل زده اقدامات عملی انجام دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1002462

وب گردی

وب گردی