هدفمند‌سازی تحصیلات بر اساس نیازهای جامعه موجب تحول اقتصادی خواهد شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم گفت: اگر تحصیلات هدفمند باشند و بر اساس نیازهای جامعه شکل بگیرند در نهایت منجر به اشتغال‌آفرینی و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که شاید کمترکسی پیدا شود که از آن گله و شکایتی نداشته باشد؛ مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر موضوع تحول اقتصادی، استفاده از ظرفیت های داخلی و همچنین قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت تاکید فراوانی داشته اند.

در همین ارتباط دانشگاه نیز به عنوان اصلی ترین پایگاهی که دارای ظرفیت نیروی انسانی عظیمی است، نقش قابل توجهی را در ایجاد تحول اقتصادی و تغییر رویکردهای اقتصادی دولتمردان ایفا می کند؛ از نگاه کارشناسان ارتباط سازنده دانشگاه با صنعت، آمایش سرزمینی و انتخاب رشته بر اساس نیازهای جامعه از جمله مواردی است که می تواند موتور محرک اقتصاد کشور و ایجاد تحول در آن باشد.

ازاین روی مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه ها در تحول اقتصادی کشور و ورود علوم جدید در حوزه اقتصادی گفت: تحول اقتصادی به ارتباط تحصیل با مشاغل باز می گردد؛ به بیان دیگر زمانی تحول اقتصادی ایجاد خواهد شد که تحصیلات بتواند باعث اشتغال آفرینی شود.

وی افزود: یکی از مولفه های طرح آمایش آموزش عالی به طور خاص به ارتباط تحصیل با کارآفرینی اشاره می کند؛ این مولفه تاکید بر هدفمندسازی ارتباط شغل و تحصیل تاکید دارد به طوری که اگر تحصیلات هدفمند باشند و براساس نیازهای جامعه شکل بگیرند در نهایت منجر به اشتغال آفرینی و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم تصریح کرد: اقتصاد آموزش عالی مفهمومی عام هست که دارای جنبه های مختلف است؛ یکی از جنبه های آن به نقش فارغ التحصیلان در جامعه اشاره دارد که می توانیم آن را در حوزه کیفی سازی آموزش، شغل یابی، مهارت افزایی و ارتقا توان اشتغال پذیری بررسی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002994

وب گردی

وب گردی